علی اف: ارمنستان باید شرایط توافق صلح آذربایجان را بپذیرد


باکو – الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان روز دوشنبه پیش از گفتگوهای تازه بین دو کشور گفت که ارمنستان راهی جز پذیرش شرایط توافق صلح آذربایجان ندارد.

وی در سفر به آذربایجان گفت: ارمنستان که در تلاش برای یافتن ارباب جدید است و خود را به آغوش دیگران می اندازد باید بداند که تنها گزینه اش پذیرش همه شروط آذربایجان و دست کشیدن از ادعای ارضی خود بر آذربایجان است. قره باغ کوهستانی در سپتامبر گذشته به تصرف باکو درآمد.

این هشدار کمی بیش از یک هفته پس از دیدار علی اف و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در مونیخ برای گفتگو به میزبانی اولاف شولز صدراعظم آلمان صادر شد. دو رهبر توافق کردند که وزرای خارجه آنها به زودی برای گفتگوهای بیشتر در مورد پیمان صلح ارمنستان و آذربایجان دیدار کنند.

وزارت امور خارجه ارمنستان به سرویس ارمنستان رادیو آزادی گفت که وزیران در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در برلین دیدار خواهند کرد. آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان در این مذاکرات حضور خواهد داشت یا خیر.

جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه آذربایجان پیش از این گفت که مقامات ارمنستان و آذربایجان “در روزهای آینده” مذاکره خواهند کرد. وی خاطرنشان کرد که علیرغم عدم تماس های رودررو بین آنها، دو طرف در ماه های اخیر به تبادل پیشنهادات مکتوب در مورد پیمان صلح ادامه داده اند.

واهان کوستانیان، معاون وزیر خارجه ارمنستان هفته گذشته گفت که آنها هنوز بر سر برخی از شرایط کلیدی این معاهده اختلاف نظر دارند. پاشینیان در عین حال شکایت کرد که رهبری آذربایجان همچنان تمایلی به به رسمیت شناختن مرزهای ارمنستان “بدون ابهام” ندارد.

پاشینیان در ادامه آذربایجان را به برنامه ریزی برای تجاوز نظامی به ارمنستان متهم کرد.





Source link

پیمایش به بالا