اگر CC RA تصمیم بگیرد که معاهده صلح با قانون مادر مغایرت دارد، اصلاحات قانون اساسی ضروری خواهد بود. پاشینیان



بر اساس قانون اساسی ارمنستان، دیروز در هفتاد و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، توافق نامه هایی که با قانون اساسی مغایرت دارند، قابل تصویب نیستند. اعلام کرد نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان خاطرنشان کرد که پس از امضای پیمان صلح با آذربایجان، ارمنستان باید آن را به دادگاه قانون اساسی ارسال کند تا دادگاه بتواند مطابقت خود با قانون اساسی جمهوری آذربایجان را روشن کند.

“اگر دادگاه قانون اساسی ما تصمیم بگیرد که معاهده صلح با آذربایجان با قانون اساسی جمهوری ارمنستان در تضاد است (اگرچه کارشناسان ما به ما اطمینان می دهند که چنین چیزی بعید است)، در آن صورت با وضعیت مشخصی روبرو خواهیم شد که در آن تغییرات قانون اساسی برای دستیابی به صلح ضروری است. او گفت. پاشینیان.

نخست وزیر در عین حال خاطرنشان کرد که اگر دادگاه قانون اساسی ارمنستان تشخیص دهد که این توافقنامه با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مطابقت دارد، در این صورت هیچ مانعی برای تصویب آن در پارلمان وجود نخواهد داشت.

رئیس قوه مجریه با اشاره به بند 3 ماده 5 قانون اساسی جمهوری ارمنستان تاکید کرد: موافقت نامه های بین المللی تصویب شده بر قوانین داخلی جمهوری ارمنستان اولویت دارد و بنابراین پس از امضا و تصویب صلح معاهده با آذربایجان، حتی اگر از نظر تئوریک قوانینی وجود داشته باشد که بتوان آنها را به عنوان جاه طلبی های سرزمینی تعبیر کرد، این قوانین تابع پیمان صلح ارمنستان و آذربایجان خواهند بود و به طور خودکار قدرت قانونی ندارند. به گفته پاشینیان، همین منطق در مورد آذربایجان نیز صادق خواهد بود.

می بینید، صلح بسیار نزدیک است و تنها کاری که باید انجام دهیم این است که دست دراز کنیم و آن را بگیریم. نه برای آذربایجان و نه برای ارمنستان آسان نیست، زیرا هر کدام از ما حقیقت خود را داریم و بحث بر سر آن حقایق به دشمنی، قربانیان و جنگ منجر شده است. درد بسیار عمیق و بزرگ است. اما اکنون باید بر صلح تمرکز کنیم، زیرا صلح تنها حقیقتی است که هم برای مردم آذربایجان و هم برای ارمنستان قابل درک است. نیکول پاشینیان از رئیس سازمان ملل گفت: این حقیقت چشمان همه ما را باز خواهد کرد، سرچشمه های دشمنی را خواهد بست و همه چشمان ما را به آینده معطوف خواهد کرد.

به گفته نخست وزیر، صلح بین ارمنستان و آذربایجان در دسترس است.

پاشینیان با تاکید بر اینکه حداقل 80 درصد توافقنامه مذکور مورد توافق قرار گرفته است، پیشنهاد کرد که مجدداً آنچه قبلاً در پیش نویس توافقنامه توافق شده است، گرفته شود، آن را امضا کند، توافقنامه صلح بین ارمنستان و آذربایجان داشته باشد و سپس در مورد بقیه مذاکرات ادامه یابد. از موضوعاتی است که برای “استفاده از این فرصت تاریخی و پایان دادن به بن بست برای جلوگیری از خطر ورود.”

رئیس جمهور ارمنستان گفت: ما هم اکنون آماده انجام این کار هستیم.

آذربایجان خواستار است ارمنستان قانون اساسی را تغییر می دهد و هشدار می دهد که در غیر این صورت پیمان صلح را امضا نخواهد کرد. باکو آن را مشکل ساز می داند اعلامیه استقلال ذکر شده در قانون اصلی ارمنستان که در آن به اتحاد ارمنستان و قره باغ کوهستانی اشاره شده است. ایروان نیز درخواست باکو برای تغییر قانون اساسی به عنوان تلاشی برای مداخله در امور داخلی ارمنستان است.

روز گذشته در جریان هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به ابتکار و مشارکت آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، وزیران امور خارجه ارمنستان و آذربایجان دیدار کردند. دیدار آرارات میرزویان و جیحون بایراموف:

در گزارش های متعاقب این دیدار اشاره شده است که طرفین توافق کردند در راستای انعقاد موافقتنامه «برقراری صلح و روابط بین دولتی» در کوتاه ترین زمان، تلاش بیشتری کنند.

“چهارراه صلح”

پاشینیان در مورد پروژه “چهارراه صلح” دولت ارمنستان تاکید کرد که هدف نه تنها باز کردن جاده، راه آهن و سایر ارتباطات بین ارمنستان و آذربایجان، بلکه تضمین ارتباط بین ارمنستان، آذربایجان، ترکیه و کل منطقه است. و همچنین عبور خطوط لوله و کابل ها و در نهایت ایجاد فرصت های ارتباطی بین مردم که مهمترین و کلیدی ترین عامل صلح است.

همچنین این یک عامل کلیدی برای صلح و توسعه است که همه اینها با احترام به حاکمیت، صلاحیت قضایی، تمامیت ارضی کشورها و بر اساس اصل برابری و متقابل اتفاق بیفتد و ما آماده ایم راه های حمل و نقل خود را به روی هر دو باز کنیم. آذربایجان، ترکیه و ما برای بقیه همسایگان و شرکایمان، و حتی امروز هم آماده انجام آن هستیم. نیکول پاشینیان با بیان اینکه «چهارراه صلح» می‌تواند به بخشی از کریدور میانی تبدیل شود، گفت: همین امروز می‌تواند سرعت و کارایی بیشتری در عبور کالا از آن تضمین کند.

«جمهوری ارمنستان آماده است تا امنیت کالاها، وسایل نقلیه و عبور و مرور مردم در قلمرو خود را به طور کامل تضمین کند. این خواسته، تعهد ماست و می توانیم آن را انجام دهیم. ضمناً، تمام این ادعاها مبنی بر اینکه ارمنستان در جایی با سندی موافقت کرده است که نیروهای ثالث امنیت ارتباطات را در قلمرو خود تأمین می کنند، صرفاً تحریف واقعیت است. تعهد ارمنستان روشن است. برای تضمین ایمنی کالاها، وسایل نقلیه، مردم در قلمرو خود، و ما آن را تضمین می کنیم.”



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا