باکو بار دیگر اصرار دارد که توافقنامه صلح بدون اصلاح قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران “یک تکه کاغذ خواهد بود”.



در حالی که ایروان یک روز پیش به آذربایجان پیشنهاد امضای توافقنامه صلح را می دهد، باکو همچنان اصرار دارد که بدون اصلاح قانون اساسی ارمنستان، این توافقنامه “یک تکه کاغذ خواهد بود”.

“ما به تضمین نیاز داریم” به روزنامه ایتالیایی «لا رپوبلیکا». حکمت حاجی اف، دستیار رئیس جمهور آذربایجان با برشمردن موانعی که مانع امضای این توافقنامه می شود، گفت.

«اولین قانون اساسی ارمنستان است که تمامیت ارضی آذربایجان را زیر سؤال می برد. دستیار رئیس جمهور آذربایجان خاطرنشان کرد: در مقدمه آن به اعلامیه استقلال اشاره شده است که در آن کلمه «اتحاد» به زبان ارمنی نوشته شده است که به معنای اتحاد سرزمین آذربایجان یعنی قره باغ با ارمنستان است.

حاجی اف اصرار داشت که مردم ارمنستان باید خواستار برگزاری همه پرسی در مورد اصلاح قانون اساسی شوند و از تمایلات خود نسبت به اراضی آذربایجان چشم پوشی کنند.

مصاحبه منتشر شده است در سالگرد جنگ 44 روزهرسانه های رسمی آذربایجان آن را در اختیار وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان قرار دادند: از دیدار در نیویورک پس از آن طرفین قول دادند که تلاش های بیشتری را برای انعقاد توافقنامه صلح در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهند.

دستیار علی اف تأکید کرد: «هم اکنون صلح در منطقه واقعی وجود دارد، اما نه به دلیل حسن نیت ارمنستان، بلکه به دلیل اقدامات قهری و نظامی آذربایجان».

حاجی اف در پاسخ به این سوال که چه چیز دیگری مانع امضای پیمان صلح می شود، پاسخ داد: “نظامی سازی” ارمنستان.

وی گفت: بهترین راه حل برای ارمنستان بی طرفی خواهد بود، نه اتحاد نظامی که امنیت آذربایجان را تهدید می کند.

آذری ها باید حق بازگشت به سرزمینشان ارمنستان را داشته باشند.

حاجی اف علاوه بر متهم کردن فرانسه به تسلیح ارمنستان و متزلزل شدن صلح در منطقه، ماموریت ناظر اتحادیه اروپا مستقر در ارمنستان را نیز مشکل تلقی کرد. علاوه بر این، باز هم تاکید کنیم: “آذری ها باید حق بازگشت به زادگاه خود، ارمنستان را داشته باشند.”

«اجداد من اهل منطقه گیوچا هستند که ارامنه به آن سوان می گویند. اکثر آذربایجانی‌ها از نوادگانی هستند که اکنون ارامنه در آن زندگی می‌کنند، از جمله خانات ایروان که از نظر تاریخی سرزمین آذربایجان محسوب می‌شد اما بعداً توسط امپراتوری روسیه اشغال شد. این یک موضوع تاریخی و فرهنگی است که به حق بازگشت غیرنظامیان مربوط می شود. آذربایجانی هایی که در آن سرزمین ها به دنیا آمده اند باید حق بازگشت به سرزمین اجدادی خود را بگیرند. اما این یک آرمان سرزمینی و یا نقض حاکمیت ارمنستان نیست.»

حاجی اف در مورد سرنوشت ارامنه ای که یک سال پیش به اجبار از قره باغ آواره شدند، تاکید کرد که اگر می خواهند برگردند باید تابعیت و قوانین آذربایجان را بپذیرند.

دستیار علی اف گفت: با این حال ارمنستان نیز به نوبه خود باید آماده باشد که همان حقوق را به جامعه آذربایجان غربی بدهد و فرصتی برای بازگشت آنها ایجاد کند.

حاجی اف در عین حال ادعای اشغال اراضی ارمنستان توسط ارتش آذربایجان در چهار سال گذشته را رد کرد.

«این اتهامات بی اساس است. دستیار رئیس جمهور آذربایجان گفت: اگر خط مرزی مشخص نیست و کسی نمی داند از کجا می گذرد، چگونه می توانند ما را به اشغال سرزمین ها متهم کنند.

اما فقدان مرزبندی مانع از آن نشد که حاجیف ادعا کند که پیش از آن ارمنستان هشت روستای آذربایجانی را اشغال کرده است. چهار نفر از آنها “در حین مرزبندی آزاد شدند”.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا