بلینکن ایروان و باکو را تشویق کرد تا به تلاش ها برای نهایی کردن توافقنامه صلح ادامه دهند


بلینکن-میرزویان-بایراموف پس از دیدار دیروز در نیویورک طرفین گزارش دادندتوافق کردند که تلاش های بیشتری برای انعقاد توافقنامه صلح در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهند. در این پیام کوتاه اما نه وزارت خارجه ارمنستان و نه وزارت خارجه آذربایجان مشخص نکرده اند که از چه نوع تلاش هایی صحبت می کنیم.

واشنگتن نیز جزئیات زیادی درباره این نشست سه جانبه ارائه نمی دهد.

وزیر خارجه بلینکن از پیشرفت‌هایی که ارمنستان و آذربایجان در راستای برقراری صلحی پایدار و با عزت داشته‌اند به دو وزیر ابراز خرسندی کرد و پیشرفت‌های مستمر دو کشور را برای نهایی کردن توافقنامه در اسرع وقت تشویق کرد. وزیر امور خارجه تاکید کرد که این توافق باعث افزایش ثبات و رفاه در منطقه خواهد شد. وزارت امور خارجه گزارش داد.

اخیرا ایروان و باکو آنها اعلام می کنند که حدود 80 درصد از توافقنامه صلح قبلاً توافق شده است. ارمنستان ارائه می دهد سند را با 16 ماده ای که اخیراً مورد توافق قرار گرفته است مهر و موم کنید باکو پیوسته امتناع می کندبا تاکید بر اینکه اگر همه چیز توافق نشود، هیچ چیز توافقی نیست.

اگر CC RA تصمیم بگیرد که معاهده صلح با قانون مادر مغایرت دارد، اصلاحات قانون اساسی ضروری خواهد بود. پاشینیان

چند ساعت پس از مذاکرات با میانجیگری آمریکا نخست وزیر ارمنستان نیز از ریاست سازمان ملل پیشنهاد ایروان را تکرار کرد.

امضای توافقنامه صلح با موادی که قبلاً مورد توافق قرار گرفته است، به طور قابل توجهی حل و فصل مسائل مورد توافق را تسهیل خواهد کرد. بخش‌های پیش‌نویس توافق‌نامه صلح که قبلاً مورد توافق قرار گرفته‌اند، ابزارهایی را برای این کار ایجاد می‌کنند. پاشینیان گفت: یکی از آنها روابط دیپلماتیک بین ارمنستان و آذربایجان است و دومی کمیسیون مشترک ارمنستان و آذربایجان نظارت بر اجرای توافقنامه صلح است.

این در حالی است که باکو این پیشنهاد را رد کرده و ادامه می دهد تقاضا از ارمنستان قانون مادر کشور را تغییر دهد و آن را پیش نیاز امضای قرارداد قرار دهد. به گفته آذربایجاناعلامیه استقلال ذکر شده در قانون اساسی ارمنستان یک ادعای ارضی علیه آذربایجان است. در این بیانیه به اتحاد ارمنستان و قره باغ اشاره شده است.

نخست وزیر ارمنستان همچنان اصرار دارد که در قانون اساسی آذربایجان ادعای ارضی بر ارمنستان وجود دارد، اما ایروان آن را پیش شرط نمی داند.

“اما توجه کن. ما قانون اساسی آذربایجان را مانعی بر سر راه معاهده صلح نمی دانیم به این دلیل ساده که در قسمت مورد توافق پیش نویس معاهده صلح عبارتی داریم که مشکل را حل می کند و عبارت آن به شرح زیر است. نخست وزیر گفت: هیچ یک از طرفین نمی توانند به مفاد قوانین داخلی خود به عنوان توجیهی برای عدم اجرای این توافق اشاره کنند.

به هر حال، پاشینیان گفت که اگر دادگاه قانون اساسی ارمنستان تشخیص دهد که معاهده صلح با قانون اصلی مغایرت دارد، اصلاحات قانون اساسی ضروری است.

“اگر دادگاه قانون اساسی ما تصمیم بگیرد که معاهده صلح با آذربایجان با قانون اساسی جمهوری ارمنستان در تضاد است (اگرچه کارشناسان ما به ما اطمینان می دهند که چنین چیزی بعید است)، در آن صورت با وضعیت مشخصی روبرو خواهیم شد که در آن تغییرات قانون اساسی برای دستیابی به صلح ضروری است. وی خاطرنشان کرد: نخست وزیر

در حالی که رئیس جمهور آذربایجان همچنان به ارمنستان هشدار می دهد و از خریدهای نظامی ایروان انتقاد می کند، نیکول پاشینیان نخست وزیر از تریبون سازمان ملل اعلام کرد که باید بر صلح تمرکز کنیم. به گفته پاشینیان، این تنها حقیقتی است که برای هر دو ملت قابل درک است.

«امروز نمی‌خواهم هیچ پیام منفی، نگران‌کننده و بدبینانه‌ای ارسال کنم، نه به این دلیل که وجود ندارد، بلکه به این دلیل که ضرب‌المثل ارمنی می‌گوید: وی تاکید کرد: خوب بگوییم خوب می شود.

به گفته پاشینیان، برای این کار باید تلاش کرد و گاهی تصمیمات سخت گرفت.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا