حمایت کانادا از راه حل سیاسی با مذاکره برای مسئله قره باغ


خواستار آزادی بی قید و شرط تمامی اسرای ارمنی و رهبران سیاسی قره باغ

اتاوا – ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا در سالگرد حمله نظامی آذربایجان به قره باغ کوهستانی اعلام کرد که کانادا از راه حل سیاسی مذاکره برای مسئله قره باغ حمایت می کند.

او گفت: «هفته گذشته یک سال از آغاز عملیات نظامی آذربایجان در قره باغ کوهستانی، منطقه‌ای که برای قرن‌ها توسط ارمنی‌های قومی ساکن بوده است، گذشت.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: پیامدهای این عملیات قابل توجه بود: بیش از 100000 غیرنظامی از جمله 30000 کودک در نتیجه این عملیات نظامی به اجبار به ارمنستان آواره شدند که باعث افزایش سریع نیازهای بشردوستانه در این کشور شد.

جولی همچنین تاکید کرد که «عملیات نظامی غیرموجه آذربایجان به دنبال محاصره 9 ماهه کالاهای بشردوستانه به کریدور لاچین، بر خلاف دستورات موقت دیوان بین‌المللی دادگستری، انجام شد.»

کانادا در همبستگی با مردم آسیب دیده از این بحران می ایستد و از ارمنستان برای باز کردن درهای خود سپاسگزار است. به همین دلیل است که در سال 2023، بیش از 3.9 میلیون دلار کمک بشردوستانه برای رفع نیازهای فوری ناشی از وضعیت قره باغ کوهستانی اختصاص دادیم.

جولی تاکید کرد: کانادا همچنان خواستار و حمایت از مذاکرات معنادار برای دستیابی به یک معاهده صلح جامع بین ارمنستان و آذربایجان، همراه با ادامه گفتگو و اقدامات اعتمادساز بین طرفین برای صلح عادلانه و پایدار برای مردم این منطقه است. .

کانادا بارها خواستار آزادی بی قید و شرط تمامی اسرای جنگی ارمنی از جنگ 2020 قره باغ شده است. ما همچنین همچنان بر آزادی تمامی ارمنی‌های قومیتی که خودسرانه از آذربایجان بازداشت شده‌اند، می‌خواهیم.»

کانادا از راه حل سیاسی با مذاکره برای مسئله قره باغ حمایت می کند و اصول عدم استفاده از زور، احترام به تمامیت ارضی و حق تعیین سرنوشت را در مذاکرات صلح عادلانه و پایدار برای مردم این کشور ترویج می کند. منطقه این باید شامل بازگشت امن و با عزت غیرنظامیان ارمنی، تضمینی برای حفاظت از حقوق بشر و معیشت، و حفظ مکان‌های فرهنگی و تاریخی ارمنی در این قلمرو باشد.»





Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا