دیوید لامی، وزیر امور خارجه بریتانیا، با وبلاگ «بی ادب و جاهل» در مورد پاکسازی قومی ارمنی های قره باغ، جنجال دیپلماتیک برانگیخت • MassisPost


لندن – دیوید لامی، وزیر امور خارجه بریتانیا، پس از اینکه در یک پست وبلاگ اخیر نوشت که آذربایجان در پاکسازی قومی ارامنه قره باغ، اراضی را “آزادسازی” کرده است، مورد انتقاد قرار گرفت.

بیانیه لامی، که منطقه قره باغ کوهستانی را “آزاد شده” توصیف می کند، با موضع رسمی دولت بریتانیا در تضاد است. پست وبلاگ او سفیر ارمنستان را بر آن داشته است که فوراً به دنبال توضیح در مورد آنچه به نظر می رسد تغییر در موضع بریتانیا در قبال منطقه قره باغ باشد.

سپتامبر گذشته، یک دیپلمات ارشد بریتانیایی استفاده آذربایجان از زور را در پی خشونت های مجدد در درگیری های قومی و ارضی بین ارمنستان و آذربایجان بر سر قره باغ کوهستانی محکوم کرد.

نیل هالند، رئیس هیئت بریتانیا در سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE)، استفاده آذربایجان از زور را غیرقابل قبول دانست و بر درخواست بریتانیا برای آتش‌بس در درگیری‌های طولانی مدت تاکید کرد. هلند از آذربایجان به دلیل آغاز عملیات نظامی در منطقه پس از مدتی آرامش انتقاد کرد. این حمله به طور گسترده به عنوان نقض توافق آتش بس که پس از جنگ 2020 امضا شد، محکوم شد.

تهاجم آذربایجان به عنوان پاکسازی قومی ارامنه قره باغ کوهستانی و دومین نسل کشی ارامنه توسط دادستان ارشد سابق دادگاه کیفری بین المللی توصیف شده است.

یک استاد بانفوذ که در درگیری تخصص دارد از لامی خواسته شده است که نظرات خود را پس بگیرد. آلیسیا کرنز، نماینده محافظه کار و رئیس سابق کمیته روابط خارجی، گفت: «این نشان دهنده تغییر قابل توجهی در زبان و موقعیت بریتانیا است. تغییر سیاست بریتانیا از طریق وبلاگ بسیار نادرست است. در مورد دلیل انتشار این نظر به وضوح فوری نیاز است.»

وی همچنین در شبکه‌های اجتماعی اظهار داشت: «تشویق آذربایجان و ارمنستان برای توافق بر سر یک معاهده صلح تاریخی یک اولویت دیپلماتیک است و مقرراتی برای اسکان امن ارمنیان قومی در قره‌باغ کوهستانی در نظر گرفته شده است.»

خانم کرنز افزود: “تضاد با سیاست دیرینه بریتانیا در یک وبلاگ توهین آمیز کاملاً نامناسب است و قضاوت وزیر امور خارجه را زیر سوال می برد.”

مارک مووسسیان، استاد فردریک آ. ویتنی و مدیر مرکز حقوق و دین ماتون در دانشکده حقوق دانشگاه سنت جان، شوکه خود را از اظهارات لامی ابراز کرد: «اشاره وزیر خارجه به «آزادسازی» قره باغ توسط آذربایجان تکان دهنده است. سنگدل و نادان در واقع، دقیقاً یک سال پیش، باکو این منطقه را از 120000 ساکن ارمنی مسیحی خود پاکسازی قومی کرد و این اقدام خلاف دستور دیوان بین المللی دادگستری بود.





Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا