کشف نقشه کودتا توسط مقامات مجری قانون ارمنستان، دستگیری مظنونان • MassisPost


ایروان – مقامات انتظامی روز چهارشنبه از دستگیری سه نفر متهم به تلاش برای تشکیل یک گروه مسلح برای سرنگونی دولت ارمنستان خبر دادند.

به گفته کمیته تحقیقات، این مظنونان به همراه چهار نفر دیگر که هنوز تحت تعقیب مقامات هستند، افرادی را در ارمنستان جذب کرده و برای آمادگی برای کودتا برای آموزش نظامی به روسیه فرستادند.

پنج نفر از مظنونان شهروند ارمنستان و دو نفر دیگر ساکنان سابق قره باغ کوهستانی هستند. توطئه گران چندین شهروند ارمنی را در سال 2024 به خدمت گرفتند و ماهیانه حدود 220000 روبل برای سفر به روسیه، گذراندن سه ماه آموزش نظامی و سپس پیوستن به ارتش پس از بازگشت به ارمنستان به آنها پرداخت کردند.

در بیانیه ای که کمیته منتشر کرد، آمده است که توطئه کودتا پس از آن خنثی شد که «برخی از افراد استخدام شده از شرکت در آموزش خودداری کردند و از یک پایگاه نظامی مخفی در روسیه به ارمنستان بازگشتند».

این افراد استخدام شده ابتدا به روستوف-آن-دون برده شدند، جایی که مغز متفکران این طرح آزمایش‌های آشکارساز دروغ را برای بررسی وجود هرگونه ارتباط با مجریان قانون ارمنستان انجام دادند. سپس سربازان به یک پایگاه نظامی به نام آربات منتقل شدند تا آموزش های رزمی نزدیک را طی کنند. تنها پس از این به آنها اطلاع دادند که هدف واقعی از آموزش بازگشت به ارمنستان و به دست گرفتن قدرت از طریق کودتا است.

برخی از نیروهای استخدام شده از شرکت در آن خودداری کردند و گروه را ترک کردند. تلاش برای کودتا در نهایت به دلیل اقدامات تحقیقاتی توسط سازمان های مجری قانون ارمنستان خنثی شد.

هیچ اطلاعاتی در مورد چنین پایگاه نظامی از منابع باز یافت نشد. با این حال، «آربات» به نام یک شبه نظامی روسی متشکل از ارمنی‌های قومی شناخته می‌شود که طبق گزارش‌ها در اوکراین می‌جنگند. کمیته تحقیق هیچ ارتباطی بین این شبه نظامیان و طرح ادعایی کودتا را تایید نکرد.

مقامات انتظامی هویت مظنونان دستگیر شده یا فراری را فاش نکرده اند. با این حال، منابع دیگر به سرویس ارمنی رادیو آزادی گفته اند که یکی از بازداشت شدگان سروب گاسپاریان، رهبر یک گروه شبه نظامی به نام «سو هواز» (پلنگ سیاه) است. گاسپاریان از منتقدان سرسخت دولت ارمنستان بوده است.

آندرانیک کوچاریان، رئیس کمیته دفاع و امنیت پارلمان ارمنستان، اظهار داشت که «دشمنان داخلی و خارجی ارمنستان همچنان به دنبال راه‌هایی برای به دست آوردن مجدد قدرت هستند، از جمله از طریق «تروریسم». او اسامی مشخصی ارائه نکرد.

مقامات ادعا کردند که سال گذشته دو کودتای دیگر را خنثی کردند. در سپتامبر 2023، سرویس امنیت ملی (NSS) یک سیاستمدار برجسته سابق به نام آلبرت بازیان و هفت نفر از اعضای یک گروه مبهم به نام خاچاکیرنر (صلیبیون) را دستگیر کرد. پس از یورش به دفاتر این گروه، مقامات اسلحه، مهمات و دستگاه های پارازیت الکترونیکی را ضبط کردند. بازیان در ماه مارس به حبس خانگی منتقل و ماه گذشته آزاد شد. او اتهامات کودتا را رد می کند و مشخص نیست که آیا او و سایر مظنونان محاکمه خواهند شد یا خیر.

در ماه نوامبر، پنج مرد دیگر دستگیر شدند. NSS آنها را به عنوان اعضای یک گروه مسلح جداگانه توصیف کرد که قصد داشت ساختمان های دولتی را تصرف کند و “کار ارگان های دولتی را مختل کند”. جزئیات بسیار کمی از آن پرونده علنی شده است، اما مظنونان در ماه ژوئیه محاکمه شدند.





Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا