اعلامیه استقلال نباید خارج از چارچوب تعیین شده در قانون اساسی تفسیر شود. CC:



اعلامیه استقلال در صورتی که خارج از چارچوب مقرر در قانون اساسی در رابطه با مقررات تعیین مرز ارمنستان و آذربایجان تفسیر شود، به «کودکی که پدر و مادر خود را می بلعد» تبدیل خواهد شد. تصمیم گیری قضات دادگاه قانون اساسی در آن نوشتند و بلافاصله اضافه کردند: «این سند هرگز هدف سلطنت مشروطه را نداشته است».

«دادگاه قانون اساسی نتیجه می گیرد که در مقدمه قانون اساسی «بر اساس اصول اساسی کشورداری ارمنستان که در اعلامیه استقلال و در سراسر کشور ایجاد شده است.
بند «اهداف» به هیچ اصل یا هدفی اشاره نمی کند که در قانون اساسی تعیین نشده باشد. این نتیجه دادگاه قانون اساسی دیگر ماده مندرج در مقدمه اعلامیه “بر اساس تصمیم مشترک شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی ارمنستان و شورای ملی قره باغ کوهستانی مورخ 1 دسامبر 1989” در مورد اتحاد مجدد را لغو نمی کند. اتحاد جماهیر شوروی ارمنستان و قره باغ کوهستانی”، طبق بند 2 این تصمیم.

وردان پوقوسیان، کارشناس قانون اساسی، پس از آشنایی با این تصمیم 33 صفحه ای، مدعی است که قضات دیوان عالی کشور در واقع تایید کرده اند که اعلامیه استقلال هیچ اهمیت قانونی ندارد.

به عبارت ساده، با این تصمیم، دادگاه قانون اساسی اعلام می کند که اهداف ملی مقرر در اعلامیه استقلال، اگر به هیچ وجه در متن خود قانون اساسی، یعنی در موادی که از اول شروع می شود، تثبیت نشده باشند، دیگر وجود ندارند. پوقوسیان در گفتگو با «آزاتوتیان» گفت.

مدت هاست که باکو اصلاح قانون اساسی ارمنستان را پیش شرط امضای معاهده صلح قرار داده است. آنها اشاره به اعلامیه استقلال در مقدمه قانون اساسی را که از اتحاد قره باغ کوهستانی و ارمنستان صحبت می کند، مشکل آفرین می دانند. مشروطه خواه معتقد است که با این تصمیم قضات دیوان عالی به نکات مورد نیاز برای معاهده صلح پیشاپیش پرداختند.

«در واقع در مورد اهمیت اعلامیه استقلال، اول از همه باید در مورد امضای پیمان صلح صحبت می‌کردند، زیرا آن معاهده معنای مستقیمی در مورد استقلال آرتساخ، وابستگی آن، اتحاد مجدد با ارمنستان و سایر موضوعات مرتبط داشت. کارشناس قانون اساسی گفت: «اما آنها قبلاً در رابطه با بحث آن آیین نامه می گویند که اشاره به اتحاد مجدد آرتساخ در اعلامیه استقلال ارمنستان هیچ اهمیتی ندارد.

دیوان عالی با تشخیص قانون اساسی مقررات تعیین حدود مرزها، اعلامیه آلما آتا در سال 1991 را نیز مورد اشاره قرار داد و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد که بر اساس آن جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان تمامیت ارضی یکدیگر و تخطی ناپذیری مرزهای موجود را به رسمیت می شناسند و به آن احترام می گذارند. .

دادگاه عالی با توجه به وب سایترئیس سابق دادگاه، قاضی هرایر توماسیان، نظر متفاوتی با 9 قاضی دارد که نظر ویژه آنها در آینده نزدیک منتشر خواهد شد و همچنین قضات واهه گریگوریان و داویت خاچاتوریان که به این تصمیم رای مثبت دادند، نظر خواهند داد. نظرات خاص خود را ارائه دهند.

دولت با مراجعه به دیوان عالی کشور، انتظار می رود این آیین نامه برای تصویب به مجلس ارسال شود. فراکسیون های مخالف مجلس مخالف این سند هستند، می گویند طرفدار مرزبندی هستند، اما بر اساس این آیین نامه نیست. آنها به ویژه انتقاد می کنند که هیچ نقشه ای از هیچ سالی در آیین نامه تعیین نشده است، آنها معتقدند که این امر ممکن است باعث خودسری آذربایجان شود.

مقامات هنوز نحوه رای خود را اعلام نکرده اند، اما فرض بر این است که رای مثبت خواهند داد. رای آنها برای تصویب این آیین نامه که یک توافق بین المللی محسوب می شود کافی است.

در واقع، در ارمنستان یک گام در راه تصویب داخلی آیین نامه باقی مانده است – رای مجلس، در حالی که در آذربایجان در مورد این موضوع ابهام وجود دارد. باکو حتی متن خود را منتشر نکرده است، معلوم نیست به دادگاه قانون اساسی آذربایجان ارسال می شود، به تایید رئیس جمهور می رسد یا مجلس. كارشناسان و نمايندگان مجلس كه با سرويس آذربايجاني «آزادي» مصاحبه كرده اند، پاسخ به اين سوال را مشكل دانسته و خاطرنشان كردند كه حتي با اين سند آشنا نيستند.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا