یادبود آرورا ماردیگانیان و شهدای نسل کشی ارامنه در ایروان رونمایی شد • MassisPost


ایروان – یادبود شفق قطبی ماردیگانیان و شهدای نسل کشی ارامنه روز دوشنبه در ایروان در محوطه پارک نزدیک موزه-موسسه کومیتاس رونمایی شد. این بنای یادبود توسط ابتکار بشردوستانه آرورا پیش بینی و زنده شد. رونمایی از آن با نمایش ویژه فیلم مستند انیمیشن Aurora's Sunrise که برنده جایزه شد و سفر شگفت انگیز ماردیگانیان را به تصویر می کشد، دنبال شد.

آرورا ماردیگانیان دختر جوانی بود که از وحشت نسل کشی ارامنه فرار کرد و به آمریکا رفت و در آنجا تبدیل به یک ستاره هالیوود در دوران خاموش و یک بشردوست شد. داستان او الهام بخش نوبار آفیان، وارتان گریگوریان و روبن واردانیان، از بنیانگذاران ابتکار بشردوستانه آرورا بود که این ابتکار را به افتخار او نامگذاری کردند. این یادبود همچنین به 1.5 میلیون شهید مقدس که در جریان نسل کشی ارامنه 1915-1923 کشته شدند ادای احترام می کند. خاک آرامگاه شفق قطبی در لس آنجلس کالیفرنیا در آمریکا به همراه یادگاری از قربانیان صحرای دیرالزور که از آنتلیاس لبنان آورده شده است در زیر این بنا قرار گرفته است.

به عنوان یک ارمنی، این بنای تاریخی برای من اهمیت عمیقی دارد. مارین الس، نوازنده و منتقد تئاتر، که راهنمایی و دیدگاه او به عنوان رئیس شورای خلاق Aurora به زنده شدن یادبود کمک کرد، گفت: این نشان دهنده قدردانی ما از Aurora Mardiganian و خوشحالی ما از بازگشت او به خانه است. یادبود همچنین نماد خاطره و احترام ماندگار ما است. من به شدت احساس می‌کنم که مسئولیت انتقال ارزش‌های جهانی انسانی به‌ویژه امروز، در زمانی که جهان با چالش‌های بزرگی روبه‌رو است، به نسل آینده داریم.»

در این مجسمه دو طرفه که توسط مجسمه‌ساز ایتالیایی-ارمنی ویگن آوتیس ساخته شده است، هر طرف زندگی شفق قطبی ماردیگانیان را منعکس می‌کند – سفر او از طریق جنایات نسل‌کشی و نجات او در ایالات متحده. پشت این مجسمه زنانی را به تصویر می کشد که در مسیرهای صحرای دیرالزور رنج می برند و شفق قطبی جوان نیز در میان آنهاست. در جبهه، او به عنوان زنی که بر مرگ غلبه کرد و داستان خود را با جهان به اشتراک گذاشت، جدا ایستاده و برای نسل‌ها نماد شجاعت و بقا شد. دو لبه مجسمه در یک راستا قرار ندارند – فاصله بین آنها اجازه می دهد تا دو مرحله از زندگی آرورا از طریق نور و سایه به یکدیگر متصل شوند.

ویگن آویتیس، نویسنده یادبود، گفت: «طراحی این مجسمه چالشی دلهره‌آور و در عین حال عمیقاً الهام‌بخش بوده است، بنابراین من متواضع و مفتخرم که امروز آن را ارائه دهم. این بنای تاریخی که به شفق قطبی ماردیگانیان تقدیم شده است، افزودنی معنادار به چشم انداز بشردوستانه ایروان است و به عنوان گواهی بر شجاعت، بقا و امید پایدار است. من برای همیشه از اینکه بخشی از این پروژه الهام بخش بودم سپاسگزارم.»

در این رونمایی اسقف اعظم خواجاق بارسامیان، نماینده پاپی اروپای غربی و نماینده کاتولیکوس همه ارامنه در واتیکان حضور داشتند. نوبر افیان، یکی از بنیانگذاران و رئیس هیئت مدیره ابتکار بشردوستانه آرورا؛ ورونیکا زونابند، شریک موسس و رئیس شورای حکام UWC دیلیجان؛ آنا افیان، اریک اسرایلیان و آرمان جیلاویان، اعضای هیئت مدیره ابتکار بشردوستانه آرورا؛ و نمایندگانی از شهر ایروان و وزارت آموزش، فرهنگ و ورزش، در میان مهمانان برجسته دیگر.

در طول ارائه، ورونیکا زونابند و آنا آفیان از یادبود رونمایی کردند و به ندای آئورورا برای انسانیت و قدردانی پیوستند. در این مراسم همچنین یک اجرای تکان دهنده توسط گروه کر کودکان خوانندگان کوچک ارمنستان به رهبری تیگران حککیان اجرا شد که با اجرای صمیمانه آهنگ های سنتی ارمنی حضار را مجذوب خود کرد.

به عنوان بخشی از این رویداد، Chronicles of Aurora، اولین نسخه خطی ایجاد شده در ماتنداران در قرن بیست و یکم، در دسترس حاضران قرار گرفت. این دست نوشته ویژه که به تاریخچه ابتکار بشردوستانه شفق قطبی اختصاص دارد، با صفحه پایانی خود با تصویری از یادبود تازه رونمایی شده به نمایش گذاشته شد. Chronicles of Aurora تا 7 اکتبر 2024 در موزه-موسسه کومیتاس به نمایش گذاشته می شود.





Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا