«اعضای سالم، بالغ و بیکار» خانواده‌های ذی‌نفع ممکن است از مزایا محروم شوند.


تامارا یگویان 70 ساله ساکن گیومری با همسر و پسرش که خانواده ای 4 نفره هستند زندگی می کند. او و همسرش بازنشسته هستند، 2 نوه خردسال هستند، مادرشان از بچه ها و کارهای خانه مراقبت می کند، پسرش به عنوان روزمزد کار می کند و ماهیانه حدود 60 هزار درام حقوق می گیرد.

درآمد خانواده حدود 33 هزار تومان علاوه بر مستمری سالمندان و حقوق ناچیز پسر است.

مجلس شورای ملی در اولین قرائت، بسته بزرگی از تغییرات در کمک های اجتماعی و قوانین مرتبط را به تصویب رساند که پس از تصویب نهایی در ماه آینده، انتظار می رود اخباری در خانواده های افراد مستمری دریافت شود.

آنی چیلینگاریان

آنی چیلینگاریان

یکی از خبرهای اصلی تغییر سامانه تسهیلات این است که حدود 58 هزار نفر از شهروندان سالم، بالغ و بیکار خانواده های ذی نفع ممکن است از این سامانه خارج شوند که قبل از دریافت حمایت، ابتدا باید در سامانه کاریابی ثبت نام کرده و شغل دریافت کنند. همانطور که آنی چیلینگاریان، معاون خدمات اجتماعی یکپارچه وزارتخانه گزارش داد، مهارت های جدیدی را ارائه دهید یا کسب کنید.

«طبیعاً با هر شهروندی کار انجام می شود. چیلینگریان بیان کرد: به عبارت دیگر وقتی می‌گویم برای اینکه کارجو محسوب شوند برای خوداشتغالی اقدام می‌کنند، به این معناست که شهروندی را سر کار می‌برند، حداقل پیشنهادی به او می‌شود.

معاون تادووس آویتیسیان از بلوک مخالف “ارمنستان” در اولین قرائت به تغییرات پیشنهادی رای منفی داد.

وی تاکید کرد: اولاً مشکل اجتماعی با هیچ روش ضد اجتماعی قابل حل نیست.

تادوس آویتیسیان

تادوس آویتیسیان

به گفته این نماینده مجلس، نظام بیش از آنکه حل کند، مشکلات ایجاد می کند، از جمله به گفته وی، رویکرد تعیین حقوق شهروندی با مشکل مواجه است. طبق سیستم جدید، یک شهروند بالغ و سالم که بیکار است باید در واقع منبع درآمدی داشته باشد.

«ما فرض می کنیم که اگر کارگر ثبت نام نشده باشید و بتوانید کار کنید، کارگر سایه هستید. این رویکرد منصفانه ای نیست و بله، با اصل حکومت امروزی که مثلاً یک نفر مادی جریمه نیست و باید به این فرض برسیم که یک فرد، یک شهروند، دولت را فریب نمی دهد، منافات دارد. اما برعکس این فرض که همه دولت را فریب می دهند یک رویکرد ضد اجتماعی است. اوتیسیان تاکید کرد: در چنین شرایطی، بسیاری از خانواده‌هایی که از نظر عینی فقیر هستند، در وضعیت بدتری قرار خواهند گرفت.

این وزارتخانه پاسخ می‌دهد که می‌خواهند چنین سیستمی داشته باشند که تشویق به کار کردن، کار نکردن و دریافت مزایا بر این اساس شود.

آیا خانواده تامارا یگویان اهل گیومری پس از معرفی سیستم جدید از مزایای آن محروم خواهند شد یا خیر؟ احتمالا محروم می شود، تنها کارمند خانواده کارمند ثبت نامی نیست، سیستم برایش درآمد تعیین می کند. به گفته این بانوی بازنشسته، نظام حقوقی فعلی واقعاً مشکلاتی دارد، اما مشخصاً برای خانواده او حتی اگر زیاد نباشد، 33 هزار تومان مشکلات اجتماعی را حل می کند.

تامارا یگویان

تامارا یگویان

در سیستم جدیدی که قرار است اجرا شود، تقریباً همه چیز دیجیتالی می شود، مددکاران اجتماعی تقریباً به تمام داده های مربوط به شهروند دسترسی خواهند داشت: آیا او دارایی منقول و غیر منقول است، آیا مالیات بر دارایی می پردازد، آیا وام دارد یا خیر و غیره. در نتیجه شهروند مشخص می شود آیا به حمایت دولتی نیاز دارد یا خیر؟

مسئولان می گویند که بر اساس برآوردهای مختلف، برنامه مزایای فعلی در ارمنستان تنها 65 درصد موثر است، آنها امیدوارند خانواده های مرفه را از سیستم خارج کنند و بر فقیرترین مردم تمرکز کنند که حتی فرصت پرداخت هزینه را ندارند. حداقل سبد غذایی که حدود 36 هزار درام است.

چیلینگریان گفت: اولویت این است که این اشتباهات، این شکاف شمول و حذف هر چه بیشتر پوشش داده شود.

معاون اپوزیسیون می‌گوید: در کشوری با نرخ بیکاری بالا و فقر 23.7 درصد، چگونه می‌توانند سیستم موجود را به گونه‌ای تغییر دهند که به هزاران نفر کمک کنند تا کار پیدا کنند یا خوداشتغالی شوند. شرایطی که در ارمنستان سکونتگاه هایی وجود دارد که تعداد بیکاران آن 10 نفر است حتی ممکن است از تعداد مشاغل خالی نیز بیشتر شود.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا