گزارشگر ویژه سازمان ملل از جامعه بین المللی خواست تا به آوارگی اجباری از قره باغ کوهستانی رسیدگی کند • MassisPost


نیویورک – فابین سالویولی، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد ترویج حقیقت، عدالت، جبران خسارت و تضمین عدم تکرار، به پاکسازی قومی انجام شده توسط آذربایجان در قره باغ کوهستانی و آوارگی اجباری مردم آن پرداخته است.

اتحادیه حقوق بشر پناهندگان قره باغ گزارش سالویولی را در جریان سفرش به ارمنستان از 16 تا 24 نوامبر 2023 ارائه کرد.

سالویولی در گزارش خود خاطرنشان کرد که دیدار وی همزمان با اخراج اجباری هزاران ارمنی از قره باغ کوهستانی بوده است. او از نزدیک شاهد درد و نیازهای فوری جمعیت آواره شده بود.

سالویولی تاکید کرد که مسائل حیاتی برای ارامنه آرتساخ شامل دسترسی به اسناد باقی مانده در قره باغ کوهستانی، حفاظت از گورستان اقوام و حفظ میراث فرهنگی است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل از جامعه جهانی خواست تا صدای آوارگان اجباری از قره باغ کوهستانی را تقویت کند. وی از جامعه بین‌المللی و طرف‌های مذاکره‌کننده درگیر در این فرآیند خواست تا اطمینان حاصل کنند که هر گونه بحث یا توافق‌نامه‌ای در رابطه با قره‌باغ کوهستانی شامل سازوکارهایی برای اثبات حقیقت، پاسخگویی جنایی عاملان، ارائه غرامت برای خسارات، حفظ آرشیو و میراث فرهنگی، و تضمین جلوگیری از خشونت در آینده

سالویولی تاکید کرد که چنین مکانیسم هایی باید تحت تضمین های بین المللی ایجاد شود تا از بی طرفی و اعتماد همه طرف ها اطمینان حاصل شود و از تکرار خشونت جلوگیری شود. وی از جامعه بین المللی خواست تا استانداردهای بین المللی عدالت انتقالی را در همه بحث ها و توافقات آتی منعکس کند.

اتحادیه حقوق بشر پناهندگان قره باغ از گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد ترویج حقیقت، عدالت، جبران خسارت و تضمین عدم تکرار استقبال می کند. اتحادیه امیدوار است که این اظهارات به عنوان پایه ای برای یک راه حل عادلانه برای روند جاری باشد.





Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا