نوبار آفیان با اعضای دولت جمهوری اسلامی ایران دیدار و در مورد موضوع ارامنه در باکو گفتگو کرد



نوبار آفیان، تاجر ارمنی تبار آمریکایی با اعضای دولت ارمنستان دیدار و در مورد موضوع ارامنه محبوس در زندان باکو گفتگو کرد.

آفیان در جلسه توجیهی با خبرنگاران جزئیاتی از این دیدار ارائه نکرد و همچنین اشاره نکرد که چه کسانی در این جلسه حضور داشتند و دقیقاً چه مواردی در این مورد بحث شده است.

روز گذشته گزارش شدکه موضوع زندانیان در پیش نویس پیمان صلح مورد مذاکره با آذربایجان گنجانده نشده است، در سال 2020 گنجانده شده است. بیانیه سه جانبه 9 نوامبر در این تنها سندی است که پس از جنگ 44 روزه بر سر آن توافق شده است که به صراحت بر بازگشت اسرا تاکید شده است، اما حتی در این مورد نیز مشکل حل نشده است.

بر اساس اطلاعات رسمی، 23 زندانی ارمنی در زندان های آذربایجان نگهداری می شوند، از جمله در نتیجه حمله نظامی آذربایجان به آرتساخ در 19 سپتامبر 2023. 16 نفر اسیر شدند. در میان دستگیر شدگان 8 تن از مقامات آرشاق، روسای جمهور سابق نیز دیده می شوند آرکادی غوکاسیان، باکو ساهاکیان، آرائیک هاروتونیان، رئیس شورای ملی داویت ایشخانیان، وزیر سابق دولت روبن واردانیان، فرمانده سابق ارتش دفاع لوون مناتساکانیانمعاون سابق فرماندهی وزارت دفاع دیوید مانوکیان و وزیر خارجه سابق داوود بابائیان:

باکو به مقامات سابق آرتساخ اتهامات جدی مطرح کرداز تروریسم تا تشکیل گروه های مسلح غیرقانونی.

روز گذشته در مجلس ملی، زمانی که نخست وزیر ارمنستان در پاسخ به این سوال که آیا از رئیس جمهور آذربایجان پرسیده اید که چرا روبن واردانیان و دیگر زندانیان آزاد نمی شوند، خودش سوالاتی را مطرح کرد. – “چگونه شد که روبن واردانیان تابعیت روسیه خود را رها کرد؟ چه کسی او را نصیحت کرد یا به او دستور داد تا این اقدام را انجام دهد؟ چه کسی او را به چه منظور و با چه وعده هایی به ارمنستان، قره باغ کوهستانی فرستاد؟”

پس از اعلام نیکول پاشینیان، وی در زندان آذربایجان به سر می برد مورد سوال قرار گرفتند وزیر سابق ایالت آرتساخ. در بیانیه ای که دفتر وی منتشر کرد بر این اساس واردانیان در واکنش به اظهارات پاشینیان گفت: – «اول هر فردی بر اساس الگوها و اصول زندگی خود در مورد اعمال دیگران قضاوت می کند. ثانیاً، اگر نخست وزیر سؤالی از من داشت، این فرصت را داشت که در آخرین ملاقات ما در نوامبر 2022، زمانی که من نیز به عنوان وزیر کشور خدمت می کردم، آنها را به من بپرسد. به هر حال من الان هم در شرایط فعلی حاضرم به هر سوال او پاسخ دهم».

آفیان امروز در پاسخ به سوال آزادی گفت که می داند روبن واردانیان کیست و سخنان پاشینیان به نظر او شمال بوده است.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا