آخرین اظهارات باکو این سؤال را ایجاد می کند که آیا آذربایجان دستور کار صلح را کنار می گذارد؟ سخنگوی وزارت امور خارجه



سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ارمنستان تنها به منظور تحقق حق دفاع مشروع و تعهد به حفاظت از شهروندان خود، سلاح و تجهیزات به دست می آورد.

آنی بدلیان در واکنش به اظهارات رئیس جمهور آذربایجان در خصوص دستیابی به تجهیزات تسلیحاتی ارمنستان و تهدیدات صورت گرفته یادآور شد که منشور سازمان ملل حق دفاع از خود را برای هر کشوری محفوظ می دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تاکید کرد که حجم تسلیحات آذربایجان به سلاح های تهاجمی چندین برابر آن چیزی است که الهام علی اف اغلب اعلام می کند.

ایروان رسمی بارها در بالاترین سطح اعلام کرده است که هیچ گونه قصد تهاجمی نسبت به هیچ همسایه ای ندارد، تمامیت ارضی همه آنها را به رسمیت می شناسد و ادعای ارضی ندارد.

باکوی رسمی اما خواستار تغییر قانون اساسی ارمنستان، شکایت از تسلیحات و غیره است. دیروز هم اصرار کردایروان باید جنایتکاران جنگی را مجازات کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان همچنین به آخرین تصمیم دادگاه قانون اساسی جمهوری ارمنستان اشاره کرد که به موجب آن دیوان عالی مطابقت مقررات فعالیت مشترک کمیسیون های تعیین مرزهای ارمنستان و آذربایجان را با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تایید و تایید کرد. جمهوری ارمنستان و تمامی ادعاها مبنی بر اینکه قانون اساسی دارای ادعاهای ارضی علیه هر یک از همسایگان خود است را رد کرد.

«جمهوری ارمنستان همچنین اعلام کرده است که اگرچه برخی از سرزمین‌های این کشور اشغال شده است، اما مشکل و برنامه‌ای برای بازگرداندن این سرزمین‌ها از طریق نظامی ندارد، زیرا مقررات فوق‌الذکر فعالیت مشترک کمیسیون‌های آزادسازی مرزها همه فرصت‌ها را فراهم می‌کند. آنی بدلیان گفت: این مشکلات به صورت مسالمت آمیز و از طریق مذاکره حل شود.

به گفته وی، این سوال پیش می آید که چرا آذربایجان بر این موارد تاکید دارد؟ – “آیا او در حال تدارک تجاوز علیه جمهوری ارمنستان است؟” من فکر می‌کنم دریافت پاسخ به این سؤال مهم است، زیرا به ارزیابی نظرات ابراز شده مبنی بر اینکه آذربایجان از کنفرانس آتی COP-29 در باکو به عنوان پرده‌ای برای آغاز تهاجم نظامی جدید علیه جمهوری آذربایجان استفاده می‌کند، کمک خواهد کرد. ارمنستان و مسئولیت سیاسی آن در COP-29 برای توزیع بین رهبران خارجی که برای مشارکت به باکو سفر کرده اند.

ایروان تاکید می کند که اظهارات اخیر باکوی رسمی حداقل چند سوال مهم را مطرح می کند، به گفته آنی بادالیان، سخنگوی آن، این است که آیا آذربایجان از به رسمیت شناختن تمامیت ارضی و حاکمیت ارمنستان بر اساس اعلامیه آلما آتا خودداری می کند یا خودداری می کند؟ از دستور کار صلح است.

ارمنستان بر تعهد خود به دستور کار صلح و آمادگی برای امضای محتوای صلح توافق شده قبلی با آذربایجان به عنوان یک معاهده صلح تاکید کرد.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا