حاجی اف نمی تواند بگوید کسانی که در قبر پیدا شده اند ارمنی هستند، آذربایجانی یا نمایندگان ملل دیگر. آندرانیک کوچاریان



در کنار مطالبات بی وقفه باکو یکی دیگر را در مقابل ایروان مطرح می کند: “مجازات جنایتکاران جنگی”. حکمت حاجی اف، دستیار رئیس جمهور آذربایجان با انتشار عکس هایی از استخوان ها در صفحه ایکس خود نوشت که “یک گور دسته جمعی جدید” در روستای آزاد شده سیرخاوند در اقدم کشف شد.

حاجی اف ضمیمه عکس نوشته است که “بیش از 4 هزار آذربایجانی کشته و در گورهای دسته جمعی دفن شده اند.” دستیار رئیس جمهور آذربایجان با تاکید بر اینکه تا به امروز ارمنستان کسی را به خاطر این جنایات مجازات نکرده است، مدعی است که “ارمنستان اطلاعات مربوط به گورهای دسته جمعی را مخفی می کند.”

وی نوشت: ارمنستان باید تعهد واقعی خود را به عدالت و صلح با پذیرش مسئولیت دولت در قبال تمامی این جنایات و تحقیق و تعقیب جنایتکاران جنگی بر این اساس نشان دهد.

آندرانیک کوچاریان، رئیس کمیته دفاع پارلمان ارمنستان، پاسخ می دهد: چه کسی تصمیم می گیرد که آیا این دفاع از خود بوده یا جنایت در طول جنگ؟

وی با بیان اینکه چه کسی تصمیم می گیرد که آیا نیروهای دفاعی دفاع شخصی کرده اند جرم است یا دفاع از خود، افزود: اگر صحبت از جنایات است، باید مدارک خود را دریافت کند، زیرا آنچه که جنگ را آغاز کرد، پاسخ به این نیست.» تا به حال نمی توان گفت و در نتیجه عملیات نظامی، مردم نیز می میرند. در آنجا نمی توان مرطوب را با خشک مخلوط کرد.»

رئیس کمیسیون دفاع در مخالفت با ادعای حاجی زاده مبنی بر کشف گور دسته جمعی در اقدم، این سوال را مطرح می کند که چه کسی و چگونه تصمیم گرفت که آذربایجانی ها در گور کشف شده دفن شوند؟ به گفته آندرانیک کوچاریان، پاسخ این سوال باید توسط کمیسیون های مشترک داده شود.

اولاً آقای حاجی اف باید بر اساس توافقنامه آتش بسی که در نوامبر امضا شد هدایت می شد، طبق آن توافق نباید زندانی وجود داشت. اسرا هستند، مشکل مفقودین همچنان وجود دارد و بیایید مسیرهای جدیدی را دنبال کنیم و محل دفن را پیدا کنیم و همچنین در نتیجه تحقیقات متوجه شویم که آذربایجانی یا ارمنی هستند، بستگانشان را پیدا کرده و آنها را برگردانیم. آثار ما باید در مورد آن صحبت کنیم. آقای حاجی اف نمی تواند بگوید چه چیزی پیدا شده است، ارمنی هستند، آذربایجانی یا کی هستند، زیرا در این سال ها، در عملیات نظامی، خارجی ها هم شرکت داشتند: چچنی ها، اوکراینی ها بودند، اما اکنون مشکل در این نیست. معاون دولت اعلام کرد: اگر مشکلی وجود دارد باید در نتیجه توافقات بین دولتی و کار کمیسیون ها حل شود.

رئیس کمیسیون دفاع در پاسخ به اظهارات طرف آذربایجانی مبنی بر وجود 4 هزار مفقود آذربایجانی، تعدیل تعداد مفقودین را یک پروسه طولانی دانست.

پس از سال 2020، ارمنستان اجساد 51 آذربایجانی را که در جنگ 44 روزه جان باختند و همچنین استخوان های 140 آذربایجانی را که در دهه 90 جان باختند، به آذربایجان منتقل کرد.

ارمنستان نیز به نوبه خود موضوع حدود 1200 مفقود شده را مطرح می کند. بر اساس اطلاعات رسمی، از ابتدای دهه 90 تاکنون 993 ارمنی مفقود شده اند. پس از جنگ 44 روزه، حدود 200 سرباز ارمنی مفقود شدند.

“چطور کسی می تواند تایید کند: 4 هزار است، 400 است، 40 است. شما اکنون می گویید شماره ای که علی اف زنگ زده است، آن را از کجا آورده است، از کجا ضبط شده است؟ شما اکنون می خواهید به ارمنستان بگویید که یک شماره دریافت کند. پاسخ مقامات که وجود ندارد.»



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا