اجلاس فرانکفونی با ارمنستان و روند صلح ابراز همبستگی می کند



در چارچوب نوزدهمین اجلاس سران فرانکفونی، «قطعنامه ای درباره شرایط بحرانی در منطقه فرانکوفونی، غلبه بر آن و تقویت صلح» به تصویب رسید که به موجب آن 54 کشور عضو کامل این سازمان با ارمنستان و روند صلح ابراز همبستگی کردند. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

بر اساس این گزارش، در این قطعنامه بر احترام به تمامیت ارضی دو کشور در راستای بیانیه آلما آتا در سال 1991 در روند صلح بین ارمنستان و آذربایجان تاکید شده است.

کشورهای عضو فرانکفونی از سال 2024 استقبال کردند در صورتجلسه 19 آوریل پیشرفت های ثبت شده در روند تعیین مرزها و احیای مرزهای بین ایالتی بر اساس اصول مورد تاکید مجدد و همچنین تشویق به بازگشایی کانال های ارتباطی منطقه ای بر اساس احترام به اصول حاکمیت، صلاحیت ملی، برابری و متقابل.

بر غیرقابل قبول بودن توسل به زور تاکید شد و خواستار پرهیز از لفاظی های جنگ طلبانه و سخنان تنفر آمیز شد که می تواند روند صلح را مختل کند.

این قطعنامه همچنین بر اهمیت ماموریت غیرنظامی اتحادیه اروپا (EUMA) مستقر در ارمنستان و کمک این ماموریت به ثبات در مناطق مرزی تاکید کرد.

این قطعنامه بر ارائه کمک های بشردوستانه مستمر به 115 هزار آواره اجباری از قره باغ کوهستانی، حل مشکلات اسیران جنگی و سایر افراد بازداشت شده و همچنین افراد مفقود تاکید کرد.

وزارت سیاست خارجی ارمنستان گزارش می دهد که FMC مجدداً بر نگرانی خود در مورد تخریب میراث فرهنگی در قره باغ کوهستانی و حمایت کشورهای عضو در اجرای مأموریت یونسکو در قره باغ کوهستانی و مناطق مجاور تأکید کرده است.

هیئت ارمنستان به ریاست نیکول پاشینیان نخست وزیر در این اجلاس شرکت کرد.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا