ارمنستان می تواند با هوش مصنوعی قوی ترین سمت خود را تقویت کند. WCIT 2024 در ایروان آغاز شد



پرواز ذهن هوش مصنوعی به کجا می تواند منجر شود، چه کسی مسئول تصمیماتی است که می گیرد، چه کسی و چقدر باید حوزه هوش مصنوعی را تنظیم کند؟ این موضوعات موضوع اولین بحث کنگره جهانی نوآوری و فناوری (WCIT 2024) امروز بود.

مجری برنامه ریچارد کوئست، گوینده و روزنامه‌نگار معروف سی‌ان‌ان بریتانیا، نوبار آفیان، تاجر آمریکایی-ارمنی، نیکوکار، و دانشمند ارمنی-آمریکایی، تاجر، بنیانگذار صندوق «کودکان ارمنستان»، گارو آرمن، نظرات خود را بیان کردند. برای نوبر افیان، هوش مصنوعی ابزاری برای گسترش تخیل انسان است.

“من هوش مصنوعی را یک تخیل تقویت شده می بینم. ما مهارت‌های استدلالی داریم، حافظه داریم تا اطلاعاتی را که از قبل در اختیار داریم ذخیره کنیم، و برای خلق یا تصور چیزهای جدید تخیل داریم. نوبر افیان گفت: من 40 سال است که در زمینه نوآوری فعالیت می کنم و با توجه به تجربیاتم معتقدم هیچ چیز به اندازه هوش مصنوعی نمی تواند قوه تخیل ما را افزایش دهد.

اما آیا از هوش مصنوعی صرفاً برای منفعت استفاده می شود و چه مقرراتی لازم است تا این ابزار قدرتمند آسیبی وارد نکند؟ به گفته گارو آرمن، رقابتی مستمر است. – «به بیان مجازی، رقابت دائمی بین خیر و شر وجود دارد، مانند کشیدن طناب که چه کسی آن را به سمت خود می کشد و همه از هوش مصنوعی استفاده می کنند، زیرا می توانند از هر وسیله دیگری که در اختیار دارند استفاده کنند. اما سوال اینجاست که آیا خیر بر شر پیروز خواهد شد و پاسخ من این است که امیدوارم. باید مقرراتی وجود داشته باشد، اما نباید جلوی پیشرفت را بگیرد. هوش مصنوعی ابزاری است که روند تکامل را تسریع می کند.”

آفیان معتقد است هر جا که هوش مصنوعی به آن می رسد، در هر صورت مسئول باید خود شخص باشد. – «مردم نمی توانند هوش مصنوعی را مقصر بدانند. مردم باید به طور مستمر مسئولیت تصمیمات خود را بپذیرند و در برابر یکدیگر پاسخگو باشند.”

مسائل اخلاقی مورد تاکید روزنامه نگار ریچارد کوست است، او معتقد است در عصر هوش مصنوعی، مدارس و والدین باید تفکر انتقادی را از کودکی در کودکان توسعه دهند. و بحث در مورد هوش مصنوعی آنقدر در مورد آینده نیست که در مورد حال است.

“اولین چیزی که باید در مورد هوش مصنوعی فهمید این است که این یک واقعیت موجود است، در حال حاضر ماست. و وقتی با رهبران شرکت صحبت می‌کنم و در مورد آینده به اصطلاح هوش مصنوعی می‌پرسم، آنها قبلاً می‌گویند که این هوش مصنوعی در حال حاضر وجود دارد: در بسیاری از برنامه‌ها، در ماشین شما، در تلفن شما، در ماشین ظرفشویی شما و غیره استفاده می‌شود. این در حال حاضر یک واقعیت است، و سوال این است که تا کجا پیش خواهد رفت، در چند مکان از آن استفاده خواهیم کرد و چقدر شروع به تکیه بر هوش مصنوعی خواهیم کرد. و وقتی دنبال این سوالات می‌رویم، به مسائل اخلاقی می‌رسیم و مسائل اخلاقی را نمی‌توان نادیده گرفت.»

و ارمنستان چه چشم اندازی در زمینه هوش مصنوعی دارد؟ نوبار آفیان معتقد است که ارمنستان همچنان می تواند در مراحل اولیه در این رشته جایگاهی را به دست آورد.

من فکر می کنم که ما در مراحل اولیه هوش مصنوعی هستیم. ما باید مطمئن شویم که مردم درک می کنند، صنعت درک می کند، که اکنون زمان واقعی سرمایه گذاری در هوش مصنوعی است. این تاجر آمریکایی ارمنی تبار در ادامه گفت: باید به جای حرکت بسیار محتاطانه آماده ریسک باشیم. – «محیط خوبی وجود دارد که در آن دولت، وزارت فناوری عالی، بخش دولتی و بخش خصوصی شروع به همکاری می کنند. و من فکر می کنم که ارتباطات ما با دنیای خارج، کل دیاسپورا، می تواند ما را به سرعت به مکان بسیار جالبی ببرد. بنابراین ما فقط باید به خودمان شک نکنیم، اما شروع به ظاهر شدن کنیم.”

گارو آرمن نیز امیدوار است که ارمنستان بتواند با هوش مصنوعی قوی ترین طرف خود را بیش از پیش تقویت کند. «بی شک با کمک هوش مصنوعی (هوش مصنوعی) این پیشرفت حاصل خواهد شد و هر چه هوشمندتر از این هوش مصنوعی استفاده کنیم، پیشرفت بیشتری حاصل می شود. امید من این است که چون به طور کلی کمی ضعیف تر از آمریکا یا اروپا هستیم، ما ارمنی های بسیار باهوش بخواهیم بیشتر از هوش مصنوعی برای تولید خود استفاده کنیم. و در این راه، ما، ارمنستان، امیدوارم بیشتر از اروپا و آمریکا توسعه پیدا کنیم. این دانشمند ارمنی-آمریکایی تاکید کرد: من چنین امید زیادی دارم، فکر می کنم.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا