در دیدار با کراسنوف هیچ نگرانی از سوی وارداپتیان ابراز نشده است.



آیا آنا وارداپتیان، دادستان ارشد، موضوع استرداد افراد تحت تعقیب ارمنستان و همچنین تحویل آذربایجانی تحت تعقیب جنایات جنگی به باکو را به جای ایروان مطرح کرد؟

در بیانیه رسمی دادستانی هیچ اشاره ای به آن نشده است. تنها گزارش شده است که آنا وارداپتیان و ایگور کراسنوف یک برنامه همکاری برای سال های 2025-2026 امضا کردند که جزئیات آن فاش نشده است. تنها خاطرنشان می شود وارداپتیان از سطح همکاری موجود بین ساختارهای انتظامی دو کشور بسیار قدردانی کرد و در مورد پتانسیل توسعه آن صحبت کرد.

کراسنوف به نوبه خود تاکید کرد که روابط گرم میان دادستانی های دو کشور به تعامل موثر بین دو اداره کمک می کند.

“احتمالا جراتش را ندارد”

او احتمالاً آن جسارت را ندارد، اگر داشت، در بیانیه رسمی بود که طرف ارمنی چنین خواسته هایی را مطرح کرد یا ابراز نگرانی کرد. وردان هاروتونیان، فعال حقوق بشر در گفتگو با «آزاتوتیان» گفت: نگرانی‌های ابراز شده وجود ندارد، حداقل تاکنون شنیده نشده است.

هاروتونیان گزارش رسمی دادستانی را خواند و مثلاً اطلاعات کمیل زینالی آذربایجانی را ندید. این دادستانی روسیه بود که در ماه فوریه به درخواست ارمنستان دستگیر شد، اما قبلاً با تصمیم خود متهم آذربایجانی را به گردن زدن یک پیرمرد ارمنی غیرمسلح در جریان جنگ 2020 که بلافاصله به باکو عزیمت کرد، آزاد کرد.

آیا وارداپتیان از کراسنوف پرسید که چرا و بر چه اساسی چنین تصمیمی گرفته است، این مدافع حقوق بشر مشاهده می کند و تأکید می کند که تا کنون افکار عمومی پاسخ این سؤالات را نشنیده است.

دادستانی کل کشور تنها به «آزت» گفته است که در اطلاعیه ای درباره این دیدار پاسخ داده شده است.

ممکن است آنها صحبت کرده باشند، اما ما به آنچه منتشر می شود علاقه مندیم، زیرا این قسمت منتشر شده است که موضع کشور و دولت را در مورد این یا آن حادثه یا در مورد این یا آن تحول بیان می کند. هاروتونیان گفت: اگر در آشپزخانه داخلی، سر میز قهوه، نمی دانم در خلال مکالمات خصوصی چه مکالماتی صورت می گیرد، فکر می کنم آنها فرعی هستند.

همچنین مشخص نیست که آیا دادستان کل موضوع حدود 12 ارمنی تحت تعقیب را در مقابل همکار روسی خود مطرح کرده است یا خیر.

از جنایات فساد مالی تا حوادث خونین 1 مارس 2008، نمایندگان دولت سابق متهم شدند: دادستان کل سابق گوورگ کوستانیان، که پس از ترک ارمنستان، اکنون در آکادمی دادستانی روسیه، رئیس سابق آژانس امنیت دولتی تدریس می کند. میهران پوقوسیان، که با روزنامه نگارانی از روسیه، میکائیل هاروتونیان وزیر سابق دفاع، واهاگن هاروتونیان بازپرس سابق، میکائیل میناسیان سفیر سابق ارمنستان در واتیکان و دیگران مصاحبه می کند.

مشخص نیست که آیا در طرح همکاری 2025-2026 که توسط دادستان های دو کشور امضا شده است، مفاد این موضوعات وجود دارد یا خیر.

در بیانیه مطبوعاتی و ویدئویی منتشر شده توسط دادستانی، در دیدار با دادستان های ارشد کشورهای مستقل مشترک المنافع، دادستان کل ارمنستان به چندین حوزه اشاره کرد: مبارزه با فساد، حفاظت از منافع دولتی، مصادره اموال با منشاء غیرقانونی، همکاری بین المللی – بازگشت دارایی های خارج شده از کشور و غیره.

آنا وارداپتیان اظهار داشت: منظور ما از فساد، بی نظمی، بی نظمی در نظم قانون اساسی، نظام حقوقی، امنیت و توسعه اقتصادی یک کشور دموکراتیک است.

آیا او در مورد ستراکوف پرسید؟

آنی چاتینیان، مدافع حقوق بشر که با این سخنرانی و پیام های رسمی دادستان کل ارمنستان نیز آشنا شده است، می پرسد که آیا آنا وارداپتیان از همکار روسی خود در مورد دیمیتری ستاکوف، شهروند آن کشور سوال کرده است؟

“در این مورد، نه شرایط کمک حقوقی متقابل، نه اقدامات حقوقی بر عهده قانون اساسی جمهوری ارمنستان یا تعهدات بین المللی در چارچوب هنجارهای کنوانسیون، بلکه مستقیماً شهروندی که برای درخواست پناهندگی به ارمنستان آمده ربوده شده است. کارمندان پایگاه نظامی 102 فدراسیون روسیه در گفتگو با “آزاتوتیان” تاکید کردند.

این مرد 39 ساله که از مبارزه با اوکراین سرباز زد، سال گذشته گریخت و با کمک مدافعان حقوق بشر روسیه به ارمنستان رسید. کمتر از یک هفته بعد، کارگران پایگاه نظامی او را در یکی از خیابان های گیومری ربودند و او را به فرار متهم کردند و به روسیه بردند. مدافعان حقوق بشر ارمنی در اینجا شاهد نقض خاصی از قانون بودند و اعلام کردند که نمایندگان پایگاه نظامی حق دستگیری کسی را در خاک ارمنستان ندارند، این وظیفه پلیس محلی است. آرتور ساکونتس، مدافع حقوق بشر نیز به دادستانی مراجعه کرد، اما افسران مجری قانون ارمنستان به هیچ وجه مداخله نکردند.

دادستان بلاروس خواستار استرداد شهروندان این کشور شد

و در حالی که مدافعان حقوق بشر ارمنی نیز به حمایت از حقوق شهروندان آن کشور که از بلاروس به ارمنستان گریخته اند مشغول هستند، دادستان کل بلاروس، آندری شود، از همتای خود در ارمنستان خواست تا آنها را به این شهروندان تحویل دهد. به گفته دادستانی بلاروس، ارمنستان در سال جاری چندین بار از استرداد متهم خودداری کرده است. حداقل سه نفر از آنها متهم به همین ماده هستند که سالها پیش در تظاهراتی که علیه رئیس جمهور لوکاشنکو سازماندهی شده بود شرکت کرده بودند. بر اساس اطلاعات “آزاتوتیا”، ارمنستان قبلاً به دو نفر از آنها پناهندگی داده است و این بدان معناست که امکان استرداد وجود ندارد.

ضمناً در گزارش دیدار با دادستان بلاروس، طرف ارمنی به درخواست استرداد مینسک اشاره ای نکرده است. دادستانی امروز به این سوال «آزادی» پاسخی نداد.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا