اوضاع در بیروت روز به روز متشنج می شود. آیا ارمنستان می تواند ارامنه را از لبنان تخلیه کند؟


در لبنان، مردم امروز پس از شدیدترین حملات به بیروت در دو هفته اخیر به خود آمده اند. شنبه شب و از اعتصابات صبح یکشنبه ده ها نفر در بیروت کشته شدند و تعداد قربانیان در 2 هفته گذشته از 2000 گذشت.

بله، در سکوت شب، صدای بمباران ها به خوبی شنیده می شود، آنها به همان مکان آسیب می رسانند: محله عرب ها، محل زندگی شورای حزب الله، مردم آنها، مهمات آنها در زیر زمین ذخیره شده است، یعنی جایی که ضربه می زنند و خسارت زیادی وارد می کنند.” – یکی از ارامنه محلی به “آزاتوتیون” گفت.

به گفته ارامنه محلی، هیچ نشانه ای وجود ندارد که باور کند درگیری بین حزب الله و اسرائیل مستقر در لبنان کوتاه مدت خواهد بود و به زودی پایان خواهد یافت، برعکس، بسیاری پایان درگیری را نمی بینند. با این پیش زمینه، این سوال مطرح می شود: آیا ارمنستان هر لحظه شهروندان یا ارمنی های قومی خود را از لبنان که در آن جامعه بزرگ ارمنی وجود دارد تخلیه می کند؟

«جامعه ما، به معنای بزرگ، مستقیماً پیامدهای این عملیات نظامی را احساس نکرده است. زارع سینانیان، کمیسر دیاسپورا، گفت: اگرچه نگرانی وجود دارد، اما هنوز هیچ وحشتی وجود ندارد و تمایلی فوری برای ترک کشور یا آمدن به ارمنستان وجود ندارد.

به گفته کمیسر دیاسپورا، نمایندگان جامعه هنوز درخواست کمک یا تخلیه نکرده‌اند، اما او می‌گوید که در صورت لزوم سازماندهی می‌کنند، مانند ماجرای خروج ارامنه از اسرائیل در اکتبر سال گذشته.

با این حال، آیا دولت در مورد سناریویی که لازم است مردم از لبنان جابه جا شوند، صحبت کرده است؟

«امسال بحث ها شروع نشده است، در دفتر کمیساریای عالی دیاسپورا، این بحث به صورت روزانه انجام می شود، هر روز گزارش جدیدی از وضعیت دریافت می کنم، همچنین به این نتیجه می رسیم که آیا باید با شورای امنیت تماس بگیریم یا خیر. آیا باید با نخست وزیر و وزارت امور خارجه تماس بگیریم تا اقدامات مشخصی انجام دهیم یا خیر؟ سینانیان گفت: آن لحظه هنوز نرسیده است

به گفته گسدان یاپوجیان، پزشک ساکن بیروت، رهبران جامعه ارامنه بیروت بعید است از مقامات ارمنستان درخواست کنند که تخلیه را سازماندهی کنند.

من شک دارم که آنها چنین تصمیمی برای خالی کردن لبنان بگیرند. یاپوجیان خاطرنشان کرد: لبنان یک کاتولیک حواری دارد، یک پدرسالاری وجود دارد، اینها مراکز هستند، علاوه بر این، حضور در زندگی سیاسی است.

اما پس از مشکلات اقتصادی لبنان و انفجار بیروت در سال های اخیر، موج جدیدی از مهاجرت از آن کشور از جمله از جامعه ارمنی، عمدتاً به آمریکا و کانادا و در مواردی به ارمنستان آغاز شده است. بر اساس مشاهدات یاپوجیان، افرادی با درآمد متوسط ​​و کمتر از متوسط ​​در لبنان باقی مانده اند که در حال حاضر حتی اگر بخواهند توان خروج از کشور را ندارند. در سال‌های اخیر، در بیروت، فروش املاک یا برداشت پولی که مردم طی سال‌ها از بانک جمع‌آوری کرده‌اند، تقریبا غیرممکن شده است.

«توده ای که در بیروت باقی مانده است، توده ای از نظر مادی تأمین نشده است. یک سوال در مورد بلیط دارد، یک سوال در مورد انتقال دارد. گسدان یاپوجیان تاکید کرد: ما در یک پارادوکس هستیم، خطر مردم را مجبور به ترک این کشور می‌کند، از طرف دیگر چیزی مغناطیسی آنها را به ماندن در این کشور می‌کشد، زیرا چیزی که در طول سال‌ها ساخته‌اند در لبنان باقی مانده است.

با وجود مهاجرت جامعه ارامنه در لبنان، طبق برآوردهای مختلف، هنوز حدود 100000 ارمنی در آن کشور زندگی می کنند، کمیسر دیاسپورا می گوید که در سال های اخیر که وضعیت اقتصادی و امنیتی در لبنان بدتر شده است، تعداد بیشتری از ارامنه شروع به مهاجرت کردند. درخواست شهروندی ارمنستان



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا