رهبران کشورهای مستقل مشترک المنافع در مسکو هستند. پوتین فردا با پاشینیان و علی اف دیدار خواهد کرد



ولادیمیر پوتین فردا در مسکو با نیکول پاشینیان و الهام علی اف دیدارهای دوجانبه خواهد داشت.

دستیار رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که این دیدارها در قالب جداگانه قبل از نشست شورای سران کشورهای مستقل مشترک المنافع برگزار خواهد شد.

«مسائل مربوط به تنظیم روابط ارمنستان و آذربایجان مورد بحث قرار خواهد گرفت. یوری اوشاکوف بدون اینکه مشخص کند مسکو که در حال حاضر در مذاکرات ارمنستان و آذربایجان دخالتی ندارد، چه پیشنهادات خاصی به طرفین ارائه می دهد، اظهار داشت: روسیه در این زمینه نقش مثبتی دارد.

در عوض، دستیار پوتین از غرب انتقاد کرد و مدعی شد که ایالات متحده و غرب در تلاش هستند تا از طریق روند تهیه معاهده صلح بین ارمنستان و آذربایجان “دزدانه” وارد قفقاز جنوبی شوند، در حالی که به گفته وی، تمام کار تهیه پیش نویس انجام شده است. در مسکو انجام شد.

به گفته دستیار پوتین، فعلا دیدار سه جانبه پوتین، پاشینیان و علی اف برنامه ریزی نشده است. همچنین مشخص نیست که آیا امکان دیدار دوجانبه پاشینیان و علی اف وجود دارد یا خیر. دولت ارمنستان به این پرسش «آزادی» پاسخی نداد.

نخست وزیر پاشینیان ظهر امروز در یک سفر کاری به سر می برد عازم مسکو، دولت اعلام کرده است که او در نشست عادی شورای سران کشورهای مستقل مشترک المنافع شرکت خواهد کرد. نازلی باغداساریان، سخنگوی نخست‌وزیری نیز شامگاه شنبه تایید کرد که در چارچوب این سفر دیداری بین پاشینیان و پوتین برنامه‌ریزی شده است.

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان امروز وارد مسکو شد. باکوی رسمی نیز درباره دیدارهای احتمالی دوجانبه یا سه جانبه اطلاعاتی ارائه نکرد.

ولادیمیر پوتین که امروز هفتاد و دومین سالگرد تولد خود را جشن می گیرد، پیش از نشست فردای شورای سران کشورهای مستقل مشترک المنافع، با رهبران کشورهای مستقل مشترک المنافع دیدار خواهد کرد.

“هیچ رویداد جشن خاصی برگزار نخواهد شد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: وی در شب میزبان سران کشورهای مستقل مشترک المنافع خواهد بود.

نخست وزیر ارمنستان پیش از پذیرایی از ولادیمیر پوتین امروز پیام تبریکی به وی ارسال کرد.

پاشینیان نوشت: «انتظار فعال شدن مشترک تعامل سودمند دوجانبه بین ایروان و مسکو و همچنین توسعه گفت‌وگوی چند لایه مبتنی بر درک متقابل، اعتماد و در نظر گرفتن منافع کشورهایمان را دارم».

میرزویان به تحولات در راستای انعقاد پیمان صلح بین ارمنستان و آذربایجان اشاره کرد

در آستانه نشست فردای شورای سران کشورهای مستقل مشترک المنافع، امروز نشست شورای وزیران خارجه در مسکو برگزار شد که روسای ادارات سیاسی خارجی ارمنستان و آذربایجان نیز در آن شرکت کردند. دیدار جداگانه ای بین میرزویان و بایرام در روزهای اخیر بین ایروان و باکو در پس زمینه رد و اتهامات تند دیپلماتیک برگزار نشد.

جیحون بایراموف وزیر امور خارجه آذربایجان درباره کنفرانس بین المللی COP29 که در ماه نوامبر در باکو در نشست شورای وزیران خارجه کشورهای مستقل مشترک المنافع برگزار می شود، صحبت کرد.

وزارت امور خارجه ارمنستان گزارش داد که در چارچوب این نشست که با تشکیلات محدود و گسترده برگزار شد، موضوعات دستور کار فعالیت های کشورهای مستقل مشترک المنافع و مسائل مربوط به ثبات و امنیت منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این پیام رسمی آمده است: آرارات میرزویان به تحولات اصلی دوره اخیر در راستای تنظیم روابط ارمنستان و آذربایجان به ویژه امضای معاهده صلح اشاره کرد.

ارمنستان به دو بیانیه وزرای خارجه کشورهای مستقل مشترک المنافع نپیوست

سرپرست وزارت امور خارجه روسیه در پاسخ به سوالات خبرنگاران پس از نشست شورای وزیران، به تحریم های غرب علیه روسیه اشاره کرد و اطمینان داد که هیچ چیز تهدیدی برای همکاری با کشورهای CIS نیست و مسکو به خوبی می داند که چگونه با تحرکات غرب مقابله کند.

«آمریکا و ماهواره‌های آن در تلاش هستند تا تحریم‌ها را در قالب تحریم‌های غیرقانونی مضاعف، سه‌گانه گسترش دهند. لاوروف گفت: ما می دانیم که چگونه با این فعالیت جنایتکارانه مقابله کنیم.

به هر حال، وزیر امور خارجه روسیه در سخنرانی خود سندی را که وزرای خارجه کشورهای مستقل مشترک المنافع امروز تصویب کردند در مورد غیرقابل قبول بودن تحریم های یکجانبه برجسته کرد.

بعداً سرویس مطبوعاتی CIS اعلام کرد که وزرای خارجه کشورهای عضو CIS در بیانیه ای مشترک تحریم های یکجانبه را محکوم کردند.

اتخاذ تدابیر محدودکننده یکجانبه توسط هر کشوری با منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی مغایرت دارد. در این سند آمده است: «به دولت‌ها توصیه می‌شود از اتخاذ، اعلام و اعمال تدابیر محدودکننده یک‌جانبه که مانع توسعه اقتصادی-اجتماعی، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه است، خودداری کنند».

با این حال، در این بیانیه به «غیرقابل قبول بودن» تحریم ها علیه این کشور اشاره نشده است. در واکنش به تهاجم نظامی به اوکراین، غرب تحریم‌های بسیاری را علیه بخش‌های مختلف روسیه اعمال کرد. تعدادی از کشورها، از جمله ایالات متحده، هشدار داده اند که ممکن است کشورهایی را نیز هدف قرار دهند که به مسکو در دور زدن محدودیت ها کمک می کنند.

آنی بدلیان، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به استعلام «آزادی» گفت که ارمنستان به بیانیه‌های «اصول تضمین امنیت در اوراسیا» و «عدم پذیرش استفاده از اقدامات یکجانبه در روابط بین‌الملل» نمی‌پیوندد.

لاچین – شهرهای فرهنگی کشورهای مستقل مشترک المنافع 2025، مقری – 2026

به هر حال، امروز وزرای خارجه کشورهای مستقل مشترک المنافع تصمیم دیگری گرفتند: به رهبران کشورهای مستقل مشترک المنافع پیشنهاد می شود فهرست شهرهای فرهنگی کشورهای مستقل مشترک المنافع را تصویب کنند. لاوروف گفت: لاچین آذربایجان در سال آینده، مقری ارمنستان در سال 2026 و مولودچنو بلاروس در سال 2027 به عنوان یک شهر فرهنگی شناخته می شوند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی وزارت امور خارجه ارمنستان، «از جمله اسنادی که قرار است با مشارکت جمهوری اسلامی ایران به تصویب برسد، وزیر میرزویان به تصمیم اعطای مقام افتخاری «پایتخت فرهنگی کشورهای مستقل مشترک المنافع» به شهر مغری در سال 2026 اشاره کرد. با تاکید بر میراث فرهنگی کهن شهر.”

نیروهای حافظ صلح روسی که بر اساس اطلاعیه 9 نوامبر 2020 نیز در کریدور لاچین مستقر بودند و قرار بود تا سال 2025 تردد بدون وقفه را تضمین کنند، پس از تخلیه آرتساخ، آنجا را ترک کردند.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا