وزارت امور اجتماعی شکایت سازمان مردم نهاد مبنی بر تغییر وضعیت معلولیت در دادگاه را نپذیرفت



آرمن آلاوردیان که 37 سال است با ویلچر تردد می کند هنوز به وزارت تامین اجتماعی مراجعه نکرده است. این تردید برطرف نمی شود که در صورت بررسی سیستم جدید از معلولیت دسته اول خود بی نصیب نمی ماند.

آلاوردیان می گوید اگر تا امروز راه نرود فردا به سختی سرپا ایستاده است. و مرتبه اول حاکی از امکان استفاده از تعدادی برنامه حمایت اجتماعی است. در مورد اول، مستمری ماهانه 50 هزار و 600 درام است، برای دومی – 41 هزار و 400.

او گفت: “خطر بسیار بالایی وجود دارد که اگر آن امتحان جدید، آن ارزیابی عملکردی را قبول نکنم، ممکن است از برخی، اگر نگوییم همه، خدمات کاملاً جدی، حتی امکان گرفتن یک کاشی محروم شوم.”

با استفاده از سیستم درجه بندی جدید از سال گذشته، کلاس اول سابق گروه سنگین، دوم متوسط ​​و سوم سبک است. با این سیستم جدید نه ترتیب ناتوانی فرد، بلکه گروهی مشخص می شود. اساس ارزیابی، تشخیص پزشکی فرد نیست، بلکه قابلیت های عملکردی اوست.

موشق هوسپیان، رئیس سازمان غیردولتی “دستور کار حقوق افراد دارای معلولیت” می گوید افرادی که از سیستم جدید ارزیابی ناراضی هستند به آنها مراجعه می کنند تا بفهمند چگونه سیستم تصمیم گرفته است که آنها مثلاً از رتبه قبلی محروم شده اند. و در گروه سبک تری شمارش کردند. کارشناسان سازمان های مردم نهاد نیز پاسخی برای این سوال ندارند، وزارت تامین اجتماعی آن فرمول ارزیابی را منتشر نمی کند. سازمان مردم نهاد برای دریافت پاسخ این سوال از این وزارتخانه شکایت کرد. سازمان مردم نهاد در پنجمین و آخرین جلسه دادگاه پاسخی به این سوال نگرفت.

نمایندگان وزارتخانه ادعای سازمان غیردولتی در دادگاه مبنی بر اینکه این اقدام وزارتخانه با محرمانه نگه داشتن فرمول نظام جدید، شرایط نابرابر حمایت قانون از افراد دارای معلولیت را ایجاد می کند را نپذیرفتند که این امر به نوبه خود، رفتار تبعیض آمیز علاوه بر این، آنا هاکوبیان، رئیس اداره مسائل افراد دارای معلولیت، گفت که این سیستم جدید تعیین گروه معلولیت در ارمنستان حتی لتونی، لیتوانی، استونی و جمهوری چک را به عینیت خود علاقه مند کرده است. به گفته این مقام مسئول، سیاست دولت بر این است که نظام ارزیابی عینی داشته باشیم، به جای تخصیص بی حساب و یا افزایش تعداد معلولان، دولت در صدد توسعه خدمات است. بنابراین علنی نکردن مصوبه تصمیم درستی تلقی می شود.

«این مصوبه قابل مقایسه با سایر مصوبات در حوزه حمایت اجتماعی نیست. هر یک از آنها ویژگی های خاص خود را دارد، اگر در یک مورد تبلیغ شود، در مورد منافع، بازدید از منزل و ارزیابی اموال مادی و فنی یک چیز است و در ارزیابی سلامت، فعالیت زندگی یک فرد چیز دیگری است. آنا هاکوبیان گفت: اولاً عدم انتشار آن ناشی از معلولیت است.

حدود 174000 معلول در ارمنستان ثبت نام شده اند که از این تعداد بیش از 8000 نفر دارای معلولیت شدید درجه یک هستند. در طول این 1.5 سال، حدود 39 هزار و 500 نفر برای اولین بار با استفاده از روش جدید در آزمون گذرانده شدند که بیش از 19 هزار نفر از آنها در این یا آن گروه از معلولیت ها قرار گرفتند.

آمار رسمی منتشر شده از تعداد موارد تغییر گروه معلولیت وجود ندارد. و برای اطلاع از مکانیزم محاسباتی سیستم جدید موجود، سازمان غیردولتی که وزارت تامین اجتماعی را به دادگاه آورده است، منتظر تصمیم قاضی خواهد بود. در پایان این ماه منتشر می شود و پس از آن می دانند چه باید بکنند.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا