کشورهای فرانکوفون قطعنامه حمایت از ارمنستان و روند صلح را تصویب کردند • MassisPost


پاریس – در نوزدهمین اجلاس سران فرانکفونی، 54 کشور عضو قطعنامه‌ای را در بیان همبستگی با ارمنستان و حمایت از روند صلح به تصویب رساندند.

“قطعنامه در مورد موقعیت های بحرانی در فضای فرانسه، غلبه بر آنها و تقویت صلح” بر احترام به تمامیت ارضی هر دو کشور مطابق با اعلامیه آلما آتا در سال 1991 تاکید می کند. کشورهای عضو لافرانکوفونی از پیشرفت های حاصل شده در روند تحدید حدود و احیای مرزهای بین دولتی بر اساس اصولی که در پروتکل 19 آوریل 2024 مجدداً تأیید شده است، استقبال می کنند. صلاحیت ملی، برابری و عمل متقابل. این قطعنامه بر غیرقابل قبول بودن استفاده از زور تاکید می کند و از لفاظی های جنگ طلبانه و سخنان نفرت انگیزی که می تواند روند صلح را مختل کند، خودداری کند.

این قطعنامه همچنین بر اهمیت ماموریت غیرنظامی اتحادیه اروپا (EUMA) در ارمنستان و کمک آن به ثبات در مناطق مرزی تاکید می کند.

این قطعنامه خواستار کمک های بشردوستانه مستمر برای 115000 آواره اجباری از قره باغ کوهستانی است و به مسائل مربوط به اسیران جنگی، بازداشت شدگان و مفقودین می پردازد. OIF نسبت به تخریب میراث فرهنگی در قره باغ کوهستانی ابراز نگرانی کرده و از اجرای ماموریت یونسکو در قره باغ کوهستانی و مناطق اطراف آن حمایت می کند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در مراسم افتتاحیه نوزدهمین اجلاس سران فرانکفونی گفت: ما همه در کنار برادران ارمنی خود هستیم تا به حاکمیت و تمامیت ارضی آنها احترام بگذاریم. مکرون تاکید کرد که کشورهای فرانسوی زبان به طور جمعی می توانند سهم قابل توجهی در صلح جهانی داشته باشند.

ماکرون گفت: عمیقاً معتقدم که دنیای فرانسه، جایی است که می‌توانیم دیپلماسی را با هم انجام دهیم و از حاکمیت و تمامیت ارضی در سراسر کره زمین دفاع کنیم.

مکرون در سخنرانی خود همچنین به لبنان، مستعمره سابق فرانسه اشاره کرد که در حال حاضر با تشدید درگیری بین اسرائیل و حزب الله “در حاکمیت و صلح خود متزلزل شده است”. وی افزود: هیچ صلحی در خاورمیانه بدون راه حل دو کشوری بین اسرائیل و فلسطین وجود ندارد.





Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا