آیین نامه مرزبندی به مجلس شورای ملی فرستاده شد



دولت آیین نامه کمیسیون های تعیین حدود مرزهای ارمنستان و آذربایجان را 40 روز پس از امضا به مجلس شورای ملی ارسال کرد، اما از آغاز این روند در آذربایجان اطلاعی در دست نیست.

در طول بحث پارلمان، سخنران اصلی معاون نخست وزیر، رئیس کمیسیون تعیین مرز ارمنستان، مهر گریگوریان خواهد بود.

در 26 سپتامبر، دادگاه قانون اساسی مقررات تعیین مرز را مطابق با قانون اساسی ارمنستان به رسمیت شناخت.

دو جناح مخالف، متن آیین نامه را از بدو انتشار مشکل دار می دانند و خطر امتیازدهی جدید را می بینند.

آیا آنها در بحث ها شرکت خواهند کرد؟

کریستین واردانیان از فراکسیون «حیاتان» در گفتگو با «آزاتوتیان» گفت: باید خط مشخصی مشخص شود که در کل مرز مشترک باشد، با یک نقشه در تاووش و با نقشه دیگر در سیونیک نمی توان آن را اجرا کرد.

نقشه یک سال مشخص در مقررات تعیین حدود مشخص نشده است، اعلامیه آلماتی به عنوان یک اصل مرزبندی ثابت شده است، اما اگر اصل دیگری در توافقنامه صلح وجود داشته باشد، مطابق توافقنامه خواهد بود.

این مرزبندی پس از تصویب مقررات ادامه خواهد یافت که در آن مناطق ایروان و باکو همچنان باید به توافق برسند. ضمناً با توجه به ارجاع ارائه شده به مجلس، دولت اصرار دارد که علاوه بر آیین نامه، تعیین مرز در توافقنامه مرز دولتی نیز تعیین شود.

کریستین واردانیان می گوید که هیچ کس مخالف مرزبندی و مرزبندی نیست، اما باید بدون تهدید به زور اتفاق بیفتد.

معاون فراکسیون «حیاستان» گفت: من خودم چندین نسخه از توافق را دیدم که بین ارمنستان و آذربایجان رد و بدل شده است و همیشه خواست آذربایجان برای مرزبندی و مرزبندی جزئی بوده است و در واقع به این سند رضایت داده است.

این نماینده اپوزیسیون معتقد است که این آیین نامه نمی توانست به دادگاه قانون اساسی ارسال شود، این شیوه تصویب به این دلیل انتخاب شد که به گفته وی، دادگاه عالی اعلامیه استقلال را تفسیر کند که برای باکو مشکل ساز است.

«در واقع تمام مشکل این روند تحقق یکی دیگر از خواسته های الهام علی اف بود. اخیراً صحبت های زیادی از آذربایجان در مورد اصلاح قانون اساسی مطرح شده است و مقدمه آن به ویژه تحت تأثیر قرار گرفت، اما از آنجایی که مقدمه قانون اساسی قابل تغییر نیست، تصمیم گرفتند موضوع را به این ترتیب حل کنند: ارسال به دیوان عالی کشور اظهار نظر کند که دیگر یک واقعیت موضوعیتی ندارد و تأثیر قابل توجهی ندارد، نمی تواند در زندگی کشور داشته باشد و به این ترتیب، آن را برآورده کند. “واردانیان متقاعد شده است.

ضمناً، هرایر توماسیان، قاضی دادگاه کیفری، که به این مقررات رأی مخالف داد، در نظر ویژه خود نوشت که تحلیل مقدمه قانون اساسی اصلاً ضروری نیست، زیرا مشخص نیست که کدام بخش از اعلامیه استقلال ارمنستان.
جمله بندی مشکلی برای اعتبار سنجی مقررات ایجاد می کند.

نمایندگان رسمی مجلس امروز از اظهار نظر خودداری کردند. پیش از این نخست وزیر از تریبون مجلس شورای ملی اعلام کرده بود. – «ما می گوییم سرزمین های اشغالی از اراضی جمهوری ارمنستان حدود 200، بیش از 200 کیلومتر مربع است، اما می گوییم که مشکلی برای بازگرداندن آن سرزمین ها از طریق نظامی نداریم، زیرا مقررات شما اشاره شده این امکان را ایجاد می کند که قانونی، این مشکل باید به صورت دیپلماتیک و از طریق مذاکره حل شود.

حداقل 54 رای برای تصویب لازم است، دولت حتی بدون مخالفان نیز آرای کافی دارد. و تنها یک رای برای تصویب وجود خواهد داشت. موضوع اصلی کمیته روابط خارجی است، طرح قانون در 9 شهریور به مجلس شورای ملی ارسال شد. نمایندگان می توانند ظرف 14 روز پس از آن پیشنهادات کتبی ارائه کنند.

جلسه بعدی مجلس 31 مهرماه است، کمیسیون روابط خارجی می تواند جلسه ای را در هفته آینده تشکیل دهد و سپس موضوع تصویب را در دستور کار چهار روزه بعدی قرار دهد. حداقل از نظر شرایط کاملاً ممکن است.

در آذربایجان چه روندی در جریان است؟ ارمنستان همه مصوبات داخلی را با سرعت می‌گذراند و دادگاه قانون اساسی تصمیمی خلاف قانون اساسی می‌گیرد، آن را با سرعت به مجلس می‌آورند، در آذربایجان هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد، حتی نمی‌دانم در آنجا تصویب می‌شود یا نه. نه، “کریستین واردانیان تاکید کرد.

“نمیدونم عزیزم با قانونگذاریشون زیاد آشنا نیستم ولی فکر میکنم همه مسائل با امضای رئیس جمهورشون حل شده…نمیدونم این نظر منه.” آلن سیمونیان، رئیس مجلس ملی، گفت.

در حالی که تنها یک مرحله تا تصویب این آیین نامه در ارمنستان باقی مانده است، در آذربایجان درباره این موضوع بلاتکلیفی وجود دارد. باکو حتی متن آن را منتشر نکرد.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا