مرزبانان روسی پاسگاه مرزی ایران و ارمنستان را ترک کردند



در جریان دیدار نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه امروز در مسکو توافق حاصل شدمرزبانان روسیه از اول ژانویه نقطه کنترل مرزی مرز ارمنستان و ایران را ترک خواهند کرد.

همچنین توافق شد که از اول ژانویه 2025 نیروهای مرزبانی سرویس امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز در حفاظت از مرزهای ارمنستان-ایران و ارمنستان-ترکیه و خدمت در نقطه کنترل مرزی مشارکت داشته باشند. در پیام نازلی باغداساریان، سخنگوی نخست‌وزیری آمده است: مرزهای ارمنستان و ایران به‌طور کامل توسط نیروهای گارد مرزی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.

وهاگن الکسانیان، نایب رئیس «توافق مدنی» در گفتگو با «آزاتوتیان» اظهار داشت. وی افزود: در طول مرز مشترک باید توجه داشت که تاکنون تنها نیروهای مرزبانی روسیه در مرزهای دولتی ترکیه و ایران حضور داشته اند و از این پس خدمات رسانی به صورت مختلط یعنی گارد ملی انجام خواهد شد. جمهوری ارمنستان نیز در کنار نیروهای امنیتی مرزی روسیه خدمت خواهد کرد. این نیز یک پدیده بی سابقه است. و سرویس امنیت ملی ارمنستان منحصراً در ایست بازرسی است.

وهاگن الکسانیان در پاسخ به سوال آزادی که منظورشان از پاسگاه چیست؟ – «ایست بازرسی قسمتی است که شهروندان از مرز عبور می کنند و قسمتی است که پاسپورت و محموله بررسی می شود».

وی ادامه داد: در آن مقطع تا کنون فقط روس ها خدمات را انجام می دهند و از اول ماه جاری فقط سرویس امنیت ملی ارمنستان وجود دارد، همانطور که گفتم از نظر حفاظت از مرزها معاون حزب کمونیست چین خاطرنشان کرد: قبلاً مخلوط شده است.

الکسانیان در پاسخ به این سوال که آیا تناسبی با مشارکت روس ها و ارمنی ها وجود خواهد داشت؟ – «اینها جزئیاتی است که من نمی دانم. فکر می‌کنم سرویس امنیت ملی این بخش را بهتر تفسیر خواهد کرد.»

وهاگن الکسانیان پاسخ داد که این تصمیم بر اساس توافقنامه بین دولتی اتخاذ شده و به معنای تصویب بیشتر نیست. – فکر می کنم، نه، این به این معنا نیست، چون ما با زوارتنوتس هم چنین وضعیتی داشتیم.

وی گفت: «طبیعاً برای هر دولتی بسیار مطلوب است که بتواند و در تمام مرزهای دولتی خود حفاظت از مرزها را اجرا کند، قطعاً برای هر دولتی مطلوب است».

از اول آگوست سال جاری نیز مرزبانان روسی فرودگاه «زوارتنوتس» ایروان را ترک کردند.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا