“آواز خواندن آرتساخ”. گروه کر «واراندا» شوشی به زندگی و امید بازگشت از صحنه ایروان نیرو داد


در سالن تمرین و پشت صحنه خانه موسیقی مجلسی خواننده های کوچک و هیاهوی زیادی به راه افتاده است. زکار رهبر تیم پیشانی نمناک خود را پاک می کند و آخرین دستورات را قبل از استیج در ایروان می دهد.

مدیر هنری گروه کر «واراندا» شوشی می گوید: ما در بشقاب خود نیستیم، اما در سرزمین مادری هستیم.

گروه کر کودکان که 30 سال روی صحنه های آرتساخ اجرا داشت، در 2 سال گذشته روی صحنه نرفت. جنگ سال 2020 و سقوط شوشی، گروه کر را مجبور کرد در استپانکرت گرد هم آیند، جایی که در سال 2022 “آرتساخ آواز” آخرین کنسرت “واراندا” در آرتساخ شد.

“در خانه خودمان، تبعیدی”

زکار، رهبر حزب الله گفت: «اکنون حتی استپانکرت هم تحت کنترل ما نیست، اما در خانه خودمان، در تبعید، با آواز آوریل به خواندن ادامه خواهیم داد و برای کسانی که نتوانستند آهنگ زندگی خود را به طور کامل بخوانند، خواهیم خواند. “آزاتیون”.

«واراندا» جمع‌آوری شده از کودکان آرتساخی که به ایروان، ابوویان، ماسیس پناهنده شده‌اند، امروز با ترکیبی تقسیم‌بندی شده در ایروان روی صحنه است. 60 نفر به جای 120 نفر.

«سال گذشته با ۱۲۰ نفر روی صحنه رفتیم، امسال دقیقا نصف شده است.
نیمه پر لیوان است یا خالی است، دیدیم که نیمه پر است و با هم کار کردیم و توانستیم این برنامه را تهیه کنیم.

فقط 19 تمرین و 16 آهنگ آماده قدیمی و جدید، زکار کشیشیان به برنامه کنسرت “آواز آرتساخ” افتخار می کند. شوی دستش را می گیرد و صدای آرتساخ از صحنه ایروان به گوش می رسد.

استاد منصوریان در ردیف های جلوی سالن مملو از اتاق است. “زندگی مملکت سربلند، سربلند”، با هیجان به ملودی سروده او از زبان بچه های آرتساخ گوش می دهد و به تشویق می ایستد.

منصوریان گفت: “آواز آنها روح آنهاست، به سمت وطن، به عشق میهن، زندگی، تعطیلات و همه آنها زیبا هستند.”

ندای کوه های شوشی بود

آرتساخ آوازخوان حاضران را از سالن ایروان به آرتساخ منتقل کرد و به آنها قدرت زندگی و امید به بازگشت داد.

“غیرقابل تصور بود که “واراندا” نتواند در آرتساخ بخواند، اما ما در سرزمین مادری هستیم و این کنسرت ایمان بود، این کنسرت قدرتی بود برای ما که نشکنیم، این ندای کوه های شوشی بود و همه در آن بودیم. آرتساخ را در نظر داشته باشید.» هرمینه آوگیان، مسئول دفتر همازکایین آرتساخ گفت.

حضار که بیش از 60 دقیقه دندان های خود را به هم می فشردند، زمانی که 62 کودک اهل آرتساخ کنسرت را با سرود جمهوری منحل شده آرتساخ به پایان رساندند، فرو ریختند.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا