الکسی اورچوک اعلام کرد که لغو تحریم “فقط با مشارکت روسیه امکان پذیر است”


محاصره فقط با مشارکت روسیه امکان پذیر است. الکسی اورچوک معاون نخست وزیر روسیهدیروز دوباره اختلاف بین ایروان و مسکو در مورد محاصره منطقه ای تجدید شد.

گرچه ارمنستان و آذربایجان در حال حاضر بر سر موضوع رفع محاصره مذاکره نمی کنند، اما تصمیم گرفته اند پس از امضای معاهده صلح به آن بازگردند، تیگران گریگوریان، کارشناس علوم سیاسی معتقد است که این موضوع برای روسیه بسیار مهم است.

برای روسیه، این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به ویژه در این مرحله، زمانی که آنها از قره باغ کوهستانی را ترک کردند، و به نظر می رسد کنترل بر این ارتباط یا حضور در آن ارتباط یکی از معدود اهرم هایی است که می توان از آن برای کنترل آذربایجان و کنترل آذربایجان استفاده کرد. ارمنستان.” گریگوریان گفت.

به بیانیه سه جانبه 9 نوامبر با اشاره به این موضوع، مسکو مدعی است که ارمنستان توافقنامه را نقض کرده و با کنترل ارتباطات حمل و نقل توسط نیروهای مرزبانی روسیه موافقت نکرده است. ایروان، با اظهار نظر در مورد همان نکته سند، اعلام می کندآنجا نوشته نشده است که اجساد مرزبانی روسیه باید در محل حضور داشته باشند.

الکسی اورچوک به مشاهده خبرنگار مبنی بر اینکه ایروان تصور می کند محاصره بدون مشارکت روس ها لغو شود، پاسخ داد که ارمنستان رسما از بیانیه سه جانبه خارج نمی شود، امضای خود را پس نمی گیرد، اما در عین حال پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است. فعالیت کارگروه سه جانبه در سطح معاونان نخست وزیر به مدت یک سال و نیم. اورچوک همچنین ریاست گروه کاری ارمنستان، روسیه و آذربایجان در مورد رفع انسداد مسیرهای حمل و نقل در قفقاز جنوبی را بر عهده دارد.

این بیانیه اورچوک در جریان نشست سران کشورهای مستقل مشترک المنافع در مسکو بیان شد. همین دیروز نخست وزیر پاشینیان در حضور رئیس جمهور روسیه تکرار کرد تمایل به اطمینان از ایمنی تردد کالاها، وسایل نقلیه و افراد از طریق خاک ارمنستان. وی همچنین تاکید کرد که تمامی اظهارات مبنی بر اینکه ارمنستان به نحوی موافقت کرده است که کشورهای ثالث امنیت ارتباطات را در قلمرو حاکمیت خود تضمین کنند یا این که در هر سندی تصریح شده است، با واقعیت مطابقت ندارد.

«تامین امنیت در قلمرو این کشور وظیفه حاکمیتی هر کشوری است. این وظیفه ماست و ما تضمین می کنیم که این کار را انجام دهیم. پاشینیان گفت: ما آمادگی داریم در چارچوب رعایت اصول متقابل، برابری، حاکمیت و صلاحیت طرفین، در رویه‌های کنترل مرزها ساده‌سازی‌های خاصی انجام دهیم.

و موضوع حضور روس ها در جاده سیونیک از سفر پوتین به باکو در ماه اوت سپس فعال می شود. ارمنستان به مدت یک سال پیشنهاد رفع انسداد منطقه را با پروژه “چهارراه صلح” که توسعه داده بود، توسط تعدادی از کشورها مورد استقبال قرار گرفت، اما این طرح عملاً اجرا نشد. آذربایجان پاسخی نداد.

دانشمند علوم سیاسی تیگران گریگوریان، آرشیو

دانشمند علوم سیاسی تیگران گریگوریان، آرشیو

تیگران گریگوریان، کارشناس علوم سیاسی معتقد است که «چهارراه صلح» با دست سبک روسیه و آذربایجان زنده نخواهد شد. به گفته وی، اگر کنترلی در قلمرو آن وجود نداشته باشد، آذربایجان مخالف هیچ گونه حضور بین المللی از جمله روسیه نیست.

«آذربایجان و روسیه خیلی بیشتر از آنچه ارمنستان آماده است می‌خواهند و برنامه «تقاطع صلح» پیشنهادی علیه این رویکردهاست. از دیدگاه روسیه، این ترتیبات باید تحت نظارت روسیه انجام شود. اگر کنترل غیرروسی وجود داشته باشد که حضور ارمنستان در آن ارتباط را محدود کند، فکر می کنم این گزینه برای آذربایجان نیز قابل قبول باشد. اما در مورد این گزینه، مشکل اصل عمل متقابل است، زیرا طرف ارمنی اخیراً به پیشنهاد طرف آمریکایی گزینه شرکت خصوصی را مطرح کرده است، اما آذربایجان راه حل های یک جانبه را می بیند. به عبارت دیگر، این شرکت خصوصی فقط در خاک ارمنستان فعالیت می کند و هیچ حضور دیگری در خاک آذربایجان ندارد.»

مقامات ارمنستان هنوز به معاون نخست وزیر روسیه پاسخی نداده اند.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا