هیئت ناظر اتحادیه اروپا آماده همکاری با آذربایجان نیز است


پیتر استانو، سخنگوی روابط خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا به سرویس آذربایجان گفت: اتحادیه اروپا به مقامات آذربایجان در مورد مأموریت نظارتی خود در ارمنستان اطلاع داده است و این هیئت آماده همکاری بیشتر با آذربایجان است. آزادی» در پاسخ به انتقادات روز گذشته رئیس ستاد کل ارتش آذربایجان.

کریم ولی اف در دیدار با یکی از افسران عالی رتبه نظامی ناتو با ابراز نارضایتی باکو از ماموریت اتحادیه اروپا در ارمنستان، اظهار داشت: استقرار ناظران در خاک ارمنستان وضعیت قفقاز جنوبی را تشدید می کند و مانع حل و فصل ارمنستان و آذربایجان می شود. .

اظهارات یک افسر بلندپایه ارتش آذربایجان در حالی صورت گرفته که سایت کالیبر نزدیک به وزارت دفاع، مبنی بر اینکه ناظران اروپایی و ارتش ارمنستان به طور مشترک در حال جاسوسی در خاک آذربایجان در آمادگی هستند، منتشر شده است. برای یک تحریک جدید احتمالی.”

هیئت اتحادیه اروپا قاطعانه تمام اتهامات را رد کرد.

پیتر استانو، نماینده اتحادیه اروپا نیز به «آزادی» گفت که بروکسل «کاملاً متعهد به حمایت از همه تلاش‌ها برای برقراری صلح پایدار بین ارمنستان و آذربایجان است».

در حالی که آذربایجان اعتراضات را دوباره فعال کرده است، مقامات ارمنستان از اهمیت تمدید ماموریت اتحادیه اروپا صحبت می کنند.

سرگیس خندانیان، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای ملی، گفت: منطقی است که این مأموریت به فعالیت خود در خاک ارمنستان و همچنین به عنوان منبع اطلاعاتی موثق برای اتحادیه اروپا ادامه دهد. دیروز به «آزت» گفت.

“به احتمال زیاد، دوره ماموریت مشاهده تمدید خواهد شد”

بنیامین پوقوسیان، کارشناس ارشد مرکز تحلیلی “آپری ارمنستان” فکر نمی کند که باکو امیدوار است با شکایات مداوم مانع از تمدید ماموریت شود. به مدت دو سال مستقر شد مدت ماموریت در ماه فوریه، چهار ماه دیگر به پایان می رسد.

«به احتمال زیاد، دوره مأموریت دیده بانی تمدید خواهد شد، فکر می‌کنم حداقل برای دو سال، من بعید نمی‌دانم که تعداد اعضا نیز افزایش یابد، اکنون 209 نفر هستند. پوقوسیان در ادامه گفت و گو با «آزاتوتیان» گفت: تقریباً همه مأموریت ها حداقل یک بار تمدید می شوند، حتی چندین بار، مأموریت در گرجستان 15 سال است که مستقر شده است. – «من بعید نمی دانم که این با گرم شدن روابط روسیه و آذربایجان همخوانی داشته باشد. می دانیم که روسیه علیه همین مأموریت دیده بانی اظهاراتی می کند، متهم به انجام فعالیت های جاسوسی کشورهای مختلف است و به نظر من آذربایجان با این اظهارات بار دیگر سعی دارد به روسیه این پیام را بدهد که «ارمنستان به شما خیانت کرد، از طرف دشمنان شما گذشت، اما اشکالی ندارد، نگران نباشید، می توانید با بهبود روابط با آذربایجان از منافع خود در قفقاز جنوبی محافظت کنید.

زمانی که CSTO و متحد نظامی-سیاسی آن روسیه به درخواست کمک ارمنستان در پس زمینه حملات آذربایجان پاسخ ندادند، ایروان شروع به صحبت در مورد تنوع امنیتی کرد و ثبات نسبی وضعیت در مرز ارمنستان و آذربایجان منوط به ورود به این کشور شد. از اروپایی ها

ناظران گشت زنی مرزی را فقط در خاک ارمنستان انجام می دهند. بنیامین پوقوسیان با اشاره به تضمین اتحادیه اروپا مبنی بر آمادگی این هیئت برای همکاری بیشتر با آذربایجان نیز اظهار داشت: اتحادیه اروپا نمی‌خواهد استقرار ناظران به عنوان اقدامی ضد آذربایجانی تلقی شود، به ویژه از زمانی که بروکسل است. اعلام می کند که آذربایجان شریک انرژی آن است.

به گفته این کارشناس مسائل سیاسی، تصمیم گیرندگان اتحادیه اروپا آنقدر ساده لوح نیستند که تصور کنند آذربایجان با استقرار یک ماموریت دیده بانی اروپایی در مرز در خاک خود موافقت می کند. آذربایجان معتقد است که با ورود اروپایی ها مخالف است، زیرا آنها از تحقق هدف راهبردی آن یعنی برقراری ارتباط مستقیم زمینی با ترکیه جلوگیری می کنند.

بنیامین پوقوسیان، دانشمند علوم سیاسی، آرشیو

بنیامین پوقوسیان، دانشمند علوم سیاسی، آرشیو

نخست وزیر نگفت که ما ناظران اروپایی داریم، آنها متوجه می شوند که آذربایجان حمله می کند، بنابراین آذربایجان هرگز حمله نمی کند. این نشان می دهد که بله، ناظران اروپایی بخشی از ابزار بازدارندگی سیاسی هستند، اما انتظار اینکه آنها بتوانند استفاده از زور یا تهدید به استفاده از زور توسط آذربایجان را رد کنند، البته نه، زیرا ما تهدید را دیدیم. استفاده از زور در تاووش جای خود را به آن تهدید داد، اکنون آنچه را که داریم، داریم.

در اینجا کارشناس علوم سیاسی دو سناریو برای آذربایجان می بیند: یا ارمنستان را مجبور به ایجاد آن کریدور با میل خود و از طریق قرارداد کند یا اینکه بخشی از خاک ارمنستان را اشغال کند.

پوقوسیان همچنین رد نمی کند که بعد از COP29، از دسامبر، آذربایجان می تواند تهدید به استفاده از زور را اجرا کند یا خود به سمت استفاده از زور برود. – «ممکن است از محاصره ها شروع کنند، مثلاً بگویند: «من را برگردان، نمی دانم، سوفلو، برخودارلو، یا تیگراناشن، اگر نه زور می زنم»، ممکن است چیزی اعلام نکنند و بروند. یک تشدید خاص و سپس به ارمنستان بگویید: «اگر می‌خواهید تنش‌ها ادامه پیدا نکند، پس امتیاز بدهید»، اما هدف استراتژیک آذربایجان برقراری ارتباط زمینی با ترکیه است. این تنها در قالب یک کریدور فراسرزمینی امکان پذیر است و می توان آن را یا با اجبار ارمنستان به موافقت با آن از طریق یک معاهده یا با اشغال سرزمین های خاص به دست آورد.

مقامات ارمنستان که دو سال و نیم است در حال مذاکره برای صلح با آذربایجان هستند، احتمال حمله به باکو را رد نمی کنند.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا