باکو قربانی خواهد شد. دیپلمات آمریکایی درباره خواسته نمایندگان آذربایجان



دولت بایدن هنوز روشن نکرده است که آیا قصد دارد به درخواست ده ها قانونگذار توجه کند و مقامات آذربایجان را به دلیل نقض ارزش های ترویج شده توسط آمریکا تحریم کند. تا آن زمان، مجلس ملی آذربایجان نیز به نوبه خود از قوه مجریه می خواهد که روابط با واشنگتن را کنار بگذارد و همکاری هایی را که ده ها سال است درآمدهای کلان باکو را تامین کرده است، قطع کند.

این اولین بار نیست که قانونگذاران آمریکایی از وزارت امور خارجه خواستند تحریم هایی را علیه جمهوری آذربایجان که دارای رژیم دیکتاتوری است، اعمال کند، اما این بار واکنش باکوی رسمی بی سابقه بود.

رئیس جمهور علی اف حتی مدعی شد که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نویسنده نامه 60 نماینده کنگره بوده است. – «وقتی به آن سند نگاه کردم، حدس زدم نویسنده و مخاطب آن همان شخص وزیر امور خارجه آمریکا باشد.

اخیرا جان پودستا، یکی از مشاوران رئیس جمهور آمریکا، تلاش کرد تا تردیدهای علی اف را در باکو برطرف کند و اطمینان دهد که نامه درخواست تحریم توسط قانونگذاران آمریکایی به طور مستقل و بدون دستورالعمل قوه مجریه نوشته شده است.

اما به نظر نمی رسید که این امر مقامات آذربایجان را قانع کند. نمایندگان حزب علی اف با ارسال نامه ای به جیحون بایراموف وزیر امور خارجه خواستار لغو تعدادی از اسناد همکاری دوجانبه از جمله نظامی با ایالات متحده و همچنین کنار گذاشتن پروژه های اجرا شده توسط ایالات متحده در آذربایجان شدند.

واکنشی احساسی، یا حاضرند از مرز همکاری سودآور با ابرقدرت در باکو عبور کنند؟

به گفته ریچارد کوزلریچ سفیر سابق آمریکا در آذربایجان، باکو بازنده خواهد بود، بنابراین باید به تخلفاتی که در آذربایجان رخ می دهد واکنش نشان داد.

باکو همیشه این عادت را داشته است که دشمن خارجی را برای آنچه اتفاق افتاده مقصر بداند، سعی می کند توجه را از حقوق بشر و مذاکرات صلح ارمنستان و آذربایجان منحرف کند و تصویر یک دشمن خارجی را ایجاد کند. برای آذربایجان مبارزه با قاچاق و تروریسم مهم بود. اگر در این زمینه کمکی نداشته باشند، متضرر می شوند. کوزلاریچ تاکید می کند: آذربایجان خواهان توسعه روابط در زمینه انرژی، پروژه های انرژی سبز با اروپا است، بنابراین امتناع از کمک آمریکا بسیار دشوار خواهد بود.

از سال 1992، دو کشور بیش از هشتاد سند همکاری در زمینه های سیاسی، انرژی، اقتصادی، نظامی، آموزشی و بشردوستانه امضا کرده اند.

در طول این همکاری 30 ساله، بر اساس اطلاعات رسمی، حجم سرمایه گذاری آمریکا در آذربایجان 14 میلیارد دلار بوده است، 300 شرکت آمریکایی در آن کشور ثبت شده است. تنها آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده، USAID، که فعالیت‌های آن نیز توسط نمایندگان پارلمان آذربایجان ممنوع اعلام شده است، حدود 430 میلیون دلار در آذربایجان سرمایه‌گذاری کرده است.

جیحون ممدوف، نویسنده همکار نامه شکستن توافق با واشنگتن، در گفتگو با سرویس آزادی آذری مدعی شد که آمریکا با آذربایجان ناعادلانه رفتار می کند و وقت آن رسیده است که به مقامات آمریکایی بفهمانیم که باکو تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت. با تهدید تحریم

نماینده مردم آذربایجان در مجلس شورای اسلامی با تکرار سخنان رئیس جمهور خود تقریباً کلمه به کلمه گفت: روندها نشان می دهد که آمریکا از تمام خطوط قرمز عبور می کند و هشدار داد که اگر واشنگتن قصد ندارد مواضع باکو را در نظر بگیرد، اسناد همکاری غیرضروری است.

ممدوف می گوید که باکو از این واقعیت که آمریکا در مرحله ای که این کشور در حال آماده شدن برای میزبانی یک رویداد بزرگ بین المللی COP29 است، از آذربایجان انتقاد می کند، ناراحت است.

اگر آمریکا نمی‌خواهد صدای حق ما را بشنود، اگر می‌خواهد به چنین حمایت‌هایی از ارمنستان ادامه دهد، تحریم‌های مختلف را اعمال کند، جلسات مختلفی را در کنگره علیه آذربایجان برگزار کند، پس اینجا از چه نوع همکاری می‌توان صحبت کرد؟ معاون آذربایجانی گفت: «البته آذربایجان باید به درستی اعتراض خود را به همه اینها اعلام می کرد».

پس از دیدار ناریشکین نارضایتی شنیده شد

آرستون اروجلو، کارشناس امنیتی، موثرترین پروژه های امنیتی بین واشنگتن و باکو در دهه های گذشته را شامل مبارزه با تروریسم، سرمایه گذاری آمریکا در ساخت سامانه های راداری زیر آب در دریای خزر عنوان کرد.

به هر حال، این کارشناس خاطرنشان می کند که نارضایتی باکو با صدای بلند پس از سفر سرگئی ناریشکین، مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه به آذربایجان، مطرح شد و تاکید کرد که خراب کردن روابط با واشنگتن به نفع طرف آذربایجانی نیست.

و پس از سفر ناریشکین، رئیس جمهور علی اف با ورود به روسیه، در گفتگو با پاول زاروبین، روزنامه نگار روس، به موضوع تحریم ها پرداخت و مقامات آمریکایی را ناسپاس خواند و مدعی شد که این تندترین کلمه ای نیست که می توان به کار برد.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا