دارون آچم اوغلو، دومین برنده جایزه نوبل ارمنی الاصل



دانشمند ارمنی مشهور جهان، دارون آچم اوغلو، به همراه جیمز رابینسون اقتصاددان و سایمون جانسون محقق، جایزه نوبل اقتصاد را دریافت کردند.

امروز کمیته نوبل با آجم اوغلو تماس گرفت. این اقتصاددان معروف گفت: دریافت جایزه نوبل غیرمنتظره، شگفتی شگفت انگیز و افتخاری بزرگ برای او بود. – “خبر فوق العاده ای است، من هم احساساتی و هم شوکه هستم.”

عجم اوغلو، رابینسون و جانسون به دلیل مطالعه رابطه بین رفاه کشورها و فرهنگ های حکومتی آنها برنده جایزه نوبل شدند. به بیان ساده تر، توضیح دادند و اثبات علمی اینکه چرا برخی کشورها ثروتمند و مرفه هستند و برخی کشورها نمی توانند از فقر خلاص شوند، بسیار مهم است. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که کشورهای دارای دموکراسی، حاکمیت قانون و مصونیت حقوق مالکیت، رشد و شکوفایی اقتصادی را تجربه می‌کنند، در حالی که رژیم‌های استبدادی کمتر رونق دارند و در بلندمدت کندتر رشد می‌کنند.

یکی از روزنامه نگاران از آچم اوغلو پرسید: اگر دموکراسی به معنای رشد و شکوفایی اقتصادی است، پس در مورد کشوری مانند چین که دموکراتیک نیست اما پیشرفت اقتصادی فوق العاده ای دارد، چه می توان گفت؟

«دموکراسی نوشدارویی نیست، راه حل همه مشکلات نیست. اجرای دموکراسی بسیار دشوار است، انتخابات گاهی اوقات تضاد ایجاد می کند، و به ویژه در جوامعی که قبلاً قطبی شده اند، انتخابات می تواند منجر به نتایج کوتاه مدتی شود که گاه غیردموکراتیک هستند به این معنا که یک قدرت قدرت را به دست می آورد و شروع به نشان دادن خود به شیوه ای استبدادی می کند. و کشورهای مستبدی وجود دارند که می توانند رشد کنند، آن کشورها می توانند به سرعت منابع را بسیج کنند و این می تواند منجر به رشد شود. اما بحث ما این است که رشد استبدادی اغلب ناپایدارتر است و معمولاً منجر به نوآوری های سریع و بدیع نمی شود.» –
چین از این نظر کمی متفاوت است زیرا اخیراً شروع به سرمایه گذاری هنگفت و سرمایه گذاری در زمینه هایی مانند هوش مصنوعی کرده است. اما من فکر می‌کنم که رژیم‌های اقتدارگرا به طور کلی برای دستیابی به نتایج نوآوری پایدار طولانی‌مدت به دلایل مختلف کار سخت‌تری خواهند داشت.»

عجم اوغلو شخصاً در آتن، جایی که در یک کنفرانس علمی در مورد پایداری شرکت کرد، تبریک جایزه نوبل را دریافت کرد. وی خاطرنشان کرد: دریافت چنین اخباری در مهد دموکراسی بسیار نمادین است.
و اکنون وضعیت جهان چگونه است، آیا اعتماد به نهادهای دموکراتیک وجود دارد؟ به گفته عجم اوغلو، این موضوع یک بحران است.

من اصلاً مطمئن نیستم که اکنون به نهادهای دموکراتیک اعتماد وجود دارد. منظورم این است که اگر داده های ارائه شده توسط سازمان های بین المللی حقوق بشر را در نظر بگیریم،
حمایت از دموکراسی به پایین ترین حد خود رسیده است.
این نشان می‌دهد که مردم از دموکراسی ناامید شده‌اند و معتقدند که دموکراسی به آنچه وعده داده بود عمل نکرده است.»

در مورد آینده، عجم اوغلو معتقد است که هم چالش ها و هم فرصت هایی را ایجاد خواهد کرد. – “من فکر می کنم که جهان فردا چالش های زیادی را برای هر کشوری به همراه خواهد داشت. برای کشورهای با درآمد متوسط ​​و بالا، جهانی شدن و هوش مصنوعی فرصت ها و چالش هایی را ایجاد خواهد کرد. بنابراین دریافت درست فناوری بسیار مهم است، اما سرمایه گذاری در استعدادهای انسانی و منابع انسانی، موسسات، آموزش و انعطاف پذیری نیز اهمیت دارد. و امیدوارم یونان و سایر کشورهای اروپایی، زادگاه من ترکیه، ارمنستان و ایالات متحده، همگی در آستانه تحولات بسیار جدی باشند.

اندکی پس از تصدی نخست وزیری با انقلاب مخملی 2018، نیکول پاشینیان یک کنفرانس ویدئویی با آچم اوغلو داشت، در مورد چشم انداز توسعه ارمنستان، فرمت های احتمالی همکاری با آچم اوغلو بحث کرد، دانشمند برجسته را به ارمنستان دعوت کرد. آچم اوغلو تمایل خود را برای حمایت از دولت ارمنستان در هر قالبی در اجرای توسعه، دموکراسی و اصلاحات ابراز کرد و همانطور که پاشینیان در پست فیس بوک خود اعلام کرد، دعوت سفر به ارمنستان را پذیرفت، اما هرگز به ارمنستان نیامد.

این دانشمند 57 ساله در استانبول به دنیا آمد، در بریتانیای کبیر تحصیل کرد و در ایالات متحده در موسسه فناوری ماساچوست کار می کند.

آچم اوغلو دومین برنده جایزه نوبل ارمنی تبار است. در سال 2021، جایزه نوبل پزشکی به آرتم پاتاپوتیان، زیست شناس مولکولی، عصب شناس تعلق گرفت.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا