صحبت از اصلاحات در ارتش نمی شود، مسئولان کاری نمی کنند. مدافع حقوق بشر



یک مصدوم غیر رزمی دیگر

آقاسی دلاکیان 18 ساله 9 ماه خدمتکار بود که دیروز حکم اعدامش صادر شد. گزارش شده است وزارت دفاع در بیانیه ای کوتاه اعلام کرد که جسد با شلیک گلوله پیدا شده است.

این پسر آخرین بار چند ماه پیش در روستا دیده شد. هایک مناتسیان، سرپرست اداری این روستا در گفت و گو با «آزاتوتیان» با بیان اینکه برای تعطیلات کوتاهی آمده ام، گفت: فرزند خانواده ای متواضع است، از چیزی گلایه ندارد.

«او، برادر کوچکترش، پدر، مادر، مادربزرگ، پدربزرگش در یک خانه زندگی می کردند. خانواده آنها بسیار متحد، محترم در روستا و خانواده ای زحمتکش هستند. او چند ماه پیش در تعطیلات بود و من با او تماس گرفتم. عادی، از خدمات راضی بود.»

کمیته تحقیق به اتهام قتل پرونده کیفری را آغاز کرده است، جزییات دیگری ارائه نشده، از مظنونان یا متهمان اطلاعی در دست نیست.

مرگ سرباز وظیفه آغاسی دومین مرگ در یک هفته است. 6 روز پیش، 16 مهرماه، جسد واهه هاروتونیان، یکی از سربازان جامعه آگارک سیونیک، در موضع پیدا شد که دوباره با گلوله زخمی شده بود. در این پرونده از سوی فرمانده با عنوان بی احتیاطی اقدام به خودکشی سرباز تشکیل شد.

خودکشی، قتل، مشکلات بهداشتی، تصادفات رانندگی، آتش سوزی. مدافعان حقوق بشر که به مسائل ارتش رسیدگی می کنند آمار نگران کننده ای ارائه می دهند: از ابتدای سال تاکنون 32 سرباز جان باخته اند که 4 نفر از آنها بر اثر آتش دشمن کشته شده اند، در واقع 28 سرباز در شرایط غیر رزمی طی 10 ماه جان خود را از دست داده اند. سال گذشته این تعداد 53 نفر بود که در دی ماه گذشته تنها 15 سرباز در آتش سوزی پناهگاه روستای ازاتی جان باختند. در سال 2022، تعداد مرگ و میرهای ثبت شده در شرایط غیر جنگی از 30 نفر گذشت: 38 قربانی.

در این مدت همچنان از تریبون های بالا درباره اصلاحات انجام شده در ارتش صحبت می کنند. وزارت دفاع اخیراً به «آزت» گفته است که اصلاحاتی صورت گرفته است و مرتباً در این مورد منتشر می کنند، وزارت دفاع دائم با والدین سربازان در تماس است.

آیا وزیر دفاع وجود دارد یا خیر؟ الکسانیان

«ارتش را ارتش انتحاری اعلام می کنند، در حال حاضر 7-8 مورد وجود دارد که تعداد خودکشی ها را اعلام می کنند. ژانا الکسانیان، رئیس سازمان “روزنامه نگاران برای حقوق بشر” می گوید که در آنچه می بینیم نمی توان صحبتی از اصلاحات کرد.

و آیا وزیر دفاع وجود دارد یا نه، سوالی را مطرح می کند.

برای مدت طولانی، مدافعان مختلف حقوق بشر مشکلات بسیاری را در ساختار دفاعی فهرست کرده اند: تحقیقات در مورد پرونده های جنایی اغلب شفاف نیست، خانواده های سربازان کشته شده توسط وزارت مورد بی توجهی قرار می گیرند، آداب و رسوم جنایی همچنان در ارتش به کار خود ادامه می دهند. آلکسانیان فعال حقوق بشر سوالی را مطرح می کند و چه کسی باید مسئول این همه باشد.

پاپیکیان چه کرد، جدا از شرکت در تعطیلات، جسد بی جان را به پدر و مادرشان برمی گردانند، می روند جشن اربونی-ایروان را جشن می گیرند؟ نه خانواده ها را قبول می کنند نه توضیحی می دهند و نه من از وجود پاپیکیان اطلاعی دارم مثلاً بیایید در مورد هر موردی صحبت کنیم. رفتی اونجا گفتی چه خبره؟ چیکار میکنی که دیگه حوادث تکرار نشه، هیچی؟ نه پاشینیان، نه پاپیکیان و نه مردم به این موضوع علاقه ای ندارند.”

به گفته تیگران آبراهامیان، دیگر لازم نیست در رینگ پایین به دنبال مسئولین بگردیم

به گفته تیگران آبراهامیان، عضو کمیسیون امنیتی و دفاعی مجلس شورای ملی، معاون جناح مخالف جناح “من شرف دارم”، حتی در مورد پدیده های منفی در حال وقوع در ارتش به ویژه قتل ها اظهار نظری نمی شود. و خودکشی این چهره اپوزیسیون مشکل اصلی را نداشتن انضباط می داند و می افزاید: دیگر نباید در حلقه پایین به دنبال افراد مسئول بود.

شخص در رأس دولت وعده داده است: «مشکل خیلی از یگان‌های مختلف ارتش یا حتی وزارت دفاع نیست، این به نظر من خیلی بالاتر است و اساساً بیانگر این است که دولت برنامه خود را عملی نکرده است. اما آنچه وعده داده شد روی کاغذ ماند . ناگفته نماند که دایره لغات حکومت سیاسی در مورد نیروهای مسلح و ارتش به هیچ وجه منجر به فراهم شدن چنین فضا و فضایی در ارتش نمی شود که در این صورت حداقل مسائل مربوط به نظم و انضباط فروکش می کند. به روشی خاص.»

و آیا قدرت حاکم بر مسؤولیت سیاسی خود پس از مرگ بحث می کند؟ نمایندگان «قرارداد مدنی» کمیسیون دفاع مجلس در طول روز به تماس های تلفنی «ازتوت» پاسخ ندادند.

ما اجازه نخواهیم داد که این موضوع به یک تیتر خبری تبدیل شود. پشت هر قربانی یک مقصر خاص وجود دارد، یک فرد خاص مسئول، و ما باید آنها را پیدا کنیم. این گزینه ای است برای پیشی گرفتن از این اخبار هیولا، – 6.5 سال پیش، در تعطیلات ژانویه 2018، پس از دو قربانی در ارتش، پاشینیان نماینده مخالف مجلس چنین پستی را در فیس بوک انجام داد.

امروز صفحه فیس بوک نخست وزیر با بالن هایی که در آسمان ایروان پرواز می کردند تزئین شد.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا