درخواست قانونگذاران سوئیسی از شورای فدرال برای سازماندهی مجمع بین المللی صلح در مورد قره باغ • MassisPost


برن – طرحی که توسط کمیته روابط خارجی شورای ملی سوئیس ارائه شده است، از شورای فدرال می خواهد تا یک مجمع بین المللی صلح در مورد مناقشه قره باغ کوهستانی را سازماندهی کند.

هدف تسهیل گفتگوی آزاد بین آذربایجان و نمایندگان ارامنه قره باغ کوهستانی است که تحت نظارت بین المللی یا با حضور بازیگران مرتبط بین المللی انجام می شود تا در مورد بازگشت امن و جمعی جمعیت ارمنی مقیم تاریخی مذاکره شود.

از زمان آخرین پیشروی نظامی آذربایجان در سپتامبر 2023، قره باغ کوهستانی از جمعیت ارمنی خود خالی شده است، به جز چند نفر که قادر به سفر نیستند. از ترس نسل کشی دیگری مانند آنچه در سال 1915 علیه ارامنه انجام شد، جمعیت تاریخی مجبور شدند ظرف چند روز سرزمین خود را ترک کنند. این منطقه از آن زمان تاکنون پاکسازی قومی مستند را تجربه کرده است: میراث فرهنگی ارمنی‌ها، مانند کلیساها، صومعه‌ها و گورستان‌ها، به طور سیستماتیک تخریب می‌شوند یا تحت عنوان «نوسازی» با اسناد تاریخی جعلی مورد تفسیر قرار می‌گیرند. با وجود این تحولات جدی، ارامنه قره باغ کوهستانی تمایل خود را برای بازگشت به میهن خود تحت تضمین های امنیتی جامعه بین المللی، تعیین آینده سیاسی خود و اعمال خودمختاری دموکراتیک حفظ می کنند.

قانونگذاران خاطرنشان می کنند که سوئیس در چندین نوبت در گذشته با موفقیت به عنوان یک میانجی بی طرف در درگیری های بین المللی عمل کرده است. «اخیراً، شورای فدرال در ژوئن 2024 میزبان کنفرانس صلح اوکراین در بورگنستاک بود. سوئیس نیز قبلاً خدمات ارزشمندی را در رابطه با ارمنستان ارائه کرده است: در اکتبر 2009، با میانجیگری سوئیس، «پروتکل های زوریخ» بین ارمنستان و امضا شد. ترکیه که هدفش عادی سازی روابط دوجانبه بود. میشلین کالمی ری، عضو شورای فدرال، حتی به خاطر تعهدش مدال افتخار ارمنستان را دریافت کرد.

قانونگذاران تاکید می کنند که با توجه به همکاری نزدیک سوئیس و آذربایجان در زمینه سیاست انرژی، به نفع اقتصادی کنفدراسیون سوئیس است که صلح پایدار و پایدار در منطقه را ارتقا دهد. این امر به ویژه شامل احیای حقوق اولیه مردم قره باغ کوهستانی است. یک مجمع بین‌المللی صلح سازماندهی شده توسط سوئیس می‌تواند کمکی تعیین‌کننده در حل مناقشه، امکان بازگشت آوارگان و در نتیجه به ثبات کل منطقه داشته باشد.

سوئیس این فرصت منحصر به فرد را دارد تا از نقش ثابت شده خود به عنوان یک میانجی بی طرف برای آغاز گفتگوی سازنده بین طرف های درگیر استفاده کند. چنین تعهدی نه تنها سنت بشردوستانه سوئیس را ادامه می دهد، بلکه موقعیت آن را به عنوان یک شریک قابل اعتماد در دیپلماسی بین المللی تقویت می کند.»





Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا