نایب رئیس CP. من نمی توانم رد کنم که آذربایجان در حال آماده سازی زمینه برای حمله است.


وهاگن الکسانیان، نایب رئیس حزب حاکم “موافقت مدنی” نیز این موضوع را رد نمی کند که باکو در حال آماده سازی زمینه برای حمله به ارمنستان است.

الکسانیان به آزاتوتیان گفت: من نمی توانم رد کنم که آذربایجان با اژدر کردن مذاکرات پیمان صلح و نرسیدن به راه حل، در واقع زمینه را برای حمله خود، برای حمله تهاجمی به ارمنستان آماده می کند.

نزدیک به دو ماه است که باکو به نسخه دهم پیمان صلح که در پایان ماه اوت به ارمنستان ارسال شده بود، پاسخی نداده است. در هفته های اخیر، پیشنهاد ایروان برای امضای مواد مورد توافق پروژه و واگذاری بقیه به آینده به طور مداوم رد شده است.

ما هرگز نگفته‌ایم که آذربایجان خودش خواهان صلح است، که آذربایجان هر کاری برای صلح انجام می‌دهد. ما چنین اظهار نظری نکرده ایم که حتی میدان مخالف نیز مقید به تکذیب آن باشد. ما گفته ایم که هدف ما برقراری صلح است، دستور کار ما برقراری صلح و امضای توافقنامه صلح است.”

باکو همچنین علناً به پیشنهاد نخست وزیر پاشینیان مبنی بر برگزاری نشست دو روزه وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان، توافق بر سر مواد مخالف پیمان صلح و امضای سند قبل از کنفرانس COP29 در باکو، پاسخ نداد.

به گفته سرگیس خندانیان، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس ملی، پاشینیان این پیشنهاد را در جریان سفرش به مسکو در اوایل اکتبر به علی اف ارائه کرد. آیا سکوت باکو به معنای به بن بست رسیدن مذاکرات صلح نیست؟

وی ادامه داد: هم در سطح نخست وزیر، وزیر امور خارجه و هم در سطح نمایندگان مجلس شورای ملی، تداوم و شاید تشدید آن ضروری است، در شرایطی که باید به جهانیان به وضوح به این واقعیت اشاره کرد. وهاگن الکسانیان تاکید کرد که جمهوری ارمنستان برای امضا و برقراری صلح همه کارها را بر اساس معاهده صلح انجام می دهد و آذربایجان در واقع این روند را اژدر می کند و زمینه را برای حمله آماده می کند.

“آذربایجان حتی بدون جنگ به آنچه می خواهد می رسد”

دانشمند علوم سیاسی تیگران گریگوریان، آرشیو

دانشمند علوم سیاسی تیگران گریگوریان، آرشیو

در همین حال، تیگران گریگوریان، رئیس مرکز منطقه ای دموکراسی و امنیت، متقاعد شده است که “نیازی به نشان دادن چیزی به جهان نیست، زیرا به اصطلاح جهان یا بازیگران اصلی درگیر در منطقه ما، بدون این تلاش ها، درک کنید که کدام طرف مخرب است و کدام “نه”.

«مشکل اینجاست که آیا آن بازیگران حاضرند از اهرم‌های اضافی برای اعمال فشار بر آذربایجان استفاده کنند، آیا اراده و فرصت سیاسی مناسبی دارند؟ من مطمئن نیستم که همه اینها در دسترس هستند.”

یکی از ویژگی های اصلی سیاست خارجی دولت پاشینیان این است که هر کاری برای نشان دادن چیزی به کسی انجام می دهد، از کارشناس علوم سیاسی انتقاد می کند و تأکید می کند که کار دولت نمایش نیست، بلکه دنبال کردن سیاست خود است. – “به فاصله چند ماه، نظرات مخالف و متفاوت در مورد یک موضوع را بیان نکنیم، تا به طور مداوم با همه شرکا برای جلب حمایت سیاسی کار کنیم.”

گریگوریان با پیش بینی های نماینده دولت در مورد تهدید جنگ موافق نیست. به گفته وی، آذربایجان حتی بدون جنگ به آنچه می خواهد می رسد.

«در این مرحله آذربایجان به طور کلی برای دستیابی به برخی اهداف نیازی به جنگ ندارد. این کارشناس علوم سیاسی تاکید کرد: اگر این آگاهی وجود داشته باشد که طرف مقابل شما می خواهد به هر قیمتی سندی را بگیرد، حتی اگر آن سند بی محتوا باشد، از این تمایل برای طرح مطالبات اضافی استفاده می کنید تا امتیازات بیشتری کسب کنید.

در ساعات گذشته واشنگتن نیز در مورد پیمان صلح صحبت کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که امضای این توافق به عهده طرفین است نه ایالات متحده. و اگرچه پاشینیان در تلاش است تا قبل از COP29 به امضای توافق برسد، میلر خاطرنشان کرد که هرگز در واشنگتن با آن ارتباط نداشت. ایالات متحده ماه ها پیش می خواست توافق صلح بین ارمنستان و آذربایجان را ببیند و طرفین را برای امضای آن تحت فشار قرار داد.

آرمن گریگوریان دبیر شورای امنیت در سال 2022 اعلام کرد که توافقی برای برقراری صلح با آذربایجان تا پایان همان سال وجود دارد. با گذشت دو سال هنوز قطعیتی در مورد امضای قرارداد وجود ندارد.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا