این یک تصمیم بی سابقه است.» دیوان عالی کشور رسیدگی به قانون مصادره اموال غیرقانونی را به مدت دو سال معلق کرد


آیا قانون مصادره اموال منشأ غیرقانونی با قانون اساسی مطابقت دارد؟ دو سال است که دادگاه قانون اساسی به این سوال پاسخی نداده است. در حالی که توسط دادسرا و دادگاه اعمال می شود و اموال مقامات سابق را مصادره می کند.

قانون تصویب شده با وعده بازگرداندن غارت شده توسط مقامات از ابتدای سال 2022 مورد اعتراض نمایندگان مخالف در دیوان عالی قرار گرفته است. اما این معاینه به مدت دو سال به حالت تعلیق درآمده است. پاسخ دیوان عالی این است: اگرچه تحقیقات متوقف شده است، اما متوقف نشده است. آنها هر روز کار را انجام می دهند و پس از آشنایی با تمام مطالب، امتحان را از سر می گیرند، اما تاریخ خاصی را مشخص نمی کنند.

وردان پوقوسیان، کارشناس قانون اساسی گفت: واقعاً این یک تصمیم بی سابقه است و تا آن زمان چنین پرونده ای در دادگاه قانون اساسی ثبت نشده است، به طوری که در واقع پرونده تقریباً سه سال بدون رسیدگی قضایی باقی می ماند.

در همین حال، CC مدعی است که این اولین پرونده ای نیست که برای مدت طولانی متوقف می شود. او استدلال می کند که قانون جدید با همه مواد آن مورد اعتراض است، بسیاری از مسائل نیاز به شفاف سازی دارند که بدون آن بررسی پرونده ممکن است مشکل ساز شود. در عین حال تجربه بین المللی را مطالعه می کنند. و حداکثر 9 ماه تعیین شده برای رسیدگی برای این پرونده پیچیده کافی نیست تا عدالت محقق شود. آنها تاکید می کنند که دامنه موضوعات از حق مالکیت و عدالت گرفته تا تعدیل صلاحیت های دادستانی گسترده است.

مشروطه خواه یک جریان سیاسی می بیند

واردان پوقوسیان، مشروطه خواه، اما مشکل را در خود این اصطلاح می بیند. او مدعی است که قضات می توانند تمام مواد را حتی در زمان محاکمه مطالعه کنند و در صورت تعلیق، وقت تلف نمی شود. به گفته پوقوسیان، این برای دولت سودمند است که دادگاه ها به صدور احکام و مصادره اموال شهروندان ادامه دهند.

مشروطه خواه خاطرنشان کرد: من در اینجا یک روند سیاسی آشکار می بینم.

دیوان عالی توضیح نمی دهد که چرا اجرای قانون را در جریان رسیدگی به حالت تعلیق در نیاورده است، اما طبق قانون آیین دادرسی کیفری، در صورتی که عدم تعلیق ممکن است عواقب جبران ناپذیری برای عموم داشته باشد، در موارد شدید انجام می شود.

قانون اجرا شده از سال 2020 به دادستانی این امکان را می دهد که به سال 1991 بازگردد و بررسی کند که آیا این مقام از راه قانونی ثروتمند شده است یا خیر. این یکی از مشکلات است. به گفته وردان پوقوسیان، کارشناس قانون اساسی، اکثر کسانی که از دهه 90 اموالی را انباشته کرده اند، سند منشأ اموال و پول را ندارند و برایشان دشوار است که به دادسرا ثابت کنند که آن را با صداقت به دست آورده اند. راه، و حقوق مالکیت آنها نیز مورد حمله قرار گرفته است.

پوقوسیان تاکید کرد: قضات باید قبلاً پرونده را دریافت می کردند و بررسی می کردند، در واقع این پرونده مشکل ساز نیست.

قاضی گزارشگر واهه گریگوریان است که به گفته ستاد خبری دیوان عالی کشور در این مدت نامه ها و نامه های زیادی نیز به ساختارهای مختلف ارسال کرده است. ماه ها طول کشید تا پاسخ ها را دریافت کنیم و مطالعه آنها به زمان زیادی نیاز دارد. مثلاً بیش از 5 ماه منتظر نتیجه گیری کمیسیون ونیز بودند. به گفته کارشناس قانون اساسی، آنها یک سال پیش پاسخ را از دادستانی کل دریافت کردند، اما پس از آن نیز همچنان پرونده را معلق گذاشتند.

وردان پوقوسیان گفت: «این مزخرف است، زیرا این وظیفه دادگاه قانون اساسی نیست که آنچه را که دادستانی برای آنها ارسال کرده است بررسی کند، وظیفه دادگاه قانون اساسی است که به قانون اساسی بودن آن پی ببرد.

آنها از CC مخالفت می کنند

CC پاسخ می دهد که تعلیق برای اجرای عدالت در قانون اساسی ضروری است.

دادستانی که در مورد اموال غیرقانونی ادعا شده تحقیق می کند، به نوبه خود، قانون را مکانیسم مؤثری برای بازگرداندن غارت به دولت می داند.

سیرو امیرخانیان، رئیس اداره مصادره اموال با منشاء غیرقانونی، بدون اینکه منتظر حکم دیوان عالی کشور باشد، معتقد است که قانون مشکلی ندارد.

امیرخانیان تاکید کرد: مطمئن هستم که قانون کاملاً مطابق با مفاد قانون اساسی است.

این در حالی است که مخالفان این قانون بر این باورند که این قانون در دادگاه های بین المللی برای دولت دردسرساز خواهد شد.

کارشناس قانون اساسی گفت: ما به شکلی واقعی با آن خطر مواجه هستیم، اگر این روند به همین منوال پیش برود طبیعتا درخواست های زیادی به استراسبورگ می شود.

بر اساس داده های دادستانی تاکنون با 11 قضاوت حدود 17 میلیون دلار به کشور بازگردانده شده است. دادگاه ها در حال حاضر در حال بررسی بیش از 110 پرونده قضایی هستند.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا