مهاجرت به عنوان یک پدیده تاکنون مورد مطالعه قرار نگرفته است. نخست وزیر


نخست وزیر در جلسه هیئت دولت اعتراف کرد که مهاجرت به عنوان یک پدیده تاکنون مورد مطالعه قرار نگرفته است، ما درک کاملی از آن نداریم.

نیکول پاشینیان گفت: «ما باید بفهمیم که چگونه و با چه تأکیدی درباره جمعیت شناسی در محیطی صحبت کنیم که مشکل اصلی بخش قابل توجهی از جمعیت کشور این است: چگونه از رفتن پسرشان به ارتش جلوگیری کنیم.

خود پاشینیان اعتراف کرد که امنیت داخلی و خارجی بزرگترین مشکلی است که ارامنه به ویژه پس از جنگ را تحت تأثیر قرار می دهد. او پس از برشمردن تعدادی از دلایل مهاجرت، به حقوق بشر و آزادی نیز اشاره کرد و گفت که فرصت هایی داشته است تا از ارامنه شاغل در خارج از کشور بپرسد که چرا وطن خود را ترک کرده اند. – «معلوم است که یک نفر به خاطر مدل مو مهاجرت کرده، یک نفر به خاطر آویزان کردن ودکا در گوشش مهاجرت کرده است… اگر به این موضوعات نپردازیم، پدیده مهاجرت را درک نمی کنیم.

«ما مدام نان تست می گوییم: دیاسپورا بیاید و غیره، پتانسیل دیاسپورا که بیایند… چرا بیایند؟ بگوییم، باز متاسفم، کسی که با معیارهای ما در بروکسل آرام زندگی می‌کند، بیاید، کاری بکند، برود زندگی کند، فرض کنید، زیر شلیک گلوله در روستای مووسس.

در جلسه دولت ضمن تصویب راهبرد بهبود وضعیت جمعیتی 2024-2040، دلایل مهاجرت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نارک مکرتچیان وزیر امور اجتماعی گفت که هدف از این سند کاهش ۲۰ درصدی نرخ پیری جمعیت ارمنستان تا سال ۲۰۴۰ است. و برای تحقق این امر، دولت وعده ایجاد محیطی را می دهد که رفاه خانواده را ارتقاء دهد، عوامل خطر مرگ را کاهش دهد، شرایطی را برای سالمندی فعال، سالم و باوقار فراهم کند، پتانسیل نمایندگان نسل مسن را افزایش دهد و غیره. در 16 سال آینده

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: طی سه ماه آینده نیز باید برنامه عملیاتی و اقدامات خود را در آینده نزدیک به تصویب برسانیم که باید در تحقق چهار هدف راهبردی ما نقش داشته باشد.

در اینجا، پاشینیان خواستار در نظر گرفتن حتی ابتدایی ترین مسائل اجتماعی، مانند شرایط زندگی، دسترسی به حمل و نقل متمدن، خدمات با کیفیت و در دسترس، مراقبت های بهداشتی و آموزش، هنگام صحبت در مورد رفاه انسان شد.

«طبق آمار جمعیتی، طبق عرف ما می‌توانیم به آخر برسیم و در مورد مسئله تولد کاری انجام دهیم، تمرکز کنیم و از آن منطق شروع به بررسی موضوع کنیم. جمعیت شناسی مربوط به فعالیت جمعی همه ماست» و افزود: – “عدالت جزء لاینفک جمعیت شناسی است.”

چه چیزی پاشینیان را از داشتن سند جامع مهاجرت باز می دارد؟ قوم شناس

هرانوش خراطیان، قوم شناس نیز تأیید می کند که سند واحدی در مورد دلایل مهاجرت وجود ندارد، اما یادآوری می کند که در 35 سال گذشته تحقیقات عمیق و متنوعی انجام شده است. جدا از امنیت، دلایل اصلی همچنان مشکلات اجتماعی، موانع مختلف نظام حقوقی و… است. این قوم شناس یادآور می شود که اکثریت شهروندان آواره ارتشاخ با مشکلات اجتماعی و حقوقی مواجه بوده اند و چنین تحقیقی وجود دارد.

هرانوش خراطیان قوم شناس، آرشیو

هرانوش خراطیان قوم شناس، آرشیو

از بیش از 500000 پناهنده ای که به ارمنستان آمده اند، تعداد آنها به دلیل درگیری های مختلف و مشکلات اداری به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است. خراطیان در گفتگو با آزادوتیان گفت: مشکل دیگر این است که اینها مطالعات مطلوبی برای مسئولان نیست.

این کارشناس می پرسد: چه چیزی پاشینیان را از داشتن سند جامع مهاجرت باز می دارد؟

«اگر مسئولان واقعاً به مهاجرت در نتیجه مشکلات مختلف آن علاقه مند هستند، آیا تا به حال به آکادمی ملی علوم دستور داده است که چنین مطالعه پیچیده، سیستماتیک و جدی که جنبه های مختلف را نشان می دهد، انجام دهد؟ هرانوش خراطیان تاکید کرد: اما بیان کلی ساده‌ترین کار است، البته این که بدون آگاهی از نتایج تحقیقات موجود، اظهار نظر کنیم که تحقیق جدی وجود ندارد.

در حالی که اعضای دولت در حال بحث و گفتگو بودند که برای رفاه بیشتر زندگی شهروندان ارمنستان چه باید کرد، مشکل حمل و نقل در ایروان هنوز به طور کامل حل نشده است، شکایات زیادی در این زمینه در مناطق وجود دارد، ارمنستان هنوز این کار را نکرده است. دارای بیمه درمانی هستند، سالن‌های تعدادی از تخصص‌ها در دانشگاه‌ها خالی است، به‌ویژه پست‌های معلمان در مناطق خالی مانده است. پایتخت که بعد از بارندگی ها سیل می آید، مشکلی جداست. تعداد کشته ها در ارتش کاهش نمی یابد. در ده ماه گذشته 32 سرباز در ارتش جان باختند که 28 نفر از آنها در شرایط غیر رزمی جان باختند.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا