افتتاح مرکز تجارت ایرانی 18000 متر مربعی در ایروان • MassisPost


ایروان — مقامات ارشد ارمنستان و ایران در روز دوشنبه هنگام افتتاح یک مرکز خرید بزرگ ایرانی در خارج از ایروان، بر تعهدات دولت های خود برای افزایش قابل توجه تجارت بین دو کشور همسایه تاکید کردند.

مرکز تجارت ایران طی مراسمی با حضور گئورگ پاپویان وزیر اقتصاد ارمنستان، محمد اتاباک وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، نارک هوواکیمیان معاون وزیر، واردان کوستانیان وابسته تجاری جمهوری ارمنستان در جمهوری ایران افتتاح شد. مجلس شورای ملی، نارک بابایان، عضو گروه دوستی ارمنستان و ایران، تجار و روسای مراکز صنعتی.

این مرکز خرده فروشی و کل 18000 متر مربع شامل بیش از 100 بخش است که عمدتاً کالاهای مصرفی ساخت ایران، مواد شیمیایی و سایر محصولات صنعتی را به فروش می رساند. این یک سرمایه گذاری مشترک است که توسط گروه پارس هلال کاسپین ایران و گروه مولتی گاگیک تزاروکیان، تاجر و سیاستمدار ارمنی راه اندازی شده است.

این منطقه شامل 107 غرفه نمایشگاهی در اندازه های مختلف، یک اتاق کنفرانس برای جلسات تجاری (B2B) و یک فضای باز برای برگزاری رویدادها و جشنواره ها است. افتتاح این مرکز تجاری به افزایش سطح تجارت بین ارمنستان و ایران و تقویت روابط تجاری ارمنستان و ایران کمک زیادی خواهد کرد.

مهدی سبحانی سفیر ایران در ایروان در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: بزرگترین مرکز تجاری ایران در جهان در ارمنستان افتتاح شد.

وی گفت: تجارت بین ایران و ارمنستان رشد جهشی داشته است و من مطمئن هستم که به لطف این مرکز، انگیزه بیشتری به توسعه روابط تجاری دو کشور داده خواهد شد. رهبران ارمنستان و ایران برای افزایش حجم مبادلات تجاری به 3 میلیارد دلار برنامه ریزی کرده اند و ما باید برای تحقق آن تلاش کنیم.

پاپویان وزیر ارمنستان نیز به نوبه خود ابراز امیدواری کرد که به زودی مرکز تجاری مشابهی در تهران افتتاح شود. وی به افزایش شدید مبادلات تجاری بین ارمنستان و ایران اشاره کرد که حجم آن بر اساس ارقام سال گذشته بیش از 700 میلیون دلار بوده است.

ما قصد داریم این رقم را در آینده نزدیک به 1 میلیارد دلار و بعداً به 3 میلیارد دلار برسانیم. ایران نه تنها یک همسایه برای ارمنستان، بلکه یک کشور دوست با روابط نزدیک تجاری، اقتصادی و سیاسی بین آنهاست. مردم ما به خوبی یکدیگر را می شناسند، نگرش گرمی نسبت به یکدیگر دارند. پاپویان خاطرنشان کرد: ظرفیت های کشف نشده عظیمی برای توسعه روابط اقتصادی وجود دارد.

انتظار می‌رود روابط تجاری ارمنستان و ایران در سال‌های آینده از بخش انرژی تقویت شود. ارمنستان قصد دارد پس از تکمیل ساخت طولانی مدت یک خط جدید انتقال برق که از طریق آن برق بیشتری به ایران صادر خواهد کرد، واردات گاز طبیعی ایران را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

این امر روابط سیاسی گرم بین دو ملت را تقویت خواهد کرد. اهمیت ژئوپلیتیکی آنها برای ایران اخیراً با واکنش خشم آلود تهران به فشار مجدد روسیه برای باز کردن یک کریدور زمینی که آذربایجان را از طریق سیونیک، تنها منطقه ارمنی که با جمهوری اسلامی هم مرز است، به منطقه نخجوان آن متصل می‌کند، تأکید کرد. رهبران ایران می ترسند که چنین کریدوری تمامیت ارضی ارمنستان را تضعیف کند و در نهایت ایران را از مرز مشترک و ارتباط مستقیم حمل و نقل با تنها همسایه مسیحی خود محروم کند.





Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا