اگر باکو می‌خواهد COP29 را به یک رویداد صلح تبدیل کند، این یک انتخاب است. آلن سیمونیان



به گفته رئیس مجلس ملی، انتخاب آذربایجان امضای معاهده صلح با 16 نقطه از قبل توافق شده یا تبدیل اجلاس بین المللی معتبر COP 29 که ماه آینده در باکو برگزار می شود، به رویدادی درباره اسرای ارمنی در آذربایجان و تبدیل آن به یک رویداد است. پیمان صلح

سیمونیان گفت: ظرف یک ساعت رئیس جمهور آذربایجان می تواند از طریق یک ارتباط شناخته شده تماس بگیرد و بگوید: بیایید در مورد فرمت امضا، مکان بحث کنیم و طرف ارمنی امضا خواهد کرد.

COP 29 اجلاس سالانه آب و هوای سازمان ملل است که طی آن موضوعات مربوط به حفاظت از محیط زیست، منابع آب، آموزش، مراقبت های بهداشتی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. امسال با حمایت ایروان در روزهای 11 تا 22 نوامبر در باکو برگزار می شود که رهبران و نمایندگان کشورهای مختلف جهان برای شرکت در آن وارد باکو شده اند.

آیا شرکای بین المللی که در جریان COP 29 از باکو بازدید می کنند، باید در مورد این معاهده صحبت کنند، در مورد اسیران جنگی که در آذربایجان هستند صحبت کنند، در مورد ادعاهای ارضی رئیس جمهور آذربایجان علیه جمهوری ارمنستان صحبت کنند؟ می خواهم بفهمم برای آذربایجان اینقدر جالب است و آیا لازم است؟ رئیس مجلس شورای ملی گفت: اگر آذربایجان واقعاً جاه طلبی سرزمینی ندارد، اگر رهبر آذربایجان واقعاً خواهان صلح در منطقه است، توپ برای مدت طولانی در زمین آذربایجان است.

به گفته آلن سیمونیان، شرکای بین المللی نیز منتظر اقدامات باکو هستند که می پرسند توافقنامه صلح چه شد و چرا امضا نمی شود. رئیس مجلس مشخص نکرد که منظورش از کدام شرکای بین المللی است.

موضع آذربایجان در سطح بین المللی نامشخص است. بله، من جلسات زیادی با همکاران بین المللی دارم و صادقانه بگویم، آنها متعجب به نظر می رسند، می گویند: “خوب، ما متوجه شدیم که بخشی از قانون اساسی یک مقدار اغراق آمیز است، می توانید دلیلش را بدانید، می توانید چیزی وجود داشته باشد؟” سیمونیان گفت، در غیر این صورت، آنها نگفتند.

آذربایجان قبول نکرد با امضای معاهده صلح 16 ماده ای موافقت کرد پیشنهاد ارمنستان، ادعا می کنند که تا زمانی که سند را امضا نمی کنند ارمنستان قانون اساسی خود را تغییر نداده است.

باکو آن را مشکل ساز می داند اعلامیه استقلال ذکر شده در قانون اصلی که در آن به اتحاد ارمنستان و قره باغ اشاره شده است. پس از رد پیشنهاد ایروان، پنجشنبه گذشته در نیویورک برگزار شد نشست سه جانبه بلینکن – میرزویان – بایراموف، طرفین در مورد پیشرفت صحبت نکردند. تنها ذکر شد که آنها موافقت کردند تلاش های بیشتری برای “انعقاد توافقنامه صلح در کوتاه ترین زمان” انجام دهند.

رئیس شورای ملی به سختی می‌گوید که تلاش‌های اضافی چیست، اما او موافق نیست که امضای توافقنامه صلح بن‌بست است.

ما اکنون در حال آماده شدن برای تصویب اولین توافقنامه بین دولتی بین ارمنستان و آذربایجان هستیم، چرا آن را بن بست می نامیم؟ بن‌بست چیز بدی است، من فکر نمی‌کنم بن‌بست باشد، فکر می‌کنم ما فضای زیادی برای مذاکره و گفتگو داریم.»

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که مانع اصلی در روند مذاکرات چیست که آذربایجان اکنون از امضای توافقنامه صلح قبل از COP 29 خودداری می کند؟ “بزرگترین مانع اراده است. من دخالت سایر بازیکنان بین المللی را هم رد نمی کنم و فشار مثبت و منفی را هم رد نمی کنم. مثلاً بیانیه وزیر خارجه کانادا، بیانیه رئیس جمهور فرانسه، بیانیه روسیه، اظهارات ترکیه، همه اینها در آن روند تأثیر دارد و این تأثیر البته می تواند برخی از فرآیندها را جلو و عقب ببرد.

ماه گذشته معروف شدارمنستان بسته دهم معاهده صلح را به طرف آذربایجان منتقل کرده است. باکو پاسخ داد که ارمنستان چندین نکته مهم را از پیش نویس پیمان صلح حذف کرد و آن را اقدامی بیهوده خواند.

جیحون بایراموف وزیر امور خارجه آذربایجان گفت: در آینده نزدیک گزینه ای را به ارمنستان ارائه خواهیم داد که بر اساس قوانین بین المللی و مطابق با منافع ملی ما باشد.

مشخص نیست که آیا باکو قبلاً پیشنهادات خود را به ایروان ارائه کرده است یا خیر. احزاب هنوز به طور علنی آن را اعلام نکرده اند.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا