ارمنستان عجله ای برای تخلیه از لبنان ندارد



در شرایط تداوم عملیات زمینی و حملات هوایی اسرائیل به سمت بیروت پایتخت، ارمنستان عجله ای برای تخلیه ندارد و هنوز شهروندان خود را به خروج از کشور فرا نخوانده است. اهالی محل یعنی ارامنه بیروت در گفت و گو با آزاتوت در این لحظه نیازی به تخلیه ندیدند.

اما چندین ایالت یا از مردم می خواهند که کشور را ترک کنند یا برنامه هایی برای تخلیه دارند. دولت انگلیس فردا شهروندان خود را با یک پرواز چارتر تخلیه می کند. دیروز، حتی قبل از عملیات زمینی اسرائیل، مقامات آلمانی تخلیه کارمندان سفارت و شهروندان آلمانی را در شرایط هدف گیری مداوم آغاز کردند.

ایالات متحده با اعلام غیرقابل پیش‌بینی توسعه درگیری بین حزب‌الله و اسرائیل، هشدار ویژه‌ای را در وب‌سایت وزارت امور خارجه قرار داده و توصیه به خروج از لبنان از جمله بیروت کرده است. همچنین به کسانی که می خواستند بروند کمک هایی ارائه شد.

شاهان گنتهاریان، سردبیر روزنامه ازدک چاپ لبنان در گفتگو با آزادوتیان گفت: انباشته شدن بحران ها، بلاتکلیفی سیاسی، اضطراب مالی و اقتصادی، مشکلات امنیتی، عملیات نظامی و موج پناهجویان ناشی از آن، مشکلات داخلی و اجتماعی را به همراه دارد.

وهاگن اتابکیان سفیر ارمنستان در لبنان از روز گذشته نیازی به تخلیه منطقه ندید و معتقد بود که مناطق ارمنی نشین مستقیماً در معرض تهدید نیستند. تعداد جامعه ارمنی لبنان مشخص نیست، به گفته اهالی ممکن است از 100 هزار نفر فراتر رود، در شرایط تشدید تنش که سال هاست ادامه دارد، چندین ده هزار نفر از آنها تابعیت ارمنی را نیز دریافت کرده اند.

با وجود اینکه ارامنه بیروت به شدت نگران امنیت هستند، گفتند که از امروز نیازی به تخلیه نمی بینند. سردبیر «ازدک» از بیروت گزارش داد که در میان قربانیان عملیات اسرائیل هیچ ارمنی وجود ندارد.

وی ادامه داد: «این امر مستثنی نیست که افراد و بازرگانان ارمنی به جنوب یا حومه شمالی بیروت رفته باشند، اما چنین جامعه سازمان یافته ای در جغرافیای مستقیم مناطق نظامی قرار دارد. [չկա]: غنتهاریان گفت: تا الان نیازی به تخلیه نمی‌بینم، اما بعید نیست پس از دریافت متن جامع‌تر پرونده‌ها، چنین اقداماتی انجام نشود.

موسسات آموزشی از جمله مدارس – مهدکودک ها تعطیل، نهادهای دولتی به طور کامل فعالیت نمی کنند و در رابطه با قتل رهبر «حزب الله» حسن نصرالله تا فردا سه روز عزای عمومی اعلام شده است.

آواتیس داکسیان، رئیس بخش منطقه‌ای لبنان حزب لیبرال حاکم، گفت که جریان زیادی از آوارگان از جنوب لبنان، محل عملیات زمینی اسرائیل، و از حومه بمباران‌شده بیروت به مناطق امن‌تر وجود دارد. از پایتخت، آنها در مدارس دولتی و سایر موسسات آموزشی قرار می گیرند. در منطقه ارمنی برج حمود 4-5 مدرسه دولتی وجود دارد، پناهندگان نیز در آنجا پناه گرفته اند، مدارس ارمنی هنوز برای این منظور استفاده نمی شود. اما جامعه ارمنی به فکر حمایت اجتماعی از آنها است.

«آنها اکنون وارد مدارس دولتی شده اند. در شرایط فعلی هیچ وضعیتی وجود ندارد که جامعه ارامنه را تهدید کند. داکسیان گفت: ما در شرایط کنونی نیازی به تخلیه جامعه ارمنی نمی بینیم، فقط باید کمک های اجتماعی به آنها ارائه کنیم، زیرا اوضاع در حال گرمتر شدن است.

فرودگاه بیروت در حال کار است، اما به گفته سردبیر «ازدک»، سایر خطوط هوایی پروازهای خود را لغو کرده اند.

«جریان پناهجویان از مناطق مختلف لبنان نسبتا آرام‌تر است، دور از مناطق نظامی و همچنین به سمت سوریه. میلیون ها پناهنده سوری به لبنان پناهنده شدند، اکنون جریان پناهجویان در جهت مخالف است. کشورهای مرتبط، بازیگران اصلی در مورد آتش بس صحبت می کنند، اما پیش شرط های اسرائیل مبنی بر اینکه نیروهای «حزب الله» نه تنها باید به منطقه شمال عقب نشینی شوند، بلکه «حزب الله» نیز باید خلع سلاح شوند، در این شرایط، آتش بس هنوز قابل مشاهده نیست. وی خاطرنشان کرد. گانتهاریان.

به گفته اوتیس داکسیان، بمباران شبانه حومه بیروت در محله های ارمنی نشین به وضوح شنیده می شد، برج حمود حدود 10 کیلومتر با مناطق بمباران شده فاصله دارد.

داکسیان گفت: در خبرها می شنویم که الان راحت شده است، فقط مناطق آنها بمباران می شود، تا آنجا که ممکن است یک ساعت قبل از بلندگو می گویند که مردم این مناطق باید بروند.

به هر حال، وزارت دفاع ارمنستان گزارش داد که گروه نظامی ارمنستان که بخشی از ماموریت حافظ صلح سازمان ملل در لبنان است، خدمات خود را خارج از منطقه درگیری و عملیات رزمی انجام می دهد.

نیروی موقت سازمان ملل امروز در بیانیه ای اعلام کرد که برنامه های اضطراری دارد که آماده استقرار در مواقع اضطراری است. اما آنها همچنین تاکید کردند که ایمنی صلحبانان در درجه اول اهمیت است و به همه بازیگران تعهد خود را برای احترام به آن یادآوری کردند.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا