به گفته میرزویان، باکو با طرح خواسته های جدید، نمی خواهد توافقنامه صلح را امضا کند



آرارات میرزویان وزیر امور خارجه با طرح مطالبات جدید تاکید می کند که آذربایجان به سادگی نمی خواهد پیمان صلح را امضا کند. صحبت کردن رئیس وزارت امور خارجه ارمنستان در نشست امنیتی ورشو یادآور شد که ایروان از باکو در میزبانی مجمع آب و هوا حمایت کرد، بنابراین اکنون زمان مناسبی برای بستن صفحه مناقشه است.

وی افزود: با وجود چالش ها، تنش ها، حملات به اراضی ارمنستان، در 2-3 سال گذشته حجم زیادی کار انجام شده است. طرف ارمنی در مذاکرات بسیار سازنده است. اینجا هم خبر خوب و هم بد وجود دارد. خوبی این است که توانستیم با طرف آذربایجان موفقیت هایی کسب کنیم. به عنوان مثال، ما اخیرا اولین سند حقوقی بین دو کشور را تصویب کردیم: مقررات مرزبندی. ما توافق کردیم که اعلامیه آلما آتا مبنای این فرآیند باشد که این یک دستاورد مسلم است. یعنی ما با آذربایجان مرز داریم. خبر بد این است که ما متن توافقنامه صلح را تقریباً تمام کرده ایم، اما آن را امضا نمی کنیم.»

ایروان و باکو اعلام کرده اند که در حدود 80 درصد از توافق صلح به یک وجه مشترک دست یافته اند. ایروان پیشنهاد می کند که مفاد توافق شده را امضا کند، یک سند اساسی داشته باشد و سپس بحث در مورد موضوعات باقی مانده را ادامه دهد.

نخست وزیر نیکول پاشینیان در ایروان دوباره تایید کرد تمایل به امضای متن توافق نامه صلح که در حال حاضر مورد توافق قرار گرفته است و موضوعات مورد توافق را به آینده واگذار می کند. این پیشنهاد پاشینیان باکو نپذیرفت. آذربایجان خواستار است ارمنستان قانون اساسی را تغییر می دهد و هشدار می دهد که در غیر این صورت پیمان صلح را امضا نخواهد کرد.

در جامعه ارمنستان نسبت به روسیه و اتحاد با آن کشور ناامیدی زیادی وجود دارد. میرزویان

میرزویان با اشاره به دورنمای خروج از سازمان پیمان امنیت جمعی که روابط را مسدود کرده است، گفت: ایروان تمام خطرات خود را محاسبه می کند و بر ثبات تاکید می کند.

وی افزود: این دیگر پوشیده نیست که در جامعه ارمنستان نسبت به روسیه و اتحاد با آن کشور ناامیدی زیادی وجود دارد. مردم ارمنستان برای چندین دهه متقاعد شده بودند که اگر حمله ای به ارمنستان صورت گیرد، روسیه به ما کمک خواهد کرد و از ما محافظت خواهد کرد. حالا مردم دیدند که اینطور نیست، حمایت نشدیم. علاوه بر این، پس از جنگ 2020، نیروهای حافظ صلح روسی برای تضمین امنیت مردم به قره باغ کوهستانی اعزام شدند. اما در این تبعید اجباری دیدیم که این مأموریت جواب نداد، خودشان را توجیه نکردند.»

ناگفته نماند که ما با روسیه و سایر کشورها عضو سازمان پیمان امنیت جمعی هستیم و زمانی که در مرزهای بین المللی به رسمیت شناخته شده خود مورد حمله قرار گرفتیم، دوباره دیدیم که نه روسیه و نه متحدان رسمی ما در CSTO پاسخی ندادند، حداقل پاسخ آنها با ما مطابقت نداشت. انتظارات. آرارات میرزویان افزود: طبیعتا این امر باعث ناامیدی زیادی شد و مردم ارمنستان اکنون در حال بررسی گزینه های دیگر هستند.

روابط ارمنستان با روسیه و CSTO به ویژه در سپتامبر 2022 آذربایجان تشدید شد از حمله بعد از با وجود خواسته های ایروان، سازمان پیمان امنیت جمعی تا به امروز محکوم نکرد در آن حمله به ارمنستان، یکی از اعضای اتحاد، ثبت نشد که آذربایجان سرزمین هایی را از ارمنستان اشغال کرده است.

در پاسخ، ایروان مرزهای سازمان پیمان امنیت جمعی را رد کرد برای اعزام ناظران پیشنهاد، نخست وزیر پاشینیان در سال 2024 اعلام کرد، که عضویت ایروان در این اتحاد عملاً مسدود شده است، ممکن است در صورت عدم تغییر موضع متحدین، آن را نیز به طور رسمی مسدود کند.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا