باکو از ارمنستان می‌خواهد اطلاعاتی درباره آذربایجانی‌های مفقود ارائه کند. آنها از ایروان پاسخ می دهند


اخیراً، باکو مرتباً از ایروان می خواهد که اطلاعاتی در مورد آذربایجانی هایی که در دهه 90 ناپدید شده اند ارائه دهد.

رئیس جمهور آذربایجان دیروز در خطاب به شرکت کنندگان در کنفرانس های بین المللی سازماندهی شده در باکو، به بازپرسان تعدادی از کشورها و همچنین به نماینده کمیته بین المللی صلیب سرخ تاکید کرد که ایروان باید «تامین کند. باکو با نقشه گورهای دسته جمعی آذربایجانی ها و مجازات مجرمان.

علی اف با متهم کردن ارمنستان به مخرب بودن، در سخنرانی خود خطاب به شرکت کنندگان در کنفرانس انجمن بین المللی دادستان ها گفت که ارمنستان “از ارائه اطلاعات درباره سرنوشت ناپدیدشدگان خودداری می کند”. رئیس جمهور آذربایجان مدعی شد که در این مدت حدود 4000 آذربایجانی مفقود شده اند.

گاگیک ملکونیان. ارمنستان چه نقشه ها و اطلاعاتی داشت قبلا به باکو منتقل کرده است

در همین حال، عضو کمیته دفاعی پارلمان، معاون سابق وزیر دفاع گاگیک ملکونیان اطمینان می دهد که ارمنستان قبلاً هر نقشه و اطلاعاتی را که در اختیار داشت به باکو منتقل کرده است.

گاگیک ملکونیان

گاگیک ملکونیان

«ما به آن جاها گفتیم، آنها هم آن جاها را در قلمرو آرتساخ خوب می شناسند، ما را منتقل کردند. هر دو باقی مانده منتقل شده و همه چیز. آنها می خواهند همیشه این کار را انجام دهند، باید آن را بگویند و این کار را نمی کنند. به تعویق انداختن معاهده صلح باید آنها را بکشد. آنها فردا چیز دیگری خواهند گفت.”

وی در پاسخ به این سوال که “به نظر شما ما دیگر اطلاعاتی نداریم که بتوانیم ارائه کنیم؟” – آنچه داریم به آنها منتقل کرده ایم.

ایروان بارها در بالاترین سطح اعلام کرده است که آماده همکاری با آذربایجان برای کشف سرنوشت مفقودین است. رئیس کمیته زندانیان و مفقودین ارمنستان، رئیس سرویس امنیت ملی آرمن آبازیان در نشستی که اسفندماه سال جاری برگزار شد بر این موضوع تاکید کرد اهمیت انجام مذاکرات با ساختار مربوطه آذربایجان.

ارمنستان پس از جنگ 2020 اجساد 51 آذربایجانی را که در جنگ 44 روزه جان باختند و همچنین استخوان های 140 آذربایجانی را که در دهه 90 جان باختند به آذربایجان منتقل کرد. عضو کمیسیون دفاع از تعداد 4000 آذربایجانی مفقود شده درخواستی باکو اطلاعی ندارد.

“تمام تزهایی که آذربایجان مطرح می کند، همیشه به یاد داشته باشد که آینه در مورد آنها نیز صدق می کند.”

آلن سیمونیان

آلن سیمونیان

آلن سیمونیان، رئیس مجلس ملی نیز از اینکه باکو از چه عددی صحبت می‌کند، آگاه نیست، اما در واکنش به اتهامات و خواسته‌های آذربایجان، پاسخ می‌دهد. – «آذربایجان وقتی در مورد چیزی صحبت می کند، همیشه باید در مورد همان اطلاعاتی که در مورد مفقودین ارائه می کند صحبت کند. همه تزهایی که آذربایجان مطرح می کند، همیشه باید به خاطر داشته باشد که آینه در مورد آنها نیز صدق می کند.

بر اساس اطلاعات رسمی، از ابتدای دهه 90 تاکنون 993 ارمنی مفقود شده اند. پس از جنگ 44 روزه، حدود 200 سرباز مفقود شدند. به عبارت دیگر، ارمنستان موضوع حدود 1200 مفقود شده را مطرح می کند. گاگیک ملکونیان، یکی از اعضای کمیسیون دفاع، می‌گوید که اگرچه طرف ارمنی می‌داند در جنگ دهه 90 در کدام مناطق و چه تعداد ارمنی مفقود شده‌اند، آذربایجان از همکاری خودداری می‌کند.

ملکونیان گفت: ما می دانیم که آنها به صورت قطعاتی گم شده اند و آن قطعات در اختیار آنهاست.

آرمن کاپریلیان مدعی است که طرف ارمنی نقشه های ملموسی از گور دسته جمعی ارامنه گمشده در اختیار دارد

از سال 2006 تا 2018، رئیس کارگروه رسیدگی به مسائل زندانیان و مفقودین، آرمن کاپریلیان، ادعا می کند که طرف ارمنی نقشه های ملموسی از گور دسته جمعی ارامنه گمشده در اختیار دارد. به ویژه محل چند ده تن از اعضای گروه های «عرابو»، «آرتسیو» و «زیتون» که در سال 92 جان باختند، مشخص است. با این حال آذربایجان ده ها سال است که از همکاری در بازگرداندن آثار آنها خودداری کرده است.

آرمن کاپریلیان

آرمن کاپریلیان

در سال 2008 گور دسته جمعی از بچه های گروه های «عرابو»، «آرتسیو» و «زیتون» را کشف کردیم، آذربایجانی ها از آن فیلم گرفتند، از رزمندگان کشته شده، مدت ها روی آن کار کردیم. وی تاکید کرد: چندین سال است که تاکنون هیچ واکنشی نشان نداده است.

کاپریلیان می گوید که در سال 2006 با همکار آذربایجانی خود در بروکسل ملاقات کرد و اگرچه با وساطت صلیب سرخ موافقت کردند تا برای اطلاع از سرنوشت مفقودین همکاری کنند، اما باکو بعداً از همکاری امتناع کرد. در مورد تعداد 4000 مفقودی ارائه شده توسط باکو، مقامی که 12 سال ریاست کمیسیون دولتی را برعهده داشت، مدعی است که آذربایجان اعداد متورم ارائه کرده است و این گواه آن است که این اعداد هر از چند گاهی چندین هزار افزایش یا کاهش یافته است. .

«حدود 8000 نفر از آنها اعداد پوچ شنیدند، 3.5 بود، سپس حدود 5. کاپریلیان گفت: اکنون شایعاتی در مورد 4000 نفر وجود دارد، من نمی دانم آنها این اعداد را از کجا می آورند.

با وجود اعلام منظم همکاری ارمنستان و آذربایجان، هیچ اطلاعات رسمی از این دیدار یا آغاز مذاکرات بین کمیسیون های مفقودین دو کشور منتشر نشده است. مشخص نیست که آیا طرفین اصلاً کار مشترکی انجام داده اند یا خیر.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا