ماکرون بر حمایت بی قید و شرط از ارمنستان تاکید کرد



سران ارمنستان و فرانسه امروز در پاریس دیدار کردند. دیدار پاشینیان و ماکرون در پس زمینه روابط فرانسه و آذربایجان برگزار می شود.

باکو مرتباً پاریس را به خاطر فروش تجهیزات نظامی مورد انتقاد قرار می دهد و آن را به تعصب متهم می کند.

طرف ارمنی گزارش داد که نیکول پاشینیان و امانوئل ماکرون در کاخ الیزه درباره موضوعات مربوط به دستور کار دوجانبه گفتگو کردند. نخست وزیر ارمنستان بر حمایت همیشگی فرانسه دوست تاکید کرد. نیکول پاشینیان بار دیگر در پاریس اعلام کرد که ایروان آماده امضای معاهده صلح با باکو با مواد مورد توافق قبلی و ادامه گفتگوهای بیشتر است.

«مسائل مربوط به پروژه «چهارراه صلح» دولت جمهوری اسلامی ایران نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نیکول پاشینیان تاکید کرد که ارمنستان آماده رفع انسداد کانال های منطقه ای بر اساس اصول حاکمیت، صلاحیت، عمل متقابل و برابری است.

بر اساس پیام دولت ارمنستان، رئیس جمهور فرانسه نیز به نوبه خود بر حمایت بی قید و شرط پاریس از ارمنستان تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است: «امانوئل مکرون حمایت و کمک کشورش را از اقدامات دولت ارمنستان در جهت صلح و ثبات ابراز کرد و در عین حال از پروژه «تقاطع صلح» استقبال کرد.

پاشینیان و مکرون همچنین در مورد مشکلات اجتماعی افراد آواره اجباری از قره باغ کوهستانی، برنامه دولت ارمنستان برای تامین مسکن گفتگو کردند. رهبران ارمنستان و فرانسه بر حمایت مستمر جامعه جهانی در حل مشکلات آوارگان قره باغ کوهستانی تاکید کردند.

نخست وزیر ارمنستان برای یک سفر کاری در پاریس به سر می برد و با میشل بارنیه نخست وزیر فرانسه نیز دیدار کرد. پاشینیان در اجلاس سران سازمان بین المللی فرانکفونی از 4 تا 5 اکتبر شرکت خواهد کرد.

وزیر خارجه ارمنستان نیز در فرانسه حضور دارد. آرارات میزرویان در مجمع وزیران فرانکفونی شرکت کرد. میرزویان بر بخشی از پیش نویس قطعنامه نهایی مجمع که به حل و فصل ارمنستان و آذربایجان اشاره دارد، تاکید کرد.

ما مهم می دانیم که این قطعنامه از روند صلح بین ارمنستان و آذربایجان بر اساس احترام به تمامیت ارضی کشورها بر اساس مصوبه 1991 حمایت می کند. اعلامیه آلما آتا این قطعنامه همچنین از سال 2024 استقبال می کند پیشرفت ثبت شده در راستای تعیین مرزهای بین دولتی بر اساس اصول مورد تاکید مجدد در پروتکل 19 آوریل و تشویق بازگشایی کانال های ارتباطی منطقه ای بر اساس احترام به اصول حاکمیت، صلاحیت ملی، برابری و متقابل است. وزیر امور خارجه ارمنستان تاکید کرد.

میرزویان بار دیگر اعلام کرد که ارمنستان متعهد به ادامه تلاش های خود برای پیشبرد دستور کار برقراری صلح پایدار در منطقه است.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا