ایروان پاسخ می دهد که علی اف به ارمنستان هشدار می دهد “جنگ های آخر را مسلح نکند و فراموش نکند”.



رئیس جمهور آذربایجان با توجه به مذاکرات صلح که دو سال است در جریان است، به قول خودش به ارمنستان هشدار داد که درگیر بازی های خطرناک نشوید، جنگ های گذشته و «کاپیتولاسیون» را مسلح نکند و فراموش نکند. “. سخنرانی پخش شده است در جبرئیلکه پس از جنگ 44 روزه تحت کنترل نیروهای آذربایجانی قرار گرفت.

او با دور زدن واژگان دیپلماتیک گفت: “ما بدون ترس از کسی و بدون در نظر گرفتن کسی به آنچه می خواستیم رسیدیم.”

تاریخ جنگ دوم قره باغ را فراموش نکنند. بگذارید فراموش نکنند که چگونه به زانو از ما طلب رحمت کردند، چگونه روزی ده بار در بالاترین سطح به روسیه متوسل شدند و خواستار توقف جنگ شدند. اجازه دهید آنها عملیات ضد تروریستی را فراموش نکنند. الهام علی اف گفت: فراموش نکنند که حتی در آن شرایط جغرافیایی، ما توانستیم به آنچه می‌خواستیم برسیم و جدایی‌طلبی را در عرض چند ساعت ریشه‌کن کنیم.»

درست یک هفته قبل از سخنرانی وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان در نیویورک مذاکره کردندبا حضور وزیر امور خارجه آمریکا در پایان، هر دو طرف ایروان و باکو قول دادند که برای انعقاد پیمان صلح در کوتاه ترین زمان ممکن تلاش های بیشتری انجام دهند. امروز اما علی اف از آمریکا و وزیر امور خارجه بلینکن نیز انتقاد کرد.

صبح امروز به من اطلاع دادند که 60 عضو کنگره طرفدار ارمنستان با درخواست از دولت آمریکا برای اعمال تحریم های بیشتر علیه جمهوری آذربایجان درخواست کرده اند. رئیس جمهور آذربایجان گفت: وقتی به آن سند نگاه کردم، حدس زدم نویسنده و مخاطب آن همان شخص، وزیر امور خارجه ایالات متحده است.

در کنگره از وزارت امور خارجه می خواهند که آذربایجان را پاسخگو کند. سیاسی:

آمریکایی سیاسی امروز گزارش داد که نمایندگان جمهوری خواه و دموکرات کنگره از وزارت امور خارجه می خواهند که آذربایجان را پاسخگو کند.

فرانک پالون جمهوری خواه خطاب به وزیر امور خارجه نوشت: با وجود شواهد فراوان و انتقادات بین المللی، هیچ اقدام قابل توجهی علیه آذربایجان برای پاکسازی قومی و سایر اقدامات انجام نشد.

«من شک ندارم که این درخواست در وزارت خارجه نوشته شده است. آنها به خودشان نامه می نویسند، ما را تهدید و متهم می کنند.»

«آمریکا در حال دستکاری تحریم ها علیه آذربایجان است. آنها در سال 1992 که زمین هایمان را از دست می دادیم محدودیت هایی برای ما ایجاد کردند، سپس در سال 2001 آنها را لغو کردند. تا زمانی که آنها در افغانستان بودند و ما به آنها نیاز داشتیم و روسای جمهور آمریکا هر سال آن تحریم ها را لغو می کردند. حالا که جلوی چشم جهانیان از افغانستان فرار کردند، محدودیت ها را برای ما باز می کنند و بعد از آن به ما می گویند دوستی را تقویت کنید. از چه نوع دوستی می توانیم صحبت کنیم؟” – اظهار داشت.

علی اف همچنین از دیگر کشورهای غربی به ویژه فرانسه انتقاد کرد و از آنها خواست از قفقاز جنوبی دوری کنند. وی با بیان اینکه تقویت آذربایجان در این منطقه و فراتر از مرزهای آن در آینده نزدیک ادامه خواهد داشت، هشدار داد: وزن سیاسی و قدرت نظامی ما سال به سال افزایش خواهد یافت.

من همچنین به ارمنستان که اینجا ایستاده هشدار می دهم. آن بازی های خطرناک را متوقف کنید از یک طرف صحبت از صلح می کنند، از طرف دیگر به صورت دسته جمعی مسلح می شوند. چه کسی به آنها سلاح می دهد: فرانسه و کشورهای مشابه ضد آذربایجان؟ چرا آن سلاح را می دهند؟ هر چقدر هم تلاش کنند به هیچ چیز نمی رسند. بگذارید قفقاز جنوبی را به حال خود رها کنند و بروند و به مشکلات خودشان بپردازند. این هشدار من است و فکر می کنم کسانی که از توصیه های من پیروی کنند مرتکب اشتباه نخواهند شد.”

«اعلامیه‌های اخیر باکو دست‌کم تعدادی سؤال مهم را ایجاد می‌کند».

امروز “اعلامیه های رسمی باکو حداقل تعدادی سوال مهم را ایجاد می کند.” سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان خاطرنشان کرد، دو مورد از آنها را متمایز می کند: آیا آذربایجان از موافقتنامه های به رسمیت شناختن تمامیت ارضی و حاکمیت ارمنستان بر اساس اعلامیه آلما آتا خودداری می کند؟ و دوم اینکه آیا آذربایجان دستور کار صلح را کنار می گذارد؟

باکو هنوز به سوالات ایروان پاسخی نداده است.

پیش از آن، وزارت امور خارجه ارمنستان امروز بار دیگر اطمینان داد که ارمنستان فقط به منظور دفاع از خود، که در منشور سازمان ملل تصریح شده است، سلاح به دست می آورد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان گفت: ایروان قصد تهاجمی نسبت به هیچ یک از همسایگان خود ندارد، تمامیت ارضی همه آنها را به رسمیت می شناسد و قرار نیست اراضی اشغالی خود را از طریق نظامی بازگرداند.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا