پاسخ ارمنی به رفتارهای نظامی علی اف • MassisPost


ایروان — رئیس جمهور آذربایجان، الهام علی اف، روز جمعه تهدیدهای جدیدی مبنی بر اقدام نظامی علیه ارمنستان صادر کرد و ایروان را به انجام “بازی های خطرناک” با وجود پیشنهادات مکرر برای امضای توافقنامه صلح با باکو متهم کرد.

علی اف در جریان بازدید از جبرئیل، شهری در جنوب قره باغ کوهستانی که در جریان جنگ 2020 به تصرف آذربایجان درآمد، گفت: «اجازه دهید جنگ دوم قره باغ را فراموش نکنند. او گفت: «فراموش نکنند که چگونه بر روی زانوهای خود التماس رحمت کردند و روزی ده بار در بالاترین سطح از روسیه درخواست کردند که جنگ را متوقف کند. اجازه دهید آنها عملیات ضد تروریستی را فراموش نکنند [of September 2023 in Karabakh]”

او تنها یک هفته پس از آن که وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان در مذاکراتی که به میزبانی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در سال 2016 به میزبانی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در سال 2016 و در دیدار وزرای امور خارجه ارمنستان و آذربایجان برای صلح متعهد شدند، گفت: «ما به آنچه می‌خواستیم رسیدیم، بدون ترس از کسی، بدون حساب کردن. نیویورک.

علی اف در ادامه از بلینکن به دلیل نامه مشترک شش دوجین قانونگذار آمریکایی که آذربایجان را به انجام پاکسازی قومی در قره باغ متهم کرده و از واشنگتن برای اعمال تحریم ها می خواهد، انتقاد کرد. او همچنین فرانسه را که طی سال گذشته چندین قرارداد تسلیحاتی با ارمنستان امضا کرده است، محکوم کرد.

او گفت: “من همچنین به ارمنستان هشدار می دهم که این بازی های خطرناک را متوقف کند.” از یک طرف، آنها در مورد صلح صحبت می کنند. از سوی دیگر به شدت خود را مسلح می کنند. چه کسی به آنها اسلحه می دهد؟ فرانسه و کشورهای مشابه ضد آذربایجان. چرا این سلاح ها را تامین می کنند؟ هر چقدر هم تلاش کنند به هیچ چیز نمی رسند.»

وزارت خارجه ارمنستان اواخر روز به علی اف پاسخ داد و این سوال را مطرح کرد که آیا باکو “دستور کار صلح را کنار می گذارد” و “آماده تجاوز” به ارمنستان است یا خیر.

آنی بادالیان، سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات علی اف به ایرمنپرس گفت: ارمنستان سلاح و تجهیزات را صرفاً برای اعمال حق دفاع از خود و حفاظت از شهروندان خود به دست می آورد.

بدلیان گفت: «ایروان بارها – در بالاترین سطوح – تکرار کرده است که هیچ گونه نیات تهاجمی نسبت به همسایگان ندارد، تمامیت ارضی همه آنها را به رسمیت می شناسد و هیچ ادعای ارضی ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان همچنین تاکید کرد که تصمیم اخیر دادگاه قانون اساسی ارمنستان انطباق مقررات مربوط به فعالیت های مشترک کمیسیون های تحدید حدود مرزهای ارمنستان و آذربایجان را با قانون اساسی ارمنستان تایید می کند و هرگونه ادعایی مبنی بر وجود ادعاهای ارضی در قانون اساسی علیه این کشور را رد می کند. همسایگان آن

ارمنستان همچنین اعلام کرده است که اگرچه برخی از اراضی آن توسط آذربایجان اشغال شده است، اما هیچ قصد یا برنامه ای برای بازگرداندن این سرزمین ها از طریق ابزار نظامی ندارد، زیرا مقررات مذکور در مورد فعالیت های مشترک کمیسیون های تحدید حدود مرزها، همه فرصت ها را برای رسیدگی به این موضوع فراهم می کند. و این مشکلات را به صورت مسالمت آمیز و از طریق مذاکره حل کنند.»

در مورد سلاح، منشور سازمان ملل به هر کشوری حق دفاع از خود را می دهد. علاوه بر این، قوانین بین‌الملل تعهدی را برای هر ملتی برای محافظت از شهروندان خود تحمیل می‌کند. ارمنستان سلاح و تجهیزات را صرفاً برای استفاده از حق خود برای دفاع از خود و انجام مسئولیت خود در حفاظت از شهروندان خود به دست می آورد. در همین حال، زرادخانه تسلیحات تهاجمی آذربایجان بسیار فراتر از ارمنستان است، همانطور که رئیس جمهور آذربایجان اغلب بیان می کند.

اکنون با توجه به همه اینها این سوال پیش می آید که چرا آذربایجان بر نکات ذکر شده در سوال قبل تاکید دارد؟ آیا برای تجاوز به ارمنستان آماده می شود؟»

سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان اظهار داشت که جستجوی پاسخ برای این سوال مهم است، زیرا این امر به ارزیابی نگرانی ها در مورد استفاده آذربایجان از کنفرانس آینده COP29 در باکو به عنوان پرده دود برای آغاز تهاجم نظامی جدید علیه ارمنستان و توزیع مسئولیت سیاسی خود کمک می کند. در میان رهبران خارجی که برای شرکت در COP29 به باکو سفر کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان با طرح دو سؤال دیگر گفت: «بیانیه‌های اخیر باکو چندین سؤال مهم را ایجاد می‌کند.

  1. الف) آیا آذربایجان موافقتنامه های به رسمیت شناختن تمامیت ارضی و حاکمیت ارمنستان را بر اساس اعلامیه آلما آتا در سال 1991 رد می کند؟ در این راستا، بادالیان بار دیگر تاکید کرد که ارمنستان بر وفاداری خود به توافقی که بر اساس اعلامیه آلما آتا با آذربایجان منعقد شده است – برای به رسمیت شناختن تمامیت ارضی و حاکمیت یکدیگر در امتداد مرزهای اداری جمهوری‌های شوروی سابق، تاکید می‌کند.
  2. ب) آیا آذربایجان دستور کار صلح را رها می کند؟ سخنگوی وزارت امور خارجه در این خصوص گفت که ارمنستان بر تعهد خود به دستور کار صلح و آمادگی خود برای امضای مفاد پیمان صلح از قبل توافق شده با آذربایجان، همانطور که نخست وزیر ارمنستان در سخنرانی خود در هفتاد و نهمین نشست اخیر اعلام کرد، تاکید می کند. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک.

ما معتقدیم که به جای لفاظی های تهاجمی، باید بر حل و فصل موضوع امضای پیمان صلح در اسرع وقت و مذاکره در مورد موضوعات دیگر نه تنها در شرایط واقعی بلکه در شرایط صلح قانونی تمرکز کنیم.





Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا