نشست دوجانبه پوتین و پاشینیان در مسکو در حال برگزاری است



در این دقایق دیدار دوجانبه پوتین و پاشینیان در مسکو در حال برگزاری است.

پیش از دیدار با نخست وزیر ارمنستان، رئیس جمهور روسیه اوایل امروز پذیرفته شد خطاب به رهبر آذربایجان.

به گزارش رسانه های آذربایجان، علی اف در دیدار با پوتین درباره دستور کار گسترده روابط دوجانبه صحبت کرد.

الهام علی اف تاکید کرد که پیشرفت های قابل توجهی در روابط روسیه و آذربایجان حاصل شده است. پس از سفر تابستانی خود به آذربایجان.

پوتین نیز به نوبه خود گفت که روابط بین مسکو و باکو در حال توسعه مثبت است. حجم مبادلات تجاری دو کشور 4.3 میلیارد دلار است و سرمایه گذاری مستقیم روسیه در اقتصاد آذربایجان از 4 میلیارد دلار فراتر رفته است.

تاکنون چیزی از اظهارات طرفین در خصوص تنظیم روابط ارمنستان و آذربایجان گزارش نشده است

پیش از این خبرگزاری تاس گزارش داد که دستور کار دیدارهای دوجانبه پوتین-علیف و پوتین-پاشینیان، عادی سازی روابط بین باکو و ایروان است. بر اساس توافقات سه جانبه 2020.

به هر حال، طبق توافق سه جانبه نوامبر، نیروهای حافظ صلح فدراسیون روسیه قرار بود تا سال 2025 در آرتساخ و کریدور لاچین مستقر شوند و امنیت مردم آرتساخ را تضمین کنند. پس از تهاجم نظامی آذربایجان، اما دقیقاً یک سال پیش، آرتساخ کاملاً خالی از سکنه شد.

بر اساس اعلامیه سه جانبه 9 نوامبر، قرار بود اسرا و گروگان ها آزاد شوند، اما باکو نیز به این وعده عمل نکرد.

آیا ایروان و باکو در حال حاضر اطلاعات رسمی در این باره نداده اند که آیا این دیدارهای دوجانبه با یک دیدار سه جانبه پوتین-پاشینیان-علیف دنبال خواهد شد یا خیر.

در هر صورت، یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهور روسیه امروز گفتکه در حال حاضر دیدار سه جانبه پوتین-پاشینیان-علیف برنامه ریزی نشده است، هرچند روسیه مخالف این دیدار در چنین قالبی نبود.

نه، ما بر سر یک نشست سه جانبه به توافق نرسیدیم. اوشاکوف گفت: چنین ایده ای وجود داشت، اما هیچکس از آن استقبال نکرد.

رؤسای جمهور ارمنستان و آذربایجان روز گذشته در ضیافت شام غیررسمی سران کشورهای CIS شرکت کردند. اما در این مدت هیچ تماس رسمی بین علی اف و پاشینیان گزارش نشد.

در هر صورت، رسانه‌های آذربایجانی خاطرنشان می‌کنند که علی‌رغم انتظارات، مسکو به بستری برای نشست سه‌جانبه تبدیل نخواهد شد، به این دلیل ساده که ایروان پیش از این از مذاکره با باکو با مشارکت مسکو در چارچوب CIS غیررسمی خودداری کرده بود. قله

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پس از سفر او به باکو در اوت گذشته، با نخست‌وزیر پاشینان در یک مکالمه تلفنی از سفر خود به آذربایجان خبر داد و سپس بار دیگر حمایت مسکو را در توسعه معاهده صلح بین ارمنستان و آذربایجان، روند تعیین مرزها و همچنین رفع انسداد ارتباطات حمل و نقل و لجستیک ارائه کرد.

چند روز پس از این گفت و گوی تلفنی، نخست وزیر پاشینیان در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که کار درست این است که در قالب دوجانبه با آذربایجان کار کنیم و این موضوع را به رئیس جمهور روسیه نیز اعلام کرد.

نخست وزیر ارمنستان گفت: ما مدت زیادی است که در قالب دوجانبه کار می کنیم، می توان گفت که فرمت دوجانبه اثربخشی خود را نشان داده است.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا