اگر توافقنامه ارمنستان و روسیه در مورد مرزبانان بازنگری شود، جای خوشحالی دارد. بوریس ناواساردیان



در دیدار نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهور روسیه که دیروز در مسکو برگزار شد توافق حاصل شدکه از اول ژانویه 2025، نیروهای گارد مرزی سرویس امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز در حفاظت از مرزهای ارمنستان-ایران و ارمنستان-ترکیه و خدمت در نقطه کنترل مرزی ارمنستان-ایران شرکت خواهند کرد. مرز دولتی به طور کامل توسط نیروهای مرزبانی سرویس امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد. این را نازلی باغداسریان، سخنگوی نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

آزاتوت با باریس ناواسردیان، مفسر سیاسی در این زمینه گفتگو کرد.

گزیده ای از این مصاحبه را تقدیم می کنیم.

“آزادی”.نتیجه مذاکرات دیروز پاشینیان و پوتین مشخص شد اخراج روس ها از پاسگاه مرزی ارمنستان و ایران. ماه ها پیش در «زوارتنوتس» شاهد چنین اتفاقی بودیم. آیا این بخشی از پروژه بزرگی است؟

نواسردیان. – اگر این واقعیت را از بافت کلی جدا کنیم، می توان گفت که در ماه های اخیر خبر بهتری نشنیده ایم، اما به هر حال با توجه به شرایط بسیار سخت منطقه ما، روابط ارمنستان و روسیه و… به نظر می رسد. من که بیایید با کمی احتیاط به آن نزدیک شویم و سعی کنیم در روزها یا هفته های آینده بفهمیم چه چیزی زیر آن است. به عنوان مثال، ما نمی دانیم که این تصمیم به ابتکار چه کسی گرفته شده است، زیرا، بله، بارها در ارمنستان، هم سیاستمداران مخالف و هم کارشناسانی مانند من زیاد صحبت می کنند که این یک گام ضروری برای ارمنستان است تا حاکمیت خود را ایجاد کند. وضعیت محدود سیاست خارجی برای حذف نیز گام بسیار مهمی از نظر محاصره حمل و نقل بود. با این حال، من از هیچ یک از مقامات بلندپایه ارمنی نشنیده ام که چنین سؤالی را مطرح کرده باشد، و ناگهان برای بسیاری چنین تصمیمی غیرمنتظره گرفته شده است. من رد نمی کنم که پوتین بتواند آغازگر باشد. من فکر نمی کنم که فقط کمبود سرباز در جبهه اوکراین باشد. به عنوان مثال، ممکن است گزینه ای وجود داشته باشد که آذربایجان تقاضای شدیدی برای به اصطلاح “کریدور زنگزور” داشته باشد و روسیه نمی خواهد مانند گذشته در آنجا حضور داشته باشد، این فقط یک گزینه است که ما باید منتفی نیست

“آزادی”. – این که: «آن راه به ما نمی دهید، خودتان بروید آن موضوع را حل کنید.

نواسردیان. – بله. سوال بعدی که مطرح می شود، آیا این تصمیم به معنای بازنگری در توافقنامه 1992 در مورد وضعیت مرزبانان روسیه-ارمنی روسیه است؟ قرار بود بازنگری شود، اما در این مورد هم خبری نیست.

“آزادی”. – زیرا در طول مرز، هم ترکیه و هم ایران به ارامنه خواهند پیوست.

نواسردیان. – یعنی کل وضعیت آن مرز و حضور مرزبانان روسی در آنجا تغییر می کند. و آیا به مثلاً رفع محاصره حمل و نقل مربوط است یا صرفاً در چارچوب روابط ارمنستان و روسیه است؟ خلاصه همه این سوالات مهم هستند. اگر ابتکار ارمنستان باشد، پس آیا ارمنستان در ازای آن چیزی می پردازد، شاید در روزهای آینده متوجه شویم، مثلاً، شاید اگر ابتکار ارمنستان باشد، در پاسخ، روسیه ممکن است از ناظران اروپایی بخواهد که این کار را نکنند. به ماموریت خود ادامه دهند. یا از برخی منابع می آموزیم که اگر نه در مورد حذف آنها، بلکه در مورد تغییر وضعیت و مأموریت آنها صحبت شده است. یعنی کمی از مرز عقب نشینی کنند و اوضاع را در عمق ارمنستان کنترل کنند. صحبت هایی از این دست وجود دارد و همه اینها زمینه ای را ایجاد می کند که احتمالاً فعلاً باید از خوشحالی خودداری کنیم.

مصاحبه کامل در زیر آمده است.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا