تظاهراتی که خواستار آزادی رهبران سابق آرتساخ و سایرینی که در زندان های باکو نگهداری می شوند، شدند


شهروندان با درخواست آزادی رهبران سابق آرتساخ و دیگر ارامنه محبوس در زندان های باکو، امروز در مقابل دفتر سازمان ملل، وزارت امور خارجه و سه سفارت تظاهرات کردند.

مدافع حقوق بشر آرتساخ گفت: در آستانه کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد، از آذربایجان خواستار حمایت از حقوق اسیران جنگی و گروگان های ارمنی که به طور غیرقانونی در آذربایجان نگهداری می شوند، آنها را آزاد کنید و از سرنوشت همه مفقودان مطلع شوید. گغام استپانیان گفت.

کنفرانس COP 29 سازمان ملل متحد در مورد مسائل آب و هوایی از 11 تا 24 نوامبر در باکو برگزار می شود. ده ها هزار مهمان از کشورهای مختلف جهان به آن دعوت شده اند.

گام های عمومی برای تحقق حق بازگشت مردم آرتساخ به رسمیت شناخته شده بین المللی، بازگرداندن موضوع تحقق آن به دستور کار مذاکرات بین المللی و معرفی سازوکارهای عملی بین المللی به عنوان مهمترین مؤلفه برقراری صلح پایدار در منطقه، استپانیان گفت.

به گفته بازرس آرتساخ، ایروان اقدامات کافی برای آزادی زندانیان انجام نمی دهد. بر اساس اطلاعات رسمی، هم اکنون 23 ارمنی در اسارت آذربایجان به سر می برند که 8 نفر از آنها رهبری نظامی-سیاسی سابق آرتساخ هستند.

از همه جا چه به صورت رسمی و چه غیررسمی پاسخ می گیریم: دولت شما در این موضوع غیرت ندارد، از ما چه مطالبه ای دارید؟ روبن ملیکیان، مدافع سابق حقوق بشر آرتساخ، گفت: «متاسفانه مقابله با این پاسخ، آن سخنان دشوار است.

نخست وزیر پاشینیان در آخرین کنفرانس مطبوعاتی خود اطمینان داد که موضوع زندانیان مورد توجه دولت ارمنستان است و آنها در حال انجام کارهای روزانه در این راستا هستند، اما وی جزئیاتی ارائه نکرد.

برگزارکنندگان این اقدامات از مسکو رسمی خواستند تا از سرنوشت بیش از 30 شهروند ارتشاخی مفقود شده در حمله آذربایجان و انفجار انبار سوخت مطلع شود تا اسرا را بازگرداند. آنها تأکید می کنند که آذربایجان به آرتساخ حمله کرد، آرتساخ در برابر چشمان صلح بانان روسی خالی از سکنه شد.

«درخواست فراهم کردن فرصتی برای مثال برای انجام عملیات جستجوی جدید در محل انفجار یا انجام عملیات جستجوی جدید در مواضع مختلف رزمی. اقوام یک انتظار طبیعی و عینی دارند که فدراسیون روسیه می تواند نقش مهمی در این موضوع ایفا کند.”

بستگان زندانیان باکو نیز به این اقدام پیوستند. آنها هنوز امید خود را از دست نمی دهند که ممکن است آذربایجان پسران و شوهران خود را برگرداند. اقوام با کمک کمیته بین المللی صلیب سرخ چیزهایی در مورد اسارت خود می آموزند.

شوهر نارین یک سال پیش از آرتساخ اسیر شد. چون ما داریم عذاب می کشیم، او آنجا عذاب می کشد، همه اسیران عذاب می کشند، ما هم اینجا داریم عذاب می کشیم، از همه می خواهیم که اسیران ما را برگردانند.

شرکت کنندگان در این اقدام همچنین با حضور در مقابل سفارتخانه های فرانسه و آمریکا، نامه ها را با خواسته های خود به نمایندگی های دیپلماتیک تحویل دادند. “ایالات متحده آمریکا باید تا نوامبر 2024 قبل از کنفرانس COP 29 برای آزادی اسیران جنگی و گروگان های غیرقانونی ما اقدام کند.”



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا