باستان شناسان قدیمی ترین کلیسای ارمنستان را کشف کردند • MassisPost


باستان شناسان آکادمی ملی علوم ارمنستان و دانشگاه مونستر در آلمان، بقایای یک کلیسای مسیحی اولیه ناشناخته را در شهر باستانی آرتاگزاتا (اردشاد) کشف کردند. این یافته شامل یک ساختمان هشت ضلعی با پسوندهای صلیبی است. این تیم بخش هایی از کلیسا را ​​کاوش کردند و با استفاده از روش های ژئوفیزیک آن را مورد مطالعه قرار دادند. پروفسور آخیم لیختنبرگر از دانشگاه مونستر اظهار داشت: «ساختمان قرن چهارم قدیمی‌ترین کلیسای باستان‌شناسی ثبت‌شده در کشور است – شواهدی احساس‌کننده برای مسیحیت اولیه در ارمنستان». دکتر Mkrtich H. Zardaryan از آکادمی ملی علوم ارمنستان افزود: “کلیساهای هشت ضلعی در اینجا تا به حال ناشناخته بودند، اما ما با آنها از منطقه مدیترانه شرقی، جایی که برای اولین بار در قرن چهارم پس از میلاد ظاهر شدند، آشنا هستیم.”

از نظر گونه‌شناسی، این یافته مربوط به ساختمان‌های یادبود مسیحیت اولیه است. در پسوندهای صلیب شکل، محققان بقایای سکوهای چوبی را کشف کردند که مربوط به اواسط قرن چهارم پس از میلاد از کربن رادیویی بود. بنای هشت ضلعی، به قطر حدود 30 متر، دارای کف ملات ساده و کاشی های سفالی بود. یافته‌های سنگ مرمر نشان می‌دهد که این سنگ با موادی که از مدیترانه وارد شده بود تزئین شده است. تیم آلمان-ارمنستان از شهریور ماه در ارمنستان حضور دارد. آنها به حفاری های خود ادامه خواهند داد و امیدوارند به اکتشافات جدیدی دست یابند، از جمله این که این کلیسا به چه کسی وقف شده است.

گریگوری روشنگر در سال 301 پس از میلاد، تیریدات سوم، پادشاه ارمنی را در آرتاگزاتا به مسیحیت گروید و ارمنستان را به اولین دولت مسیحی در جهان تبدیل کرد. صومعه قرون وسطایی خور ویراپ، در فاصله چند قدمی کلیسایی که اکنون کشف شده است، یادآور این سنت است. آرتاگزاتا به عنوان پایتخت پادشاهی ارمنستان که توسط سلسله‌های آرتاکسید و آرشاکید (ارشاگونی) اداره می‌شد، خدمت می‌کرد. این شهر در دوره هلنیستی به یک کلان شهر مهم تبدیل شد و تقریباً شش قرن پایتخت پادشاهی ارمنستان بود.

تیم تحقیقاتی ارمنی-آلمانی از سال 2018 در حال کاوش در کلانشهر هلنیستی آرتاگزاتا در دشت آرارات بوده است. پروژه کاوش در باستان شناسی سکونتگاهی شهر باستانی توسط بنیاد تحقیقات آلمان (DFG) و آکادمی ملی علوم ارمنستان تامین می شود. .





Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا