ایروان به باکو پیشنهاد می دهد که روند محاصره را یک روز زودتر آغاز کند



اگرچه موضوع رفع انسداد جاده های ایروان و باکو حذف شده است از معاهده صلح، اما بحث ها و اتهامات متقابل در مورد آن متوقف نمی شود. در این شرایط، وزارت امور خارجه ارمنستان به آذربایجان پیشنهاد می کند که روند محاصره را یک روز زودتر آغاز کند. ایروان رسمی امروز این پیشنهاد را اعلام کرد و مدعی شد که اصول رفع محاصره در سال 2020 رعایت می شود در سند 9 نوامبر و چهارراه صلح یکسان هستند.

پروژه «تقاطع صلح» نیز به طور دقیق نقشه راه اجرای تعهدات ارمنستان را بیان می کند که در چارچوب آن پیشنهاداتی را به طرف آذربایجانی ارسال کرده ایم. ما با علاقه به رفع انسداد تمامی زیرساخت‌های حمل‌ونقلی و اقتصادی منطقه که در واقع در بیانیه سه‌جانبه فراهم می‌شود، به آذربایجان پیشنهاد داده‌ایم و پیشنهاد می‌دهیم که روند اجرای محاصره یک روز زودتر آغاز شود. وزارت امور خارجه

اینکه چه پیشنهادات مشخصی به طرف آذربایجانی ارائه شده و باکو چه واکنشی نشان داده است، فاش نشده است، اما از اظهارات مقامات ارمنستان و آذربایجان مشخص است که نظر طرفین در مورد بازگشایی جاده ها کاملاً متفاوت است.

آخر هفته گذشته، نخست وزیر نیکول پاشینیان، ضمن اشاره به نقطه رفع محاصره بیانیه 9 نوامبر، بار دیگر تاکید کرد که وظیفه روسیه در این زمینه نظارت بر عملکرد ارمنستان به وظایف خود است.

«علاوه بر این، در هیچ نقطه ای از بیانیه سه جانبه 9 نوامبر، جایی وجود ندارد که صلاحیت قضایی جمهوری ارمنستان به هر نحوی محدود شود، که هر کشور دیگری کنترل خاصی بر یک متر مربع از خاک ارمنستان برقرار کند. جمهوری ارمنستان اصلاً چنین چیزی وجود ندارد و نمی تواند باشد.»

از باکو، رئیس ارمنستان همچنان به سهل انگاری در رابطه با تعهدات بر عهده گرفته متهم می شود و از آنها می خواهد که واقعیت را تحریف نکنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان امروز در پاسخ به سایر مفاد آن بیانیه 9 ماده ای، یادآور شد: کریدور لاچین، بازگشت آوارگان، بازگرداندن اسرا و سپس در مورد آخرین نکته سه جانبه اظهار نظر کرد. بیانیه، نکته نهم، روشنگر دیدگاه ایروان.

ارمنستان عبور و مرور کالاها، وسایل نقلیه و مردم را در خاک خود سازماندهی می کند و ایمنی آنها را تضمین می کند. این به روشی بسیار ساده در بیانیه نوشته شده است. واضح است که ارمنستان باید این کار را در چارچوب صلاحیت و حاکمیت خود انجام دهد. در مورد مرزبانان روسیه، حضور فیزیکی آنها در بند 9 بیانیه سه جانبه پیش بینی نشده است.

بر اساس بند 9 بیانیه، کنترل ارتباطات حمل و نقل توسط مرزبانان روسیه انجام می شود. در سال‌های گذشته، مذاکره‌کنندگان ارمنی مستقیماً ادعا نکرده‌اند که این نکته توافق شده به معنای حضور فیزیکی روس‌ها نیست. برعکس، تا سال گذشته در ژوئن اعلام شد که توافق مشخصی در این زمینه وجود ندارد.

«هنوز باید در مورد عملکرد، در مورد نحوه اجرای عملکرد، بحث‌هایی وجود داشته باشد» – مهر گریگوریان معاون نخست‌وزیر این بیانیه را قبل از نشست مسکو درباره موضوع رفع محاصره در 2 ژوئن بیان کرد که پس از آن نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد که پیشرفت های محسوسی در این مذاکرات حاصل شده است. بعداً مشخص نشد که نیکول پاشینیان از چه پیشرفتی صحبت می کند.

به موازات آن، جلسات کارگروه ارمنستان، روسیه و آذربایجان نیز متوقف شد. اکنون علاوه بر باکو، مسکو نیز ایروان را به کارشکنی در توافقات انجام شده متهم می کند. و «چهارراه صلح» ایروان هنوز روی کاغذ باقی مانده است.

آذربایجان می گوید: خوب، اگر ارمنستان با شرایط ما ارتباط برقرار نکند، مایل نباشد بین مناطق غربی آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان ارتباط برقرار کند، خیلی خوب، از قلمرو اسلامی استفاده خواهیم کرد. جمهوری ایران برای آن ارتباط. این سخنان خود به این معناست که ارتباط نخجوان و بقیه آذربایجان از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران، شرایطی که این ارتباط در آن انجام می شود، به معنای قابل قبول بودن آن برای آذربایجان است.

وزیر حمل و نقل ترکیه امروز اعلام کرد که کریدور حمل و نقل از مناطق شرقی آذربایجان به نخجوان می تواند از خاک ایران و ارمنستان عبور کند و این پروژه با آذربایجان اجرا می شود.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا