بیانیه سه جانبه 9 نوامبر 2020 ارمنستان را سازماندهی همه گذرها در محدوده صلاحیت و حاکمیت خود در نظر می گیرد • MassisPost


ایروان – آنی بادالیان سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان در اظهارنظری با آرمپرس اعلام کرد که ارمنستان به آذربایجان پیشنهاد کرده است که فورا رفع انسداد ارتباطات را آغاز کند.

طرف ارمنی به بیانیه اخیر وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان که ارمنستان را به «سهل انگاری» در قبال تعهداتش ذیل بیانیه سه جانبه 9 نوامبر 2020 در زمینه رفع انسداد ارتباطات منطقه ای متهم کرده بود، پاسخ داد.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به اظهارات نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در کنفرانس چهارراه صلح، تلفیق امنیت و دموکراسی، این مشاهدات را «تحریف واقعیت» توصیف کرد و بار دیگر ارمنستان را به نادیده گرفتن تعهداتش متهم کرد.

«اول، ما باید به حقایق نگاه کنیم. بیانیه سه جانبه 9 نوامبر 2020 مستقر نیروهای حافظ صلح روسی در قره باغ کوهستانی و یک کریدور لاچین به وسعت 5 کیلومتر را تحت کنترل آنها در نظر گرفته است. با این حال، در حال حاضر نه کریدور لاچین وجود دارد و نه نیروهای حافظ صلح روسی.

وی ادامه داد: بیانیه سه جانبه همچنین بازگشت آوارگان داخلی و آوارگان به قره باغ کوهستانی و مناطق مجاور تحت نظارت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل را پیش بینی می کند. با این حال، آذربایجان مدعی است که منطقه قره باغ کوهستانی وجود ندارد، که اساساً به معنای امتناع از انجام این تعهد است. تا به امروز، حتی یک پناهنده ارمنی یا آواره داخلی به قره باغ کوهستانی یا مناطق اطراف آن بازگشته است.

بدلیان همچنین خاطرنشان کرد که بیانیه سه جانبه شامل مبادله اسیران جنگی، گروگان ها و سایر بازداشت شدگان است. ارمنی‌ها تا امروز در زندان‌های آذربایجان نگهداری می‌شوند، از جمله آن‌هایی که در نوامبر یا اکتبر سال 2020 دستگیر شده‌اند. آذربایجان تاکید می‌کند که این افراد اسیر جنگی نیستند. اگر آنها اسیر جنگی نیستند، گروگان یا سایر افراد بازداشت شده هستند، زیرا بیانیه سه جانبه هر فرد زندانی را پوشش می دهد.

وی در ادامه به موضوع مفقودان پرداخت و خاطرنشان کرد: آذربایجان بارها در مورد مفقودان نگرانی هایی را مطرح کرده است و ارمنستان نیز همین کار را کرده است. طرف ارمنی در نتیجه دو جنگ نزدیک به هزار مفقود دارد و ما آمادگی داریم در این زمینه نیز همکاری کنیم.

بادالیان در خصوص ماده 9 بیانیه سه جانبه تاکید کرد که در آن پیش بینی می شود «جمهوری ارمنستان عبور و مرور محموله ها، وسایل نقلیه و افراد را در قلمرو خود سازماندهی کرده و امنیت آنها را تضمین کند». وی تاکید کرد: «این به وضوح در سند ذکر شده است و بدیهی است که ارمنستان در چارچوب صلاحیت و حاکمیت خود این کار را انجام خواهد داد. این ماده حضور فیزیکی مرزبانان FSB روسیه را پیش بینی نمی کند.

بادالیان در پایان تاکید کرد که پروژه چهارراه صلح دولت ارمنستان به طور دقیق نقشه راه اجرای تعهدات ارمنستان را منعکس می کند. ما پیشنهاداتی را در این چارچوب به آذربایجان ارائه کرده ایم. ما با تعهد به رفع انسداد تمامی زیرساخت‌های حمل‌ونقل و اقتصادی در منطقه، همانطور که در بیانیه سه‌جانبه پیش‌بینی شده است، پیشنهاد کرده‌ایم و ادامه می‌دهیم که آذربایجان روند رفع انسداد را بدون تاخیر آغاز کند.»





Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا