کورتولموش از «راهرو زنگزور» با گفارووا صحبت کرد اما با سیمونیان نه



موضوع موسوم به “کریدور زنگزور” دوباره در دستور کار مذاکرات بلندپایه ترکیه و آذربایجان قرار گرفت، مقامات ایروان اعلام کردند که جاده فراسرزمینی خط قرمز ارمنستان است.

آلن سیمونیان، رئیس مجلس ملی ترکیه در گفتگو با همتای آذربایجانی خود در ژنو، پیش از دیدار با رئیس مجلس ملی ارمنستان، ابراز امیدواری کرد که “کریدور زنگزور” در مدت کوتاهی افتتاح شود. زمان، به نفع آذربایجان، ترکیه و سایر مردم منطقه است.

سرگیس خندانیان، رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، گفت: «اگر این اصطلاح را ادامه دهند، باید تصور کرد که حداقل از یک جاده فراسرزمینی صحبت می‌کنند که خط قرمز است». آزاتوتیان».

خندانیان تاکید کرد: استفاده از واژه کریدور زنگزور برای ارمنستان غیرقابل قبول است.

«بله، ما آماده هستیم تا تمامی زیرساخت های حمل و نقل را از طریق ارمنستان در منطقه باز کنیم، اما بر اساس اصولی که بارها درباره آن صحبت کرده ایم. بنابراین، استفاده از این اصطلاح که سال‌ها توسط آذربایجان در زمینه ادعای ارضی علیه ارمنستان یا داشتن جاده فراسرزمینی استفاده می‌شود، مطلقاً به اثربخشی این روند کمکی نمی‌کند.» کمیسیون شورای ملی

آیا اختلافات می تواند به فرصتی برای تشدید تبدیل شود، آیا این نگرانی وجود دارد که آذربایجان بتواند به زور کریدور فراسرزمینی را باز کند؟ – «تا زمانی که در مذاکرات پیشرفتی حاصل نشده باشد و در مورد توافقنامه صلح به نظر من امضای توافقنامه صلح است، زیرا ما با پیشنهاد خود نشان می دهیم که آماده امضای آن هستیم. خندانیان گفت: تا حد امکان و همچنین در مورد رفع محاصره، اگر پیشرفت نکنیم، البته تنش و بی ثباتی در منطقه ادامه خواهد داشت.

ایروان و باکو توافق کرده بودند که پس از معاهده صلح به موضوع رفع محاصره بازگردند، اما در یک ماه گذشته این موضوع هسته اصلی مذاکرات اکثر کشورهای منطقه است.

باکو و مسکو ارمنستان را به سال 2020 متهم کردند با اطلاعیه 9 نوامبر در عدم انجام تعهدات بر عهده ایروان، ایروان در پاسخ پیشنهاد می کند که با حفظ حاکمیت کشورها، رفع محاصره را یک روز زودتر آغاز کند.

ایروان رویه های ساده شده را در آغاز سال پیشنهاد کرد

باکو هم به برنامه «چهارراه صلح» و هم به پیشنهادهای محاصره ارائه شده از سوی ایروان پاسخی نداد. امروز، رئیس کمیته روابط خارجی NA، پرانتزها را باز کرد: به گفته خندانیان، ایروان در ابتدای سال رویه‌های ساده‌سازی را پیشنهاد کرد. – «ما در مورد رویه های ساده شده ای صحبت می کنیم که با آن می توان انتقال از مناطق غربی آذربایجان به نخجوان را سامان داد: ساده سازی رویه های گمرکی، استفاده از فناوری های دیجیتال و غیره و غیره. پیشنهاد بزرگ «تقاطع صلح» است، که همه ارتباطات – راه آهن و جاده – را باز می کند، اما سایر ارتباطات را نیز در نظر می گیرد – خطوط برق، خطوط لوله گاز، کابل های اینترنت و غیره. و به طور مشخص تر، پیشنهادی در خصوص ساده سازی مراحل مربوط به عبور از آن بخش به آذربایجان ارائه شد. هیچ پاسخی رسمی دریافت نکرد.»

از دیروز پرانتز باز نشده، چرا نشست روسای مجالس ارمنستان و آذربایجان در ژنو لغو شد؟ به طور رسمی، تنها اعلام شد که طرف آذربایجانی در آخرین لحظه از توافق قبلی خودداری کرد، آلن سیمونیان شخصاً قول داد که در مورد دلایل آن صحبت کند. بر اساس گزارش های اولیه، قرار بود آنها در مورد تلاش های صلح گفتگو کنند.

این دیدار به ویژه در زمینه اختلافات ارمنستان و آذربایجان بر سر امضای معاهده صلح برگزار نشد.

باکو در هفته های اخیر بارها پیشنهاد ارمنستان مبنی بر امضای توافقنامه با نقاط مورد توافق را رد کرده و اختلافات را برای آینده موکول کرده است.

آنکارا مرتباً حل و فصل روابط ارمنستان و ترکیه را با توافقات ارمنستان و آذربایجان مرتبط می کند. رئیس مجلس ترکیه در نشریه ایکس دیدار روز گذشته با همتای آذربایجانی خود تاکید کرد: ما همیشه شانه به شانه آذربایجان برادر هستیم.

کورتولموش در دیدار با سیمونیان صحبتی در مورد «کریدور زنگزور» نکرد.

در پی لغو نشست سیمونیان و گافارووا، آلن سیمونیان رئیس مجلس شورای ملی ارمنستان و نعمان کورتولموش رئیس مجلس ملی ترکیه دیروز در ژنو در پشت صحنه مجمع اتحادیه بین المجالس دیدار کردند.

به گفته قانونگذار، دستور کار این گفتگو حل و فصل روابط ارمنستان و ترکیه و مذاکرات ارمنستان و آذربایجان بود. – “رئیس مجلس ملی بر آمادگی طرف ارمنی برای روند صلح تاکید کرد.”

در نشست دیروز طرف ترکیه ای عمدتا بر دستور کار دوجانبه تاکید کرد، برخلاف گزارش دیدار با گافارووا، هیچ اشاره ای به موسوم به “کریدور زنگزور” نشده بود. کورتولموش اولویت های ترکیه را کاهش تنش و تنظیم روابط دوجانبه عنوان کرد. رئیس مجلس گفت: هر دو طرف فقط می توانند از این توافق سود ببرند.

اگرچه مقامات بلندپایه ترکیه مرتباً در مورد بهبود روابط صحبت می کنند، آنکارا تقریباً سه سال است که هیچ گام ملموسی برای آشتی برنداشته است. مرزی که بیش از سه دهه است بسته است همچنان بسته است و روابط دیپلماتیک برقرار نشده است.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا