گریگوریان. سه نقطه ای که هنوز بر سر آنها توافق نشده نیاز به کار بیشتری دارد



ایروان رسمی بار دیگر اعلام می کند که در صورت وجود اراده سیاسی در باکو، توافقنامه صلح می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن امضا شود. آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ارمنستان، امروز هنگام سخنرانی در کنفرانس “فورم 2000” در پراگ اعلام کرد.

گریگوریان مجدداً تأکید کرد که دولت ارمنستان آماده امضای مفاد پیش نویس قرارداد ارمنستان و آذربایجان است.

رئیس جمهور آذربایجان دیروز این پیشنهاد طرف ارمنی را رد کرد و آن را غیرواقعی دانست و مدعی شد که همه نکات توافقنامه صلح دارای ارزش یکسانی هستند و نباید از یکدیگر جدا شوند.

علیرغم رد شدید باکو، گریگوریان عجله نکرد که بگوید روند مذاکرات ارمنستان و آذربایجان به بن بست رسیده است. وی ضمن باز نکردن پرانتز، خاطرنشان کرد که سه نقطه ای که هنوز بین ایروان و باکو به توافق نرسیده نیاز به کار طولانی مدت بیشتری دارد و ایروان متقاعد شده است که امضای سندی با مفاد توافق شده تأثیر مثبتی بر بحث در مورد موضوعات پیچیده در آینده خواهد داشت.

ما به وضوح درک می کنیم که هیچ کشوری تا به حال همه مشکلات خود را با یک توافق حل نکرده است. ما می بینیم که مقالاتی که اکنون در حال بحث هستیم زمان زیادی می برد، اما همچنین مطمئن هستیم که اگر توافقنامه صلح را در این لحظه امضا کنیم، در را برای بحث پویاتر باز خواهد کرد. شورای ارمنستان

نماینده دولت ارمنستان در این باره در پاسخ به سوال یکی از آذربایجانی های حاضر در سالن که همچنین از گریگوریان خواسته است در مورد تفاوت ارمنستان “واقعی” و “تاریخی” که توسط نخست وزیر پاشینیان به گردش در آمده است، اظهار نظر کند. او به ویژه پرسید که آیا این بدان معناست که برای مثال ارمنستان می تواند تاریخ قره باغ را رها کند؟

دبیر شورای امنیت پاسخ روشنی نداد و تنها گفت: در مقطعی لحظات تاریخی، افسانه ها تبدیل به چالش شد. منظورش را روشن نکرد.

در عوض، آرمن گریگوریان این جمله را تکرار کرد که اغلب توسط نیکول پاشینیان گفته می شود که منظور از ارمنستان واقعی مساحت 29 هزار و 800 کیلومتر مربع است.

گریگوریان خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم تاریخ را تغییر دهیم، اما از این لحظه می‌توانیم درک خود را از آنچه در زمینه ارمنستان واقعی اتفاق می‌افتاد تغییر دهیم.

از وزیر امنیت برای صحبت در مورد روابط RA-EU دعوت شد، وی با بیان اینکه هر دو طرف تمایل به توسعه روابط دارند، چندین بار تاکید کرد که سطح همکاری ها بی سابقه است، زمینه ها متنوع است.

از دستور کار همکاری ایروان و بروکسل، وی اختصاص 10 میلیون یورو از صندوق صلح اتحادیه اروپا به ارمنستان را مشخص کرد که با آن برنامه ریزی شده است تا یک اردوگاه میدانی مدولار برای یک گردان ایجاد شود.

دبیر شورای امنیت بر اهمیت مثبت مأموریت ناظر اتحادیه اروپا در ارمنستان تاکید کرد، هرچند در این زمینه نیز اختلافات شدیدی با باکو وجود دارد. مقامات نظامی و سیاسی آذربایجان مدعی هستند که استقرار ناظران اروپایی در خاک ارمنستان اوضاع در قفقاز جنوبی را تشدید می کند و مانع حل و فصل ارمنستان و آذربایجان می شود.

دبیر شورای امنیت امروز مشخص نکرد که آیا با بروکسل در مورد تمدید مأموریت این ماموریت پس از فوریه 2025 گفتگو می کنند یا خیر، اما تنها گفت که روابط رو به گسترش RA-EU شامل بخش امنیتی نیز می شود.

پیش از این، سه یا چهار سال پیش، امنیت هرگز در دستور کار روابط ارمنستان و اتحادیه اروپا نبود. اکنون این موضوع کاملاً رایج در زمینه همکاری ارمنستان و اتحادیه اروپا است. اتحادیه اروپا نیز بسیار علاقه مند است و ما در حال بحث در مورد چگونگی حمایت از اصلاحات امنیتی ارمنستان هستیم.”



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا