کسانی که در جنگ جان باختند فرصت جدیدی را برای داشتن یک کشور باز کردند. پاشینیان


“من فکر می کنم که جمهوری ارمنستان و مردم ارمنستان باید قاطعانه و بدون ابهام در موضع حمایت از حقوق آرتساخ بایستند. ما موظف به پیروزی هستیم، به همین دلیل یک پیش شرط وجود دارد که به خود قول دهیم یک میلی متر از مواضع دفاعی تاریخ، مردم، آرتساخ و ارزش های خود عقب نشینی نخواهیم کرد.» – در 27 سپتامبر 2020 روزی که جنگ شروع شد، در پارلمان 4 سال پس از سخنرانی نخست وزیر، آرتساخ کاملا خالی از سکنه شد، قره باغ کوهستانی توسط پاشینیان به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از آذربایجان به رسمیت شناخته شد.

روز قبل در چهارمین سالگرد آغاز جنگ 44 روزهنخست وزیر ارمنستان نبود، او فقط امروز از “ارابلور” دیدن کرد و به یاد قربانیان گل گذاشت. در ویدئوی رسمی منتشر شده، پاشینیان بر مزار قهرمانان کشته شده زانو زده است و همسرش آنا هاکوبیان گریه می کند.

پاشینیان همچنین متن کوتاهی را به ویدئوی منتشر شده در صفحه فیس بوک خود ضمیمه کرد و نوشت که کشته شدگان در جنگ فرصت جدیدی را برای داشتن یک کشور باز کردند.

«تنها در سال‌های پس از جنگ 44 روزه، ما به طور کامل و عمیق آنچه را که از روزهای اول استقلال در اطرافمان رخ داده بود، کشف کردیم. علاوه بر این، ما هنوز باید آنچه را که فاش شده است هضم کنیم، هنوز باید آن را درک کنیم، هنوز باید بتوانیم نتیجه گیری درستی داشته باشیم، که آسان نیست. درد خیلی زیاد، احساسات خیلی شدید، و بنابراین فضای قضاوت سرد و تحلیل خیلی کم است. برای من نتیجه یکی است. شهدای ما فرصت جدیدی را برای ما باز کردند تا کشوری داشته باشیم. ما تقریباً بلافاصله پس از به دست آوردن استقلال شروع کردیم به از دست دادن آن فرصت (ناخودآگاه) و بعد از 27 اکتبر 1999، به نظر می رسد غیرقابل جبران آن را از دست دادیم. نخست وزیر خاطرنشان کرد: شهدا فرصت جدیدی برای ما ایجاد کردند.

چرا و چگونه هزاران قربانی جنگ 44 روزه فرصت جدیدی برای داشتن یک کشور ایجاد کردند، نخست وزیر پاشینیان توضیح بیشتری نداد، او فقط خاطرنشان کرد که این موضوع بحث امروز نیست.

وهاگن الکسانیان، نایب رئیس حزب “توافق مدنی” گفت. – “به برکت شهدای ما است که جمهوری ارمنستان وجود دارد، شهدای ما نیز برای آن جان داده اند تا ارامنه قره باغ فرصت زندگی در سرزمین خود را داشته باشند.”

وهاگن الکسانیان

وهاگن الکسانیان

به گفته نایب رئیس حزب خیبر پختونخوا به رهبری پاشینیان، با این حال، فرصت زندگی مردم آرتساخ در قره باغ کوهستانی توسط آن نیروها و سیاستمدارانی که حاضر به مذاکره با باکو در صوفیه نشدند، از بین رفت و سپس تغییری در قانون ایجاد کردند. قدرت در آرتساخ، پس از آن آنها فرمان انحلال آرتساخ را امضا کردند و به ارمنستان آمدند.

الکسانیان در پاسخ به مشاهده “آزادی” که ارمنستان قبل از همه این اتفاقات، آرتساخ را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از آذربایجان در شخص نیکول پاشینیان نخست وزیر به رسمیت شناخت. – “رویدادهایی که من به آن اشاره کردم، به دنبال رد مذاکرات توسط صوفیه بود.”

معاون حزب کمونیست چین در پاسخ به این سوال که آیا ارتباطی بین به رسمیت شناختن قره باغ به عنوان بخشی از آذربایجان، محاصره و حمله پس از آن نمی بیند؟ – “گفتم، من ارتباط را مستقیم می بینم.”

وی در پاسخ به این ادعا که اگر پاشینیان آرتساخ را به عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت نمی شناخت، محاصره و حمله سپتامبر 2023 اتفاق نمی افتاد. – “در سال 2020، هیچ کس قره باغ کوهستانی را به عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت نشناخت، آیا این به نحوی مانع از شروع جنگ توسط نیروهای مسلح آذربایجان علیه قره باغ کوهستانی شد؟”

معاون حزب کمونیست چین تاکید می کند که به رسمیت شناختن تمامیت ارضی آذربایجان منحصراً با هدف تضمین تمامیت ارضی و امنیت ارمنستان بوده است.

الکسانیان گفت: «از آنجا که هر زمان دیدیم که اتحاد نظامی که در آن قرار داریم عملاً کارساز نیست و تضمین‌های امنیتی ما کارساز نیست، بله، ما گامی مشابه برای تضمین امنیت و تمامیت ارضی ارمنستان برداشته‌ایم».

قائم مقام در پاسخ به سوال عزتوت که «می توانیم بگوییم ایثار رفتیم؟». – نه، نمی توانیم بگوییم فداکاری، می توان گفت یک اقدام مشابه، بازگرداندن سیاست خارجی ما به مسیر مشروعیت.

شاهزاده سقاتلیان

شاهزاده سقاتلیان

ساعاتی بعد مخالفان به ادعاهای نخست وزیر درباره جنگ 44 روزه پاسخ دادند. ایشخان ساقاتلیان از جناح «ارمنستان» پاسخ داد. – نویسنده «یرابلور» خودش است، حق ندارد از این جور چیزها حرف بزند».



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا